2025-01-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tyvärr var det ingen munter historia. Jag var på väg att ta livet av mig men misslyckades, blev hittad av Polis och körd till psykakuten. Det var många saker som var fel, en depression som fått pågå alldeles för länge, alkoholmissbruk, spelmissbruk, spelskulder bakom frugans rygg osv. Blev insatt på SNRI, fick jag träffa världens bästa sjuksköterska på beroendemottagningen och äntligen vara helt ärlig mot min fru och öppna upp mig. Dessa tre saker räddade mig, och alla var nog lika viktiga.

Jag är hemskt ledsen att du hamnat i en situation med en anhörig som verkar vara djupt deprimerad. Jag kan bara föreställa mig hur det känns att stå vid sidan om och känna sig maktlös. Jag har ju själv bara varit på "andra sidan" där man tyvärr är instängd i sitt mörker och inte tänker speciellt mycket på andra (helt upptagen med ältande och självhat).

Det är så svårt att säga vad som skulle hjälpa din anhörige. Hen kanske behöver slå i "rock bottom" som jag gjorde. Hoppas inte det ska gå så långt, men jag har mycket svårt att se hur någon skulle kunnat nå fram till mig när jag mådde som sämst. Man är som ett svart hål. Det som måste ske är nog att man börjar öppnar upp sig, vilket också är det som känns absolut svårast - ja helt omöjligt - när man är "där" (så var det för mig i alla fall).

Men kanske att ni kan skriva till vårdcentralen och försöka boka in en tid? Och sedan följa med personen som moraliskt stöd (utan att denne måste förklara något för er, endast följa med). Det är kanske är lättare för din anhörige att öppna sig för någon okänd i detta läget, någon som inte känner en alls.

Hoppas i vilket fall att ni lyckas nå fram eller att din anhörige på eget bevåg söker hjälp!

Tack för att du tog dig tid att svara så utförligt.
Tycker det är sjukt svårt att veta var man ska vända sig.
Jag kan ju från mitt perspektiv se vad personen behöver hjälp med, men när självinsikten hos vederbörande är näst intill noll, är det minst sagt komplicerat att kunna få den hjälp som behövs.
Men man får inte ge upp antar jag.
Tar till mig av det du skrev.
Fint att du mår bättre och att det verkar ha ordnat upp sig för dig.
Citera
2025-01-02, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Tack för att du tog dig tid att svara så utförligt.
Tycker det är sjukt svårt att veta var man ska vända sig.
Jag kan ju från mitt perspektiv se vad personen behöver hjälp med, men när självinsikten hos vederbörande är näst intill noll, är det minst sagt komplicerat att kunna få den hjälp som behövs.
Men man får inte ge upp antar jag.
Tar till mig av det du skrev.
Fint att du mår bättre och att det verkar ha ordnat upp sig för dig.
Ja, jag blev också ställd nu när du frågade mig. Fanns det egentligen något mina anhöriga kunde gjort? De gjorde allt de kunde, tänker jag.

Man hade önskat det fanns något liknande en amerikansk "intervention" man kunde kontakta. Samla alla anhöriga och personen man är orolig för, tillsammans med någon objektiv och kunnig vårdpersonal. Och så berättar alla hur de känner, vad de är oroliga ska ske. Och så får personen i fråga själv såklart en möjlighet att öppna upp sig. Det tror jag nog hade kunnat stoppa en del som är på väg ner i avgrunden.

Men på något sätt är det ju ändå personen själv som måste vilja ha hjälp. Det verkar väldigt svårt att få någon annan 'tvångomhändertagen' så att säga, då måste det gått väldigt långt. Såg många som var riktigt illa däran på psyket som skrev ut sig själva efter 2-3 dagar

Tack! Jag mår så mycket bättre idag, även om jag har mycket att jobba med ännu.

Men jag hoppas det går bra för dig och din anhörige! Tveka inte att skicks PM om du har några frågor eller funderingar, eller bara vill lufta någon - brukar kika in på flashback några gånger om dagen.
Citera
2025-01-02, 13:11
Medlem
McCarthy01s avatar
Är övertygad om att depressioner i många fall är självförvållade och en konsekvens av att man under en lång tid mest tänkt negativa och deprimerande tankar, som förstås i sin tur kan bero på livsomständigheter. Men att det i alla förekommande fall endast skulle vara ett resultat av kemisk obalans i hjärnan som uppstått helt plötsligt och utan orsaker i ens tänkesätt tvivlar jag starkt på. Har flera gånger sett folk som påstått sig vara "kliniskt" deprimerade skina upp, vara glada och alerta som tusan när de pratat med personer de gillat eller när något positivt hänt i deras liv, som att de vunnit eller fått en större summa pengar. Om de nu vore "kliniskt" deprimerade skulle de inte ens kunna känna glädje eller lycka över sådana saker. Känns som att det gått en trend i att ha depression de sista 25 åren, och en godtagbar anledning för folk att sjukskriva sig.
Citera
2025-01-02, 13:27
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Är övertygad om att depressioner i många fall är självförvållade och en konsekvens av att man under en lång tid mest tänkt negativa och deprimerande tankar, som förstås i sin tur kan bero på livsomständigheter. Men att det i alla förekommande fall endast skulle vara ett resultat av kemisk obalans i hjärnan som uppstått helt plötsligt och utan orsaker i ens tänkesätt tvivlar jag starkt på. Har flera gånger sett folk som påstått sig vara "kliniskt" deprimerade skina upp, vara glada och alerta som tusan när de pratat med personer de gillat eller när något positivt hänt i deras liv, som att de vunnit eller fått en större summa pengar. Om de nu vore "kliniskt" deprimerade skulle de inte ens kunna känna glädje eller lycka över sådana saker. Känns som att det gått en trend i att ha depression de sista 25 åren, och en godtagbar anledning för folk att sjukskriva sig.

Det du beskriver är atypiska depressioner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Atypical_depression

Dessa reagerar bra på bra sociala omgivningar.

Kemisk obalans i hjärnan stöds inte längre av forskning som teori, det är inte serotonin som gör att folk blir hjälpta ur sin depression när de får SSRI, utan det är för att såkallade "gödsel-ämnen" såsom BDNF, NGF utsöndras som gör att nya synapser/neuroner börjar växa till sig som gör att depressionen lindras.

SSRI ökar serotonin direkt, men det tar runt 6-8 veckor innan den börjar ge effekt, det är tiden det tar för att BDNF och NGF att börja ackumulera i substantiella mängder som resulterar i en förändrad neuroplasticitet.
Citera
2025-01-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01

Jag är faktiskt benägen att hålla med, även om jag är öppen för att jag kan ha fel.
Personen jag nämner ovan har imho. ingen som helst orsak att vara deppig, annat än en situation skapad av en ovilja att fejsa verkligheten och dess vedermödor. "Man" har istället allt för länge väntat på att allt i livet ska serveras på fat.
När det till slut inte har gjort det, och personens ovilja/oförmåga att ta tag i sitt liv själv börjar ta ut sin rätt - på så vis att man har hamnat på efterkälken i en mängd situationer - har det varit lättare att "tycka synd om sig själv" än att själv ta tag i saker och ting.

Min egen depression orsakades av en mängd händelser i mitt liv som jag inte kunde påverka.
Det lärde mig dock att det bara är en själv som kan styra sitt öde. Ingen annan kan göra det åt en.
Det gäller att jobba för det man vill åstadkomma och att aldrig ge upp. Det och att tänka positiva tankar.

Men vad vet jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in