Citat:
Ursprungligen postat av
Bbbhhfgy
Jag har fått en förvrängd bild av verkligheten, av film.
Känner ni till Dan Bacon?
Han går igenom bl.a. filmbiten här, hur folk INTE pratar i verkligheten. Han gick från total virgin till pro.
How girls REALLY want you to talk to them.
Han betonar vikten av
direkhet. Exempel, vid 2.31:
En direkt fråga är:
"Berätta om."
En indirekt fråga är:
"Får jag fråga en personlig fråga?"
Man kan även prata så med killar.
Ni som sett hans videor, vad tycker ni? Har han knäckt koden?
Har ni blivit hjälpta av honom?
Jag tror det du beskriver pekar på kärnan i problemet.
Det finns ingen kod att knäcka. Och ju mer man letar efter en sådan, desto mer förlorar man kontakten med det som faktiskt fungerar i verkligheten: närvaro, lyhördhet och autenticitet.
Problemet med figurer som Dan Bacon är inte att allt de säger är fel. Mycket kan vara trivialt sant. ja, människor pratar inte som i film, ja, tydlighet kan ibland vara bättre än krystad artighet. Men det paketeras som system, metod, framgångsrecept. Och där går det snett.
När man börjar tro att det finns ett rätt sätt att formulera sig, ett manus som ska följas, ett “så här vill tjejer egentligen bli pratade med”, då lägger man sin tillit utanför sig själv. Misslyckas det, tänker man inte “det här mötet klickade inte”, utan “jag gjorde fel enligt koden”. Det skadar tilliten både till sig själv och till andra.
Relationer uppstår inte för att man ställer “direkta frågor” istället för “indirekta”. De uppstår när två personer faktiskt möts i stunden. Ibland är en rak fråga helt rätt. Ibland är den klumpig. Det går inte att avgöra i förväg, och det är just därför ingen universell teknik kan fungera.
Jakten på koden är begriplig, den lovar kontroll i något som i grunden är okontrollerbart. Men priset man betalar är ofta högre än vinsten: man blir mer upptagen av hur man säger något än av vem man har framför sig.
Så nej, jag tror inte någon har “knäckt koden”. För att det aldrig funnits någon. Det finns bara människor, möten och modet att vara sig själv utan facit.