2025-01-04, 09:17
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2025-01-04, 09:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Pengar är inte allt här. Bekvämligheten med att slippa är skiten är värdefull. Man får en ny bil som jag bara kör fram och tillbaka som man sedan lämnar in. Om jag köper en ny elbil på lån så är det bara massa problem.

Vad blir den totala års kostnaden eller leasingtiden!
Att köpa a.l.t. leasa?
Bränsle, försäkring, skatt, p-avgift mm, och
med vad alt det innebär!

Mot att åka taxi motsvarande tid!
Kanske något att fundera på.
Citera
2025-01-04, 09:36
Medlem
Citat:
Jag hatar bilar. De går bara sönder och kostar pengar.

Jag har en dieselbil som jag äger. Full tank kostar ca 1000 kr. Jag tankar 3 gånger i månaden så det blir 3000 kr per månad.

Jag skulle vilja ha en till bil. En leasingbil (eller?). Jag tänker att det kanske är en bra idé att skaffa en elbil som jag kan ha till jobbet. En elbil med leasingavgift på 5000 kr i månaden. Då blir det 5000 kr minus 3000 kr eftersom jag inte längre måste tanka dieselbilen. Och jag slipper alla reparationskostnader. Och jag får en ny bil. Och jag slipper äga skiten.

Har en laddstolpe. Kan skaffa timpris på elen och på så sätt tanka billigt som fan mitt i natten.

Eller ska man köpa bilfanskapet och betala av per månad istället? Vad hade ni gjort?

Ring runt till olika bilformor, eller ännu bättre åk dit. Kolla runt vilken bil du tycker är mest vettig för dig.
Låt säljaren göra sitt säljsnack om han börjat.
Sen frågar du han om han skulle kunna tänk sig att sätta reklam på bilen för månadskostnad. Försök övertala honom genom att förklara att bilen kommer stå parkerad här o där och användas mellan punkt A punkt B och C gör en optimistiskt och godtycklig uppskattning om hur många människor som bilen kommer exponeras för.
Är han osäker så säg bara lugnt att det är inga problem och förklara att du föredrar hans firma men att du öetar efter en sån här deal och vill kika runt lite innan du bestämmer dig..

Jag gjorde så. Jag betalar enbart för bensin o cch eventuella mil som överstiger 4500 under 36 månaders perioden, eller 1500 / år i snitt.

Stå på dig.bara när det ska förhandlas.. För dom vill väldigt gärna täcka alla sidorna och betala för en 20×20cm reklam på en sida typ..
Om han vill ha samma utseende som företagsbilarna så ska/bör hela kostnaden täckas. Jämför vad en reklamskylt eller tidningsannons exempelvis kostar.
Ditt erbjudande är redan halva priset och han kan inte säga nej.
.Max en femhundring back kan du kanske gå med på, om du inte orkar förhandla och är nöjd...
Senast redigerad av HejFrans 2025-01-04 kl. 09:40.
Citera
2025-01-04, 09:53
Medlem
Citat:

Jag har en dieselbil som jag äger. Full tank kostar ca 1000 kr. Jag tankar 3 gånger i månaden så det blir 3000 kr per månad.

Jag skulle vilja ha en till bil. En leasingbil (eller?). Jag tänker att det kanske är en bra idé att skaffa en elbil som jag kan ha till jobbet. En elbil med leasingavgift på 5000 kr i månaden. Då blir det 5000 kr minus 3000 kr eftersom jag inte längre måste tanka dieselbilen. Och jag slipper alla reparationskostnader. Och jag får en ny bil. Och jag slipper äga skiten.

Har en laddstolpe. Kan skaffa timpris på elen och på så sätt tanka billigt som fan mitt i natten.

Eller ska man köpa bilfanskapet och betala av per månad istället? Vad hade ni gjort?

Notera att även bilen blir billig att ladda med timpris blir annan förbrukning dyrare, så inte säkert det blir billigare totalt sätt beroende på övrigt förbrukningsmönster.

Men om du tankar för 3000 i månaden kör du ju minst 250 mil i månaden, dvs 3000 om året. Vilket avtal för 5000 medger den körsträckan utan rejäla extrakostnader?

Jag hade köpt en 1-2 år gammal elbil och bytt efter 3 år om jag var i din sits.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2025-01-04 kl. 10:03.
Citera
2025-01-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Köper du bilen så kan du sälja den efter tre år (eller vad nu leasingtiden ligger på) - eller byta in den; den har fortfarande ett värde kvar. Du kan rentutav behålla den och kanske köra några år till.

Leasar du så kan du räkna med en saftig straffavgift för slitage när leasingtiden är ute och du skall lämna tillbaka den. Plus att du står där utan bilen så måste du ha en ny. Pengarna har bara försvunnit.

Gissa varför leasingbolag och bilfirmor älskar att leasa ut bilarna? Det är inte direkt så att de förlorar på det...

Det gör de iof ibland när marknaden ändras, som den gjort för elbilar där handlarna måste ta tillbaka bilar de sen haft svårt att få sålt.

En bil man köper går också ner i värde, och har man mycket repor och slitage går värdet ner ännu mer. Behöver man låna ska de räntekostnaderna läggas till månadskostnaden också. Vissa leasar hellre än tar ut pengar ifrån börsen då avkastningen blir bättre än att casha en bil.

Men i regel betalar man lite mer när man leasar för att få ett litet enklare bilägande och en fast förutbestämd kostnad.

Men det är ju inte så att pengar inte försvinner om du köper en ny bil och sen ska sälja/byta in den efter 3 år. Det är ungefär samma summor det handlar om.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2025-01-04 kl. 10:06.
Citera
2025-01-04, 10:04
Medlem
Liesing är väl för de som absolut måste ha en ny bil eller. Så lät det på min jobbarkompis i iallafall.
Man får ju tänka på att grannar ser mm.
Citera
2025-01-04, 10:20
Medlem
Köpa kontant. Annars får det vara.

Kör lite så tankar sällan. 2023 hade jag snittkostnader på 2900 kr /månad. Inkl allt kring bilen (förutom däckslitage). 2024 var kostnaderna 1700/mån. Det skiljer sig en del då jag 2023 behövde en del verkstad.

Hatar också allt med verkstad men det är värt när det inte kostar så mkt att ha bilen.
Citera
2025-01-04, 11:01
Medlem
DirtyDikes avatar
Skulle aldrig leasa som privatperson. Dels "onormalt slitage"-risken men även marknadsvärdet/restvärdet kan bita dig. Eller det var så förr i alla fall, kanske har ändrat sig nu men kortfattat; ifall du leasar en modell som av olika anledningar inte blir så populär/får dåligt rykte och inte går att sälja för beräknat pris kan du behöva stå för mellanskillnaden. Så fick jag det förklarat av en polare som jobbade för en biltillverkare som erbjöd sina anställda leasingbilar och att detta var då en av de största anledningarna till att nappa på erbjudandet då man slapp den risken. Oavsett om du köper eller leasar så lusläs serviceavtalen; läser både här på fb och hör från bekanta som skaffar avtal bara för att upptäcka att alla dyra servicar är bortavtalade. Pretty much så gäller vissa avtal bara olja, bromsbelägg och vindrutetorkare.

Edit: Ser att det redan påpekats i tråden, se detta som extra belägg
Senast redigerad av DirtyDike 2025-01-04 kl. 11:07.
Citera
2025-01-04, 11:43
Medlem
Wyrdkins avatar
Varning, köp INGET med el eller hybrid i namnet. Batteriet blir märkbart sämre efter några år och då har du en svartepetter som blir svår att sälja.

Leasing så slänger du iväg pengar.

Gör som andra sagt här. Köp en pålitlig diesel, behandla den väl och bit i det sura tankäpplet.
Citera
2025-01-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Köpa kontant. Annars får det vara.

Kör lite så tankar sällan. 2023 hade jag snittkostnader på 2900 kr /månad. Inkl allt kring bilen (förutom däckslitage). 2024 var kostnaderna 1700/mån. Det skiljer sig en del då jag 2023 behövde en del verkstad.

Hatar också allt med verkstad men det är värt när det inte kostar så mkt att ha bilen.

Inkl. bilens värdeminskning?
Citera
2025-01-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Varning, köp INGET med el eller hybrid i namnet. Batteriet blir märkbart sämre efter några år och då har du en svartepetter som blir svår att sälja.

Leasing så slänger du iväg pengar.

Gör som andra sagt här. Köp en pålitlig diesel, behandla den väl och bit i det sura tankäpplet.
Lite så ja, snitt sträckan är nog 1100 mil året å då tycker jag en bensinare är bättre, specielt om du kör kortare sträckor, på verkstan här nere står många dieslar som klabbat igen totalt. Många A6or såg jag.
Citera
2025-01-04, 12:13
Medlem
Citat:

Om du istället för att leasa bil, köper istället, så kan du köpa en bil för 180.000kr, köra den i tre års tid och därefter sälja den för kanske 100K.
Då har det kostat dig 80K/3år istället för 180K, minus service, bränsle och försäkring som iofs redan är inräknat i leasingavtalen (ingenting är gratis som alla vet).

Så hade jag gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in