Citat:
Jag är mer förvånad över var gränsdragningen ska gå när man är för full för att inte kunna ge samtycke. I tidigare domar har det uttryckligen varit så att är man ordentligt full kan man ej ge samtycke, spelar ingen roll att man själv har gjort det eller varit aktiv.
Så här i efterhand undrar jag även varför de inte hade oaktsam våldtäkt som andrahandsyrkande.
Jag kommer fortsatt även ha ögonen öppna för att se om det finns något mönster beroende på kön på anmäld/anmälare.
Så här i efterhand undrar jag även varför de inte hade oaktsam våldtäkt som andrahandsyrkande.
Jag kommer fortsatt även ha ögonen öppna för att se om det finns något mönster beroende på kön på anmäld/anmälare.
Andra domar jag läst (både med manliga och kvinnliga förövare) så har det blivit fällande dom, när offret varit totalt redlös. Men där har det även funnits vittnen. Tex. den unga mannen som våldtogs av en ung kvinna när han var däckad i en bil, där såg hans vänner det hela och filmade det hela tom. Tack vare både vittnen och teknisk bevisning till händelsen i form av filmen, kunde hon dömas för våldtäkten.
I ett annat fall var det en kvinna som var så väck av fylla att vännerna höll koll på henne. En av vännerna gjorde dock mer än att hålla koll på henne... Han utnyttjade hennes däckade tillstånd. Tack vare att vittnena kunde uppge med säkerhet att hon var däckad under de där timmarna bland annat när mannen "kollat till henne" (och våldtog henne), så kunde han dömas för våldtäkten.
Men i detta fall, fanns ju inga vittnen till själva händelsen... Ingen träffade målsägande direkt efter heller. Ingen kan säga att han var avdäckad där och då. Och själv minns han ingenting... Förmodligen det som ledde till friande dom... Hade det funnits vittnen i lägenheten, så kunde vittna om att han även i lägenheten var avdäckad. Så hade det varit klappat och klart. Hon hade dömts för våldtäkt.
Verkar behövas vittnen eller filmbevis som visar att en målsägande är avdäckad, för att en åtalad ska kunna dömas.
Den friande domen tar dock inte bort målsägandes upplevelse av att ha blivit våldtagen. Och inte ens minnas det hela... Vilken jädra mardröm!