2026-06-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
När gjorde han listan förra året? Ayla årsdebuterade inte förrän i Juli utomhus, så han missade väl henne. Men hennes 6.50 från 2024 borde ha räckt.

Publicerades den 27:e februari 2025.
Citera
2026-06-15, 18:40
Medlem
Citat:
När gjorde han listan förra året? Ayla årsdebuterade inte förrän i Juli utomhus, så han missade väl henne. Men hennes 6.50 från 2024 borde ha räckt.

Så här såg Wennerholms lista över friidrottstalanger ut 2022:

1. Jacob Thelander
2. Moa Granat
3. Emma Sralla, diskus
4. Ayla Hallberg
5. Jonathan Grahn
6. William Trulsson
7. Isak Hughes
8. Melwin Lycke Holm
9. Karl Ottfalk
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-15 kl. 18:47.
Citera
2026-06-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Så här såg Wennerholms lista över friidrottstalanger ut 2022:

1. Jacob Thelander
2. Moa Granat
3. Emma Sralla, diskus
4. Ayla Hallberg
5. Jonathan Grahn
6. William Trulsson
7. Isak Hughes
8. Melwin Lycke Holm
9. Karl Ottfalk
Bara Ayla som utvecklats riktigt bra. Moa OK, men har åtminstone problem i år. Och Jakob, Emma, Isak i stort sett helt borta. Frågetecken för Grahn och Ottfalk. Trulsson och Melwyn har väl heller inte gått framåt så mycket.
Citera
2026-06-15, 20:41
Medlem
Citat:
Bara Ayla som utvecklats riktigt bra. Moa OK, men har åtminstone problem i år. Och Jakob, Emma, Isak i stort sett helt borta. Frågetecken för Grahn och Ottfalk. Trulsson och Melwyn har väl heller inte gått framåt så mycket.

Får hoppas några av dem kan inspireras av Almgren. Han var en riktig mega-talang som junior, trampade därefter vatten i typ ett decennium innan det slutligen lossnade.
Citera
2026-06-15, 20:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det har lossnat för Ayla i år ja. Men de två senaste åren så hade hon väl det trögt. Så frågan är hur många som haft en spikrak utveckling från 16-årsåldern under hela juniortiden och i övergång till senior.
Citera
2026-06-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Får hoppas några av dem kan inspireras av Almgren. Han var en riktig mega-talang som junior, trampade därefter vatten i typ ett decennium innan det slutligen lossnade.
Jo, många år förstördes av skador. Först när han bytte till att satsa på längre distanser kom han riktigt igen. Så inget är omöjligt, men Andreas känns ändå som undantaget. Jag tänker ibland på Rogestedt som vann UVM på 800 som underårig, dvs, som P16, före kenyaner och etiopier. Men som sen fick hela sin seniorkarriär förstörd av ständiga skador. Har vi haft någon större medeldistanstalang?
Citera
2026-06-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det har lossnat för Ayla i år ja. Men de två senaste åren så hade hon väl det trögt. Så frågan är hur många som haft en spikrak utveckling från 16-årsåldern under hela juniortiden och i övergång till senior.
De finns, men jag håller med att det kanske inte är så vanligt. Samtidigt är det väl de som kan undvika skador som oftast når allra längst.
Citera
2026-06-15, 21:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
De finns, men jag håller med att det kanske inte är så vanligt. Samtidigt är det väl de som kan undvika skador som oftast når allra längst.
Klüft och Mondo är väl två givna exempel men sedan har jag svårt att komma på något mer bra exempel (men missar säkert flera). Cernjul var ju inte någon så klar stortalang i 16-årsåldern (som jag uppfattade det) även om hon faktiskt blivit bättre för varje år.

Tillägg: Henrik Larsson och Malin Garbell kanske också.
Citera
2026-06-15, 21:15
Medlem
Citat:
Klüft och Mondo är väl två givna exempel men sedan har jag svårt att komma på något mer bra exempel (men missar säkert flera). Cernjul var ju inte någon så klar stortalang i 16-årsåldern (som jag uppfattade det) även om hon faktiskt blivit bättre för varje år.

Tänkte även internationellt. Ingebrigtsen, Moe, Laros. Några namn så där i all hast. Pihlström är annars ett bra exempel på att även den som inte hårdsatsar på friidrott som ung, utan samordnar med/väljer andra sporter kan bli framgångsrik. Kanske pga. att skaderisken är mindre?
Citera
2026-06-15, 21:30
Medlem
Citat:

Henrik hade nog några svåra år med skador 2020-2022, innan han slog igenom på allvar 2023.
Citera
2026-06-16, 06:25
Medlem
Citat:
Jo, många år förstördes av skador. Först när han bytte till att satsa på längre distanser kom han riktigt igen. Så inget är omöjligt, men Andreas känns ändå som undantaget. Jag tänker ibland på Rogestedt som vann UVM på 800 som underårig, dvs, som P16, före kenyaner och etiopier. Men som sen fick hela sin seniorkarriär förstörd av ständiga skador. Har vi haft någon större medeldistanstalang?

Enligt Mats Wennerholm så är Jonathan Grahn den största löpartalangen som Sverige haft i historien. Mattias Claesson var absolut i nivå med Rogestedt, om inte en större talang. Han var också otroligt bra på 400m och sprang på 46.53 som 18-åring.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-16 kl. 06:29.
Citera
2026-06-16, 08:48
Medlem
Jag såg när Claesson fick sitt genombrott på DN-galans förtävlingar. Hur han flög ifrån motståndarna på bortre lång. Har för mig att han satte juniorrekord på 800 då. Trodde han skulle bli betydligt bättre än vad han blev, även om han var stadig i landslaget i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in