Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
Nej jag har läst att han skrivit galna saker där men å andra sidan så säger ju islam att man får ljuga om allt för att skydda religionen vid heligt krig. Det går inte ihop att en islamkritiker gör ett attentat som islamister gör hela tiden mot ett julfirande. Om han var en galen kristen tok så skulle han då istället attackerat en moské eller nåt sånt om han hatar muslimer. Varför attackera en kristen tradition? Förklara det
Det ska bli intressant att se hur detta nästlas upp kommande dagar/veckor/månader.
Jag tror inte på hela "man får ljuga om sin religion om man är hotad bla bla". Det faller lite på sin egna orimlighet - han var ju mycket mer hotad iom att han gjorde de uttalanden han gjorde när han levde i Tyskland med permanent uppehållstillstånd.
Jag vet inte vad som rörde sig i GMs hjärna men om vi utgår från att han faktiskt hade en uppfattning om vad som skulle hända - dvs ett logiskt tänkande så får man ju anta att han tänkte följande (om han nu "hatade" Islam):
1. Om jag begår ett fruktansvärt dåd mot muslimer - vad skulle hända?
2. Om jag begår ett fruktansvärt dåd mot mestadels vanliga kristna tyskar - vad skulle hända?
Jag tror att han kom fram till att ett dåd mot muslimer bara skulle förvärra situationen han försökte förhindra - dvs en islamisering av väst. Många skulle tycka det var "synd" om muslimerna och ta deras sida.
Om han istället genomförde ett dåd mot kristna tyskar så kommer hatet och motsättningarna öka mellan grupperna och/eller bara straffa de han anser vara skyldiga till en ökad islamisering.