Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
.

Jag vill be om ursäkt att jag höll på med mitt idiotiska tjafs och bråk förut. Det var dumt gjort, du försökte verkligen hjälpa mig.
Jag blev lurad av jämnåriga när jag växte upp. Det har satt spår.
Nu finns bara framåt.
Citera
Igår, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbbhhfgy
Jag har fått en förvrängd bild av verkligheten, av film.
Känner ni till Dan Bacon?
Han går igenom bl.a. filmbiten här, hur folk INTE pratar i verkligheten. Han gick från total virgin till pro.
How girls REALLY want you to talk to them.

Han betonar vikten av direkhet. Exempel, vid 2.31:
En direkt fråga är:
"Berätta om."
En indirekt fråga är:
"Får jag fråga en personlig fråga?"
Man kan även prata så med killar.

Ni som sett hans videor, vad tycker ni? Har han knäckt koden?
Har ni blivit hjälpta av honom?

Jag tror det du beskriver pekar på kärnan i problemet.

Det finns ingen kod att knäcka. Och ju mer man letar efter en sådan, desto mer förlorar man kontakten med det som faktiskt fungerar i verkligheten: närvaro, lyhördhet och autenticitet.

Problemet med figurer som Dan Bacon är inte att allt de säger är fel. Mycket kan vara trivialt sant. ja, människor pratar inte som i film, ja, tydlighet kan ibland vara bättre än krystad artighet. Men det paketeras som system, metod, framgångsrecept. Och där går det snett.

När man börjar tro att det finns ett rätt sätt att formulera sig, ett manus som ska följas, ett “så här vill tjejer egentligen bli pratade med”, då lägger man sin tillit utanför sig själv. Misslyckas det, tänker man inte “det här mötet klickade inte”, utan “jag gjorde fel enligt koden”. Det skadar tilliten både till sig själv och till andra.

Relationer uppstår inte för att man ställer “direkta frågor” istället för “indirekta”. De uppstår när två personer faktiskt möts i stunden. Ibland är en rak fråga helt rätt. Ibland är den klumpig. Det går inte att avgöra i förväg, och det är just därför ingen universell teknik kan fungera.

Jakten på koden är begriplig, den lovar kontroll i något som i grunden är okontrollerbart. Men priset man betalar är ofta högre än vinsten: man blir mer upptagen av hur man säger något än av vem man har framför sig.

Så nej, jag tror inte någon har “knäckt koden”. För att det aldrig funnits någon. Det finns bara människor, möten och modet att vara sig själv utan facit.
Citera
Igår, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod

Det finns ingen kod att knäcka. Och ju mer man letar efter en sådan, desto mer förlorar man kontakten med det som faktiskt fungerar i verkligheten: närvaro, lyhördhet och autenticitet.

Problemet med figurer som Dan Bacon är inte att allt de säger är fel. Mycket kan vara trivialt sant. ja, människor pratar inte som i film, ja, tydlighet kan ibland vara bättre än krystad artighet. Men det paketeras som system, metod, framgångsrecept. Och där går det snett.

När man börjar tro att det finns ett rätt sätt att formulera sig, ett manus som ska följas, ett “så här vill tjejer egentligen bli pratade med”, då lägger man sin tillit utanför sig själv. Misslyckas det, tänker man inte “det här mötet klickade inte”, utan “jag gjorde fel enligt koden”. Det skadar tilliten både till sig själv och till andra.

Relationer uppstår inte för att man ställer “direkta frågor” istället för “indirekta”. De uppstår när två personer faktiskt möts i stunden. Ibland är en rak fråga helt rätt. Ibland är den klumpig. Det går inte att avgöra i förväg, och det är just därför ingen universell teknik kan fungera.

Jakten på koden är begriplig, den lovar kontroll i något som i grunden är okontrollerbart. Men priset man betalar är ofta högre än vinsten: man blir mer upptagen av hur man säger något än av vem man har framför sig.

Så nej, jag tror inte någon har “knäckt koden”. För att det aldrig funnits någon. Det finns bara människor, möten och modet att vara sig själv utan facit.

Exakt, han är ingen guru. Han tjänar pengar på lättlutade människor.
Idag agerade jag med en självsäkerhet jag aldrig känt, när jag berömde tjejens ring. Just för att jag insett att ingen annan än jag kan lösa det här ptoblemet.
Jag tyckte det kändes som att det fanns något bakom orden. Det var ju inte för inte jag fick fjärilar...
Jag kan självklart ha fel, och det är ok. Jag tog t.om. blicken lite snabbt från henne för att hälsa på en i bakgrunden, när vi pratade. Hon är som sagt inte det viktigaste i mitt liv. Tjejer testar en hela vägen, kanske även med sånt här, varför skulle de inte?
Citera
Idag, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod

Vad anser du om det här? En användare i forumet. Presenterar han också det här på samms sätt som Bacongubben? Jag håller inte på med slagsmål.

Citat:
Jo, de har väldigt rätt i det de säger såklart…men…det är INTE samma sak som vad de attraheras av, om du förstår skillnaden?

Ett exempel.
Du frågar en tjej vad hon vill ha.
Hon kommer att svara att hon vill ha en snäll, rolig kille, en stabil med båda fötterna på jorden.

När du går ut på krogen samma kväll så kommer du inse att vad hon säger att hon vill ha och vad hon attraheras av, är två skilda saker, hon kommer dras till den roliga, lite störiga killen som alla tjejer dras till. Är han ung så utmärker han sig ofta genom att bråka endel på krogen.
Alla tjejer säger att de avskyr det beteendet, men samtidigt så är det den enda killen de ser på hela kvällen, så det är han som får ligga oxå.

Den snälla, stabila killen som hon sa att hon ville ha, han stryker runt längs väggarna oll på krogen, obemärkt. Ingen tjej har ens sett att han var på krogen, än mindre pratat med honom.
Citera
Idag, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbbhhfgy
Vad anser du om det här? En användare i forumet. Presenterar han också det här på samms sätt som Bacongubben? Jag håller inte på med slagsmål.

Jag tror det där är en falsk motsättning.
Det är inte “snäll vs störig” som avgör, utan synlighet och initiativ.

Krogen är dessutom en extrem miljö den som tar mest plats syns mest, inte nödvändigtvis den folk faktiskt vill bygga något med.

Problemet är inte att kvinnor säger en sak och menar en annan, utan att man drar långtgående slutsatser av ett väldigt smalt sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in