2026-08-11, 14:53
Medlem
christianseances avatar
Tack för peppen. Jag dyker upp här på forumet emellanåt, men är ganska klar med debatterandet då sanningen redan finns fritt tillgängligt att pussla ihop nu. Jag har dock haft tur med vilka jag har kommit i kontakt med och haft nära korrespondens med under de senaste åren, har inte behövt gräva så mycket själv egentligen.
Citera
2026-08-11, 21:30
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christianseance
Tack för peppen. Jag dyker upp här på forumet emellanåt, men är ganska klar med debatterandet då sanningen redan finns fritt tillgängligt att pussla ihop nu. Jag har dock haft tur med vilka jag har kommit i kontakt med och haft nära korrespondens med under de senaste åren, har inte behövt gräva så mycket själv egentligen.

Kul att höra från dig igen. Själv debatterar jag bara emellanåt. Det är inget jag orkar med konsekvent.

Jag skulle se det som både en fördel och en nackdel hur du fått dina insikter och information, men jag vet ju inte vad du säger dig veta.

Har du något spännande att flika in då och då, så vore det intressant. Tjao!
Citera
2026-09-01, 03:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christianseance

Det var väl dags att jag rekade Flashback om den här saken. Jag fann den här tråden igår. Det ligger lite för mig att vara sist på bollen och jag visste inte ens att det fanns en svensktalande publik som ser på saken som jag. Och har samma kritik.

Resan gör man bäst själv men det är en bra sak att se att andra går bredvid och har samma horisont. Så, var är noden för folk med samma utgångsläge där man pratar om sak och det som är viktigt?
Citera
2026-09-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Men rör mörkläggningen de sk. "Spökflygarna" under vintern 1933-1934 eller "Spökraketerna" 1946?

Ett litet medgivande om att en viss "mörkläggning" förekom 1946 kan man hitta i den nyligen frisläppta texten från USA:s militärattaché i Sverige vid denna tid. Han skriver om spökraketerna:
"In August, a partial censorship was imposed on the press, restricting the publication of exact details or localities where missiles were seen."

https://www.war.gov/UFO/search/sweden/#DOW-UAP-D099-Intelligence-Review-of-Ghost-Rocket-Incidents-1947
Citera
2026-09-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
"In August [1946], a partial censorship was imposed on the press, restricting the publication of exact details or localities where missiles were seen."

Presscensur i Sverige rådde under kriget, men censurparagrafen 3:9 upphävdes av Riksdagen i maj 1944, så man undrar hur denna censur rent praktiskt sköttes så sent som 1946, när kriget var slut? Samt, i detta fall, varför? Och av vem?
Senast redigerad av polox 2026-09-18 kl. 20:01.
Citera
2026-09-22, 09:46
Medlem
christianseances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det var väl dags att jag rekade Flashback om den här saken. Jag fann den här tråden igår. Det ligger lite för mig att vara sist på bollen och jag visste inte ens att det fanns en svensktalande publik som ser på saken som jag. Och har samma kritik.

Resan gör man bäst själv men det är en bra sak att se att andra går bredvid och har samma horisont. Så, var är noden för folk med samma utgångsläge där man pratar om sak och det som är viktigt?

Finns ingen stark nod så vitt jag kan se i Sverige. Den ärliga fritänkande ufologin är splittrad i flera små öar, kompisgäng, runtomkring Beatriz Villarroel, E T Persson m fl. Sedan vad som ligger bakom denna splittringen kanske vi får anledning att återkomma till.

Tack till polox för bra inspel här i tråden också!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in