2025-01-08, 05:33
Medlem
Mycket tragiskt. Helt plötsligt känns alla stunder jag har tränat på självförsvar rätt "verkningslösa" när vapen är inblandade. Men det är förståeligt varför min man uppmuntrar till att träna på just självförsvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Kan du komma med nåt som inte hände för 20 år sen pappskalle? Du gör ju bara bort dig.
Edvin Gyllensvaan skar halsen av ett äldre par i Mantorp 2017.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/hennes-barns-pappa-mordade-pensionarspar-nu-berattar-hon/
Citera
2025-01-08, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrolink
https://ibb.co/PsysYNH

BO med sin man? Hans ålder stämmer med tidigare publicerad adress bor iallafall i Tumba enligt Facebook, hittar inte henne där.
Känner igen henne från butiken, hon jobbar där. Sen om det är offret låter jag vara osagt.
Senast redigerad av Nanteq 2025-01-08 kl. 05:52.
Citera
2025-01-08, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Inga vittnen och ingen media eller privatperson som filmat gripandet?

Det är väl jävligt skönt? Eller är du en sån lirare som först tänker på att filma?
Citera
2025-01-08, 05:48
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aahaaotaahaa
Det är fruktansvärt att ett sådant dåd har inträffat, och mina tankar går till den mördade kvinnan och hennes anhöriga. Att en 60-årig kvinna har berövats sitt liv är en tragedi – det är det enda som borde spela någon roll.

Det är helt obegripligt hur vissa istället väljer att göra detta till en fråga om härkomst. För de flesta är det självklart att visa respekt för offret och de anhöriga, men några verkar istället gräva efter bakgrundshärkomst och skriker "hedersvåld" för att passa en egen agenda. Härkomst är irrelevant i en sådan här situation Och det värsta är att det tar fokus från det som verkligen betyder något – att ett liv har gått förlorat och att en familj nu sörjer en älskad person. Att spekulera om härkomst eller annat oväsentligt är inte bara respektlöst utan också direkt skadligt. Tänk om brottsoffrets anhöriga ser det du skriver – hur skulle de känna sig?

Skärpning!
Om det visar sig att det finns en s.k. överrepresentation hos en viss grupp människor i samhället, är det inte bra att vi vet det så att vi kan sätta in resurser där?

OnT så är personen i min värld förbrukad. Utan hänsyn till ras så ska han nu tillbringa resten av sitt usla liv i en källare med ett litet fönster i takhöjd. Mat 2 ggr dan & den får aldrig kosta mer än billigaste skolmat eller "hemtjänstmaten" till gamla sjuka pensionärer. Ingen hänsyn tas heller till nån form av religiösa vanföreställningar. Är det fläsk så är det fläsk.

Tar han livet av sig så är vi av med problemet.

En del brukar anföra psykisk sjukdom & ja, det är hemskt. Lider av sånt själv men tyvärr, vi kan inte ha mördare lösa i samhället. Har man mördat en gång så kan man göra det igen. Bevisligen klarar inte psykologerna att avgöra om/när den här typen av människor är friska igen då det allt för ofta sker att nyligen utsläppta mördar igen.

Min far brukade säga att han var mer rädd för dårar än för kontraktsmördare än för dårar & det har han ju rätt i. En dåre anfaller urskiljningslöst, det gör (normalt) inte en torped.

Om han inte får äkta livstid så är min dröm & förhoppning att ansvariga politikeräckel drabbas nästa gång. Palme & Anna L. fick vad de förtjänade för sitt landsförräderi & låga straff
Citera
2025-01-08, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aahaaotaahaa
Det är fruktansvärt att ett sådant dåd har inträffat, och mina tankar går till den mördade kvinnan och hennes anhöriga. Att en 60-årig kvinna har berövats sitt liv är en tragedi – det är det enda som borde spela någon roll.

Det är helt obegripligt hur vissa istället väljer att göra detta till en fråga om härkomst. För de flesta är det självklart att visa respekt för offret och de anhöriga, men några verkar istället gräva efter bakgrundshärkomst och skriker "hedersvåld" för att passa en egen agenda. Härkomst är irrelevant i en sådan här situation Och det värsta är att det tar fokus från det som verkligen betyder något – att ett liv har gått förlorat och att en familj nu sörjer en älskad person. Att spekulera om härkomst eller annat oväsentligt är inte bara respektlöst utan också direkt skadligt. Tänk om brottsoffrets anhöriga ser det du skriver – hur skulle de känna sig?

Skärpning!

Du har delvis rätt, men om det är ett hedersmord, så lär många av brottsoffrets anhöriga inte sörja så mycket. Det är ju i så fall de själva som har tagit livet av henne (genom ett kollektivt beslut).

Min egen första reaktion var i stället att det här kanske var ett "copycat-dåd" efter det oprovocerade knivöverfallet på en kvinna i den åldern i Borås(?). Helt fruktansvärt om så är fallet! Och i så fall spelar etniciteten sannerligen ingen roll (ifall det inte skulle vara ett totalt vansinnigt rasistdåd på det ena eller det andra hållet).

Faktiskt fruktansvärt i alla fall!
Citera
2025-01-08, 06:00
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kisaeng
Det kan ju vara så att han är släkt med kvinnan och någon som har anknytning till hans offer har hämnats. Det har nyligen gjorts över 3000 sökningar på kvinnan på mrkoll.
Ja, för att länken till hennes sida på mrkoll ligger i tråden och folk här har uppenbarligen tryckt på länken.

Eller tror du att dessa slagningar på hennes namn har skett innan mordet på ICA Maxi?
Citera
2025-01-08, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenGrabb0
Förmodligen ja

Släkt med nån gängkriminell? Eller har samma efternamn? Spekulerar
Citera
2025-01-08, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Enligt tidigare inlägg i tråden: BO och GM samma efternamn. Bosatta några minuters bilväg från varandra. GM tidigare dömd för mord. Bägge med ursprung i MENA. Släkt? Hedersmord?

Enligt media var han väl ostraffad å enligt i inlägg påkommen att stjäla?
Citera
2025-01-08, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Enligt media var han väl ostraffad å enligt i inlägg påkommen att stjäla?
Och så knivar han ihjäl en kvinna? Dåligt beslut. Enda sättet att få slut på sådant här är att skicka hem dem.

Den som inte fattar det är seriöst dum i huvudet.
Citera
2025-01-08, 06:48
Medlem
Fattar inte tråden. Det har väl framgått att det var ett vansinnesdåd och att de inte kände varandra/hade några kopplingar till varann? Vet folk vem mgm är? Varför allt snack om blattar?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMXRya/misshandel-vid-ica-maxi

Citat:
Vi har hittills inte kunnat hitta någon koppling eller relation mellan de inblandade. Det finns inget som tyder på att de kände varandra. Det är under fortsatt utredning, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson vid polisens regionledningscentral.

Enligt uppgifter till Aftonbladet misstänker polisen att mannen lider av psykisk ohälsa.
Citera
2025-01-08, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Lutar åt ännu en psyksjuk, typ Linköping, IKEA.

IKEA-mördaren var inte psykiskt sjuk utan begick gärningen allra troligast för att få stanna i Sverige.

Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg verkar det här vansinnesdådet vara kopplat till psykisk ohälsa.

Oerhört tragiskt och säger en hel del om dagens (dysfunktionella) psykvård. Mina tankar går till familj, vänner och arbetskollegor till offret.
Citera
2025-01-08, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4K1ssForL1fe
Det namnet matchar en profil på Linkedin som jobbar på Ica

Kan du länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto