2025-08-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Mer än småskadad va? Typ dragit baksida lår. Nu är det nästan fyra veckor till innan 400 häck på VM, men blir tufft att komma i form. Nästan så man hade önskat att han såg det lite mer långsiktigt och satsa på nästa år redan.

han var optimistisk i intervju me radiosporten.

annars håller jag med. alldeles för stort fokus på ett vm som inte faller naturligt. normalt är att ha mästerskap i aug. nu blir det förskjutet nästan 1,5 månad. på pappret låter det inte så mycket men betänk att normalt är tävlingssäsongen bara från (maj)/juni till tom aug för de flesta så det blir en viss omställning. och öppnar för en viss stress. t ex hade ingebrigtsen o bengtström garanterat ställt in vm om det gått som normalt. OS 2028 borde vara målet.
Citera
2025-08-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Några saker att notera:
- man har varit tvungen att plocka in en del juniorer för att få ihop ett slagkraftigt lag
- vissa "petningar" kan diskuteras:
-- ingen Ellen Olsson eller Sandra Alvero i damernas stav, däremot Johanna Duplantis och Sara Winberg
-- Ebba Svantesson på 400m häck, både Tilde Bjerager och Klara Helander har varit snabbare i år
-- Nino Kusljic borde väl platsat på 200m
- känner mig inte lugn med Zion Eriksson på 100 och 200

Bjerager drar till USA och Helander fick sig en smäll när hon föll i SM-finalen.

Egalt i papperskampen mot de starka finskorna. Dock stadig utveckling på Bjerager, och lite intressant med Helander som förbättrar sig för varje lopp. Att inte Klara gick över till 400 häck tidigare?! 30 fyllda och gör sin första säsong som häcklöpare.
Citera
2025-08-20, 13:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Här ser det ut att finnas en papperslandskamp, även om det verkar vara efter PB och inte SB?

https://www.tilastopaja.eu/finnkampen/default.php?lang=fin

Papperslandskampen är väl inte uppdaterad för 2025, utan det är 2024 som ligger där.

Jag har gjort en egen papperslandskamp och på damsidan så vinner Sverige med 235-219. Som alltid finns en del osäkerhet kring en del av löpgrenarna där alla inte har något årsbästa.

800 meter ser ut att bli en jämn gren, kan gå lite hur som helst (9-13 i min kalkyl). En annan gren som är jämn är korta stafetten, skiljer 6 hundradelar till Finlands fördel.
Citera
2025-08-20, 13:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Har använt mig av startlistorna i Tilastopaja och då skall de svenska flickorna vinna ungdomskampen med 119,01-103,8. Dock inga finska lag i stafetterna så bara räknat på topp-4 i årsbästa.
Citera
2025-08-20, 14:06
Medlem
Tilastopaja har Jonas Glans istället för David Nilsson på 10 km. Ändring i någon riktning i sista stund. Troligen då från Jonas, som borde valts i första hand, till David.
Citera
2025-08-20, 14:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Papperslandskampen är väl inte uppdaterad för 2025, utan det är 2024 som ligger där.

Jag har gjort en egen papperslandskamp och på damsidan så vinner Sverige med 235-219. Som alltid finns en del osäkerhet kring en del av löpgrenarna där alla inte har något årsbästa.

800 meter ser ut att bli en jämn gren, kan gå lite hur som helst (9-13 i min kalkyl). En annan gren som är jämn är korta stafetten, skiljer 6 hundradelar till Finlands fördel.

Jo, det är papperslandskampen för 2025, och det är uppdaterade deltagarlistor med de återbud som Finland fått
Citera
2025-08-20, 14:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jo, det är papperslandskampen för 2025, och det är uppdaterade deltagarlistor med de återbud som Finland fått

Jo, nu är det uppdaterat till 2025 men det var det inte när jag tittade förut.

Allt stämmer inte heller, man har Bjerager på 400m häck exempelvis.
Senast redigerad av Alkibiades 2025-08-20 kl. 14:21.
Citera
2025-08-20, 14:31
Medlem
Lite surt för pojkarna i ungdomslandskampen som tappar både Kjellander och Lörstad. De är med i seniorlandskampen istället. Lite tveksamt med Kjellander. Han lär ändå inte ta några extrapoäng i seniorkampen. Och Ottfalk är nog likvärdig med Lörstad så knappast någon extrapoäng där heller. Det vore annorlunda om Lörstad var uttagen till 10 km, som väl är något av hans favoritdistans.
Citera
2025-08-20, 15:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Lite surt för pojkarna i ungdomslandskampen som tappar både Kjellander och Lörstad. De är med i seniorlandskampen istället. Lite tveksamt med Kjellander. Han lär ändå inte ta några extrapoäng i seniorkampen. Och Ottfalk är nog likvärdig med Lörstad så knappast någon extrapoäng där heller. Det vore annorlunda om Lörstad var uttagen till 10 km, som väl är något av hans favoritdistans.

Ser ut att bli överlägsen finsk seger i pojkkampen med 132-91. Lite för många grenar där ser ut att bli 8-3 eller 7-4 till Finland. Finns några täta kamper i en del grenar så får hoppas att de svenska pojkarna kan hyfsa siffrorna i alla fall.
Citera
2025-08-20, 15:17
Avstängd
Tråkigt att Salming är skadad. Nån som vet mer?
Citera
2025-08-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Nej, men till skillnad vad som antyds i pressen så har hon aldrig varit i närheten att få vara med i VM i år. Men det är riktigt att hon fått två utomhussäsonger förstörda pga. skador.
Citera
2025-08-20, 15:57
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11

https://www.svt.se/sport/friidrott/sasongen-over-for-bianca-salming

Citat:
Salming ådrog sig en fotskada i början av säsongen.

– Jag kunde inte börja tävla förrän sent på sommaren. Jag ville chansa för att se om jag kunde kvala till Tokyo. Tyvärr gick det inte och jag var tvungen att bryta SM och lägga ner säsongen, säger hon till tidningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in