Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-23, 09:01
Medlem
Tjena!

Tänkte laga till lite chili con carne ikväll på c:a 500g. köttfärs och en burk bönor. När jag var på affären och handlade tjackade jag en påse med Piri Piri.

Hur mycket av dem ska man ha i? Gillar stark mat men inte så stark att man sitter och grinar vid matbordet. För att tala svenska: Lagom starkt

Det är torkade Piri piri, c:a 3-4 cm långa och 1 cm breda. Ska man ta ut kärnor osv? Har lagat förut på nån stor peppar, spansk peppar och tog ut kärnorna, men då blev det inget starkt alls...
Citera
2006-08-23, 09:19
Medlem
slippys avatar
Rent spontant skulle jag säga att du ska mala dom eller krossa dom och inte lägga i för mkt, tror nästan att max 1 piri-piri är räcker
Citera
2006-08-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Rent spontant skulle jag säga att du ska mala dom eller krossa dom och inte lägga i för mkt, tror nästan att max 1 piri-piri är räcker

Tack för tipset. Jag har en mortel jag kan mala i, kanske ska testa med en halv nu när det är första gången. Synd att spoilera hela grytan
Citera
2006-08-23, 09:49
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnstol
Tack för tipset. Jag har en mortel jag kan mala i, kanske ska testa med en halv nu när det är första gången. Synd att spoilera hela grytan

Tror inte du sabbar grytan med en enda frukt. Jag tycker piri-piri är lite överskattade, 1-2 stycken är nog ingen fara om du gillar stark mat.

Eller ta och släng i en i grytan, och hacka ett par stycken att ha vid sidan om på bordet ifall man vill ha mer styrka.
Citera
2006-08-23, 09:52
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Rekommenderar att du krossar eller på annat sätt fördelar kärnorna. Annars blir bara enstaka tuggor lite för starka. :]
Citera
2006-08-23, 09:56
Medlem
Perfekts avatar
hur stark är piri piri? är det starkare eller svagare än habanero?
Citera
2006-08-23, 10:08
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Rekommenderar att du krossar eller på annat sätt fördelar kärnorna. Annars blir bara enstaka tuggor lite för starka. :]

Kärnorna är inte starka, det är det vita köttet inuti frukten som är starkast. Att kärnorna smakar starkt de också beror på att de kommit i kontakt med köttet och på så vis fått en del capiscin på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Perfekt
hur stark är piri piri? är det starkare eller svagare än habanero?

Habanero är betydligt starkare.
Citera
2006-08-23, 14:20
Medlem
Piripiri är mycket starkt, så testa dig fram, hur kryddigt du vill ha det.
Citera
2006-08-23, 23:00
Medlem
Tjo!

En räckte Blev precis lagom, man kunde kanske tom kunnat klämma i en till. Märkte förresten att de inte alls var torkade utan färska. Iaf krossade jag en i en mortel, med frön och allt, och hällde i lite vatten och krossade lite mer. Sen bara i i grytan och det blev helt perfekt. Fiser man illa på jobbet imorron
Citera
2006-08-25, 23:55
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Kärnorna är inte starka, det är det vita köttet inuti frukten som är starkast. Att kärnorna smakar starkt de också beror på att de kommit i kontakt med köttet och på så vis fått en del capiscin på sig.[...]
Hmm, ja när du säger det så. Har själv upplevt tidigare nämnda starka tuggor och antog nog vid tillfället att det var kärnorna men det var nog frukten som inte var tillräckligt fördelad. Jaja, mortla allt är nog helt riktigt då.
Citera
2006-08-26, 05:43
Medlem
WaRs avatar
Men det SKA ju vara hett . När läpparna domnar bort och man sitter helt svettig med öppen käft och hyperventilerar, samt känner hettan enda ner i magen, då är maten stark . Inte för att det är så jävla macho och man är tuff om man pallar äta såpass stark mat, men för att det är gott, och för att det har en viss effekt. Man känner sig levande. Jag använde två habanerofrukter, en hel del piri-piri-sås, och cayennepeppar, i min carne (2 portioner).

Förresten så kanske det bör nämnas att man bör köpa plasthandskar till när man ska hacka chilin. Jag hade knappt handkontakt med mina habaneros som jag hackade, men nästa dag kunde det fortfarande kännas om man slickade på fingret. Som tur var så kliade jag mig aldrig i ögonen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in