2025-01-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej det går inte att använda den kabeln för att driva en 3-fas maskin och det är inte endast beroende av effekten utan som monsterstalker säger så fungerar en 3-fas maskin inte alls som en 1-fas. Jag kan inte riktigt komma på nåt användningsområde för den faktiskt såvida man inte av nån anledning har byggt om en maskin med 3-faskontakt till endast 1-fas. Men vem fan skulle göra det?

Är inte det i princip en spis?
De är ju gjorda för både och, men funkar bäst med 3 faser.
En Frankenstein-koppling: 1fas-3-fas-perilex. skulle spisen funka då?
Citera
2025-01-09, 18:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brewedstar
Finns det nån elektriker som kan svara på om denna adapter funkar? Jag förstår inte hur isf. Borde väl vara omöjligt?

Från proppskåpet till uttaget i går det en fas. Fördelas den fasen till 3 st faser i adaptern och delar på spänningen? Hur kan det förvandlas till 400V? Och så det där med fasförskjutningen också.
Nej jag hade inte litat på den adaptern.

Bäst att ta dit en elektriker som drar 3-fas till garaget. Det är bra att ha om du framöver ska ha fler maskiner.

Självklart fungerar inte adaptern, det är fysiskt omöjligt. Det går inte att få 3-fas ur en vanlig shukostickpropp.
Citera
2025-01-09, 18:49
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Självklart fungerar inte adaptern, det är fysiskt omöjligt. Det går inte att få 3-fas ur en vanlig shukostickpropp.

Jodå, jag har själv en siemens VFD som går på vanligt uttag men ger trefas ut, dock går det inte trolla med ohms lag utan den inkommande effekten blir betydligt mindre ut, men för att driva en mindre elmotor till tex. träsvarv fungerar utmärkt.
Citera
2025-01-09, 22:24
Medlem
Enklast är väl att sätta upp ett 3-fasuttag bredvid proppskåpet och därifrån dra en 3-fas skarvsladd till hyveln?

Om det är för stort projekt att dra en kabel för att sätta upp uttaget där du behöver det.
Citera
2025-01-10, 06:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jodå, jag har själv en siemens VFD som går på vanligt uttag men ger trefas ut, dock går det inte trolla med ohms lag utan den inkommande effekten blir betydligt mindre ut, men för att driva en mindre elmotor till tex. träsvarv fungerar utmärkt.

Det är ingen adapter och det är adapter vi pratar om här.
Citera
2025-01-10, 10:00
Medlem
Waterlilys avatar
Lite Off Topic:

I hemmen kan det finnas tre stycken olika elkonsumenter:

1. Vanliga 230 V prylar som ansluts till Schuko-utag. Maximal effekt brukar vara 2300 W (10 amperes propp).
2. Fast anslutna prylar för 400 V som ansluts mellan 2 faser. T. Ex. elradiatorer, varmvattensberedare etc som drar stor effekt. Ansluts de till 10 A så blir maxeffekten 4000 W.
3. 3-fas-prylar som behöver alla tre faserna (och ibland nollan). Spisen är en typisk sådan pryl där inkopplingen av de olika plattorna och ugnarna är fördelade mellan faserna (oftast mellan faserna 400 V). Många äldre prylar som tvättmaskiner och varmvattensberedare kan vara av den typen. Min spis är sådan, ansluten till 16 A och då blir maxeffekt (förutsatt jämn fördelning mellan faserna) 3*230*16 ≈ 11kW. Kraftigare motorer är också av sådan typ.

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-01-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDEX
Tack Mikael!

Det stämmer att maskinens effekt är på 2800W.

Hur tar jag reda på vad det är för säkring i garagets uttag?
Det går att lösa men det kommer lätt kosta 3-4 gånger rikt hyveln.
Citera
2025-01-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Jodå det gör det, men inte med en vanlig skarvsladd till en trefashandske.

Problemet med att omvandla endast till trefas är(fasomvandlare) är ju att man inte får upp möjlig tillgänglig effekt.
Citera
2025-01-11, 16:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Jodå det gör det, men inte med en vanlig skarvsladd till en trefashandske.

Vilket är adaptern som diskuteras och TS frågar om.

Att andra lösningar finns är en annan sak och inget du ska försöka skriva mig på näsan om.
Citera
2025-01-18, 21:52
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag gissar att du bor i villa och då har du väl trefas in till villan. Spis och ugn brukar ju gå på trefas.
Elradiatorer likaså.
Och varmvattenberedaren.
(Men du kanske har fjärrvärme.)
En elektriker fixar trefas till garaget.

Det är omöjligt att få trefas 380-400 volt ur den där adaptern, eftersom det är enfas 230 volt i vägguttaget.

Jag förstår inte i vilka sammanhang den där adaptern ska användas. När vill man ha enfas 230 volt i ett trefas-uttag?

Tvärtom går däremot bra. D v s att ta ut 230 volt ur ett trefasuttag.

Det fetade:

Enfasmaskiner (t.ex. elsvets) som levererats med schukostickpropp förses ibland med trefasstickpropp pga att maskinen drar mycket ström och ibland bränner säkringen.

Sen tar man med sig maskinen till en plats där det inte finns trefas, då får man byta tillbaka eller använda adaptern.

(Sen kanske det är smartare att använda den normala adaptern med trefas hane och enfas hona och behålla enfas stickpropp på maskinen).
Citera
2025-01-18, 22:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Det fetade:

Enfasmaskiner (t.ex. elsvets) som levererats med schukostickpropp förses ibland med trefasstickpropp pga att maskinen drar mycket ström och ibland bränner säkringen.

Sen tar man med sig maskinen till en plats där det inte finns trefas, då får man byta tillbaka eller använda adaptern.

(Sen kanske det är smartare att använda den normala adaptern med trefas hane och enfas hona och behålla enfas stickpropp på maskinen).

Okej, det hade jag ingen aning om. Man tar alltså ut 230 v ur trefasen.
Citera
2025-01-18, 23:08
Medlem
KiselMupps avatar
Ja trefasuttaget är normalt sett avsäkrat 16A medans vanliga vägguttag är säkrade 10A.

Elsvets och golvslip är exempel på maskiner som ligger på gränsen för att 10A skall hålla.

Att sätta trefas stickpropp på en enfasmaskin som klarar sig med 10A är oftast en efterhandsmodifikation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in