Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-10, 09:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Fast det där är ju bara trams. Det är inte direkt ovanligt med varken tatueringar eller energidryck idag, så att bara för du sett sådana personer i lyxfällan så är det knappast representativt på något sätt. Du kan ju lika gärna säga att barnfamiljer med bil är WT och har ansträngd ekonomi.

Sant men deltagarna i Lyxfällan har vissa drag som ofta återkommer.
Citera
2025-01-10, 09:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ja, vi förstår att du inte förstår konceptet kausalitet.

Det gör jag, tatueringarna i kombination med stor konsumtion är överrepresenterat i Lyfällan, otatuerade deltagare i kostym är underrepresenterade.
Citera
2025-01-10, 09:22
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Va? Var? Det måste vara mitt i centrala Stockholm då eller? Jag tycker mig oftast se dagens runt 100-120 kr idag. Jag tycker det är dyrt nog och unnar mig det som lite lyx max en gång i veckan.

Ja, centrala Stockholm. Det sjuka är att folk betalar det priset
Citera
2025-01-10, 09:38
Medlem
StigEngstroms avatar
Nej skrämmande många verkar inte ha något buffert alls, känner flera såna på min arbetsplats.
Men det spelar samtidigt ingen roll hur mycket pengar dom får in på kontot, pengarna försvinner oavsett.
Så tyck inte synd om dom och låna absolut inte ut pengar till dom som är ekonomiskt efterblivna.
Dom här lirarna lär sig aldrig av sina misstag eller blir klokare med åren.
Dom är dömda att vara luspanka i slutet av månaden för att sen gå full bananas när lönen kommer hela livet, det går inte att rädda dom.
Citera
2025-01-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Du har inga barn säger du?! Där har du ditt svar. Med tanke på det borde din ekonomi vara i ännu bättre skick. Ett par barn kostar miljoner fram till de är 18 år och nej det är ingen överdrift.

Saxat från SEB;
”Barn kan inte mätas i pengar och den stora glädjen det lilla livet ger är ofta över*väldigande. Men när två i familjen blir fler går det inte att undvika att utgifterna ökar. Enligt beräkningar av vår expert Américo Fernández kostar ett barn från födseln till 18-årsdagen nästan 1,3 miljoner kronor men notan kan uppgå till cirka 2,3 miljoner kronor om man beaktar extra nöjen, deltids*arbete och förlorade pensions*avsättningar.”

https://seb.se/privat/livet/familj/att-skaffa-barn/sa-mycket-kostar-ett-barn

Detta tjatet om barn. När jag skaffade barn valde jag att göra om mitt liv. Hade inte en enda sparad krona efter 11 år i arbetslivet, alltid varit fastanställd, men när jag fick barn kunde jag både spara, skaffa bil för första gången och villa och alla kostnader som kom med detta. Barn kostar ingenting jämfört med sitt egna leverne Om man VILL handlar det alltså om.
Citera
2025-01-10, 09:43
Medlem
PlanetCaravans avatar
Häromdagen handlade jag på Willys för 295kr. Fick mat för flera dagar för den låga summan.

Skippa utematen så mycket som möjligt och handla istället på Willys. Det är melodin!
Citera
2025-01-10, 09:43
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Det går fan inte att skapa en buffert när en pizza kostar 120:-
Dom i min närhet som klagar på att dom inte har några pengar är samtidigt dom som kastar mest pengar omkring sig.
Klagar på att man inte kan spara samtidigt som man går till pressbyrån minst 2 gånger om dagen under arbetsdagen.
Citera
2025-01-10, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Vad är det man säger, man ska ha så mycket buffert att man klarar tre månader utan inkomst? Att man har till oväntade stora utgifter? Jag har idag lyckats spara ihop så jag klarar fyra månader enkelt och kanske ett halvår med nöd och näppe om jag skulle förlora min inkomst. Jag behöver inte oroa mig för om bilen går sönder eller om jag skulle behöva en ny tvättmaskin. Trodde att det var så de flesta gjorde som har en normal inkomst och lever vanlig svensson-liv. Särskilt de med två inkomster. Själv är jag ensamstående med två barn på heltid och lever rätt normalt utan massor med lyx men är inte von-Anka-snål heller. Jag tänker bara till två gånger extra innan jag köper nåt som kanske inte behövs just då.

Har pratat med kollegor och bekanta som inte alls verkar göra på samma sätt och beklagar sig över att de inte har råd att unna sig saker. Som att de skulle behöva en ny diskmaskin men har inte råd, eller att det här med att ha en buffert kan de bara drömma om. Det gör mig lite fundersam för de jag pratat med har två inkomster och på ytan verkar de inte leva särskilt slösaktigt. Jag får helt enkelt inte ihop matematiken i huvudet.

Jag har ingen hög lön och får ut ungefär 33000 efter skatt. Lite beroende på månaden så har jag mellan 4000 till 8000 kvar den 24:e varje månad. Skulle jag flytta ihop med någon med samma lön får vi ut 66 000 i månaden. Boende, mat och nöjen blir ju dyrare förstås men borde ju lätt kunna spara undan mer än 30 000 i månaden. Tar ju inte ens ett år innan man fått en ansenlig buffert då. Eller räknar jag helt fel?

Folk gör ju som de vill och jag kanske lever i min egen lilla skyddade värld, men jag blir lite nyfiken när folk som jag vet tjänar mer än jag säger att de inte har råd eller oroar sig när hushållsapparaterna börjar bli gamla.

Hur ser ekonomin ut egentligen för en vanlig tvåbarnsfamilj med normal inkomst, villa på 3-4 milj, två bilar och barn som har aktiviteter? Det kanske är betydlig mer än jag fattar?

Personligen har jag svårt att bli nöjd och anpassar tyvärr mina utgifter efter min inkomst, så gör många andra också. T.ex. börjar många människor i ung ålder med att bo i en lägenhet med ett rum.
När man har råd med mer så flyttar man kanske till en tvåa. Får man sambo kanske man flyttar till en trea. Får man barn flyttar man kanske till en 4a eller ett hus om man har råd.

Har man dessutom levt snålt under flera år och sen förbättras ekonomin mycket, så är det så att man känner att man vill göra det där som man tidigare inte haft råd med, som att gå ut och äta på restaurang nångång ibland, ta en resa osv.

Men det man borde göra istället är att fortsätta leva som en fattiglapp med köttbullar och mos, spaghetti och körrfärssås med matlådor etc, inga resor, ingen restaurang och sen lägga undan.

Men det är jävligt trist att alltid vara den som säger nej till en utekväll, en resa osv, för man har inte råd. Man skulle haft råd om man sparat tidigare, men då hade man fått vara den personen då istället, alltså snåljåpen som aldrig kan vara med på något.

Folk vill dock visa upp att de har ett bra liv och göra saker medans det lever. Visst är det bra och en trygghet att ha några miljoner sparat när man är pensionär, men vem vet hur länge man lever. Tänk om man inte passar på att resa och göra uppleverlser och leva livet medans man är ung, då kanske man aldrig får chansen. Lite så...
Citera
2025-01-10, 10:10
Avslutad
Vissa har större tillit till stat än andra
Citera
2025-01-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Detta tjatet om barn. När jag skaffade barn valde jag att göra om mitt liv. Hade inte en enda sparad krona efter 11 år i arbetslivet, alltid varit fastanställd, men när jag fick barn kunde jag både spara, skaffa bil för första gången och villa och alla kostnader som kom med detta. Barn kostar ingenting jämfört med sitt egna leverne Om man VILL handlar det alltså om.

Säger inte att man inte kan spara när man har barn. Jag har barn varannan vecka och sparar 5000;- i månaden. Dock svårt att förneka att de kostar pengar??
Citera
2025-01-10, 10:26
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Häromdagen handlade jag på Willys för 295kr. Fick mat för flera dagar för den låga summan.

Skippa utematen så mycket som möjligt och handla istället på Willys. Det är melodin!
Det har man passerat redan på frukt & grönt-avdelningen om man vill handla någorlunda bra mat till familjen på 2 vuxna och 2 barn.

Förstår många småbarnsfamilj som inte kan bygga buffert idag. Vi har relativt bra löner och inga större slösarpersoner. Huslån & CSN. Fortfarande inga större summor som läggs undan på vårt och barnens sparkonto varje månad. Vansinnigt prisrace på vardagsgrejor som blöjor och annat.
Citera
2025-01-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Jobbar heltid har barn på heltid, finns inget utrymme att spara längre då hyran höjts med 2000kr på 2 år gör inte saken bättre.
Har du kollat vad du köper var månad? Tobak, energidryck, kaffe på stan osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in