2024-12-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Många missar lätta gjutjärnpannor finns på Addnature o Outnorth med bra kvalité.

Kör Jamie Oliver teflon till ägg o pannkakor inget annat. Brukar vara bra pris på ICA.
Sedan kör jag gjutjärn i allt annat

Ingen teflon - du får gift i dej som aldrig lämnar! Handlade precis 2 i keramik på citycross och såg den där jamie oliver nonstick. det är den som gjort mej sjuk! min teflon och min nonstick - båda jamie oliver var några år på nacken hade lite sprickor i så att säga. Vart så snål med att inhandla nytt. Aldrig mer! Oliver borde veta att det är nya regler nu. Annars uppskattar jag hans recept
Citera
2024-12-18, 22:07
Medlem
Du kan göra fantastiska fynd av köksgrejor på second hand. Vissa äldre människor har väldigt fina grejor när de trillar av pinnen som släkten inte vill ha och oftast inte har en aning om vad det är värt. Kolla runt lite på de second hand butiker som finns i ditt område, du kan spara stora summor på dina stekjärn.
Citera
2024-12-18, 22:07
Medlem
Följande täcker alla behov enligt mig:

En gjutjärnspanna.
En rostfri traktörpanna.
En keramisk stekpanna.

Din budget är ganska liten dock. I din sits hade jag skippat en keramiska och köpt följande:

Lodge gjutjärn, ligger väl runt 600 kr. Sen en rostfri traktör, typ Zwilling eller nåt för runt 600 kr. Då kan du enligt mig laga det mesta.

Färre bra stekpannor är bättre än flera dåliga. Köp hellre två st á 600 kr, än fyra styck á 300 kr.
Senast redigerad av wennerberg 2024-12-18 kl. 22:10.
Citera
2024-12-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Grejen är den att nonsticken är giftig. Och de stekpannor jag har nu har jag ofta gnuggat med stålull osv för att få rena vilket gör nonsticken repig = små partiiklar av nånstick i maten. Dessa gifter lämnar aldrig kroppen.. Har gjort blovprover och mitt testosteron kommit tillbaka som 12. tror inte jag vill röra dessa skitpannor nåt mer som är inpregnerade i gift. Jag köper gärna gjutjärnspanna men nån som kan länka mej till en som inte kostar 1000kr styck?

Varför i helvete har du ofta gnuggat non stick i stålull????
Citera
2024-12-19, 09:04
Medlem
En stålpanna hade ju varit toppen för dig, men kanske lite för dyrt.

Kolstål kan ju vara ett alternativ.

Men du MÅSTE läsa på om hur du går hand om pannorna. Maten kommer att bränna så in i helvete fast i dessa pannor om du använder de på fel sätt. Med tanke på att du stålullat en non stick så har jag inte så hög tillit till dig, det måste verkligen vara den enklaste regeln ever, INGA hårda objekt i en nån stick, enbart diskmedel och vatten, i en panna som fått svalna. Du kan lätt ha en non stick i två-tre år om du bara inte knullar den med stålull eller steker för hårt i den.
Citera
2024-12-19, 10:36
Medlem
MyJustices avatar
Jag tycker att gjutjärn stekpanna är bäst .har du en sån så har du handlar klart för resten av ditt liv .
Använd gärna kombin avokado olja och klarerat smör .
För andra kärl då är keramisk belagda bäst
Gärna Kockums som finns att köpa beg
Oslitbara och lättdiskat.
Med den uppsättning så kan du lutar dig tillbaks i fåtöljen alsrig mer behöverdu köpa nåt igen
Citera
2024-12-19, 10:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ska inhandla ett gäng nya stekpannor, 2stk stora och 2stk medelstora och undrar vilka jag ska gå på i så nyttigt hälsoperspektiv som möjligt.

Jag ser att ikea har rostfria stål i nonstick men vad jag vet så är nonstick med ytbehandling lika dåliga eller lika med teflon. Står även att ytbehandlingen har ett mellanskikt av aluminium vilket är totalt skit för hälsan om det lämnar spår i maten. Så vilka stekpannor rekomenderar ni som är ev i gjutjärn, rostfritt stål. Maxpris 199-299kr stk.

Hur dålig är tex ikeas nonstick? Är det teflon fast de bara inte nämner det längre?
https://www.ikea.com/se/sv/p/hemkomst-stekpanna-rostfritt-stal-non-stick-belaeggning-80580095/
Om du är ute efter nonstick så välj en bra stekpanna med keramisk beläggning.
Citera
2024-12-19, 10:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ingen teflon - du får gift i dej som aldrig lämnar! Handlade precis 2 i keramik på citycross och såg den där jamie oliver nonstick. det är den som gjort mej sjuk! min teflon och min nonstick - båda jamie oliver var några år på nacken hade lite sprickor i så att säga. Vart så snål med att inhandla nytt. Aldrig mer! Oliver borde veta att det är nya regler nu. Annars uppskattar jag hans recept
Det är många år sedan det "farliga" ämnet PFOA försvann från PTFE (Teflon).
Citera
2024-12-19, 12:02
Medlem
Citat:
Antar dessa är det dyraste av det dyraste då? som man bara kan köpa på cervera?

Skeppshult har även fabriksförsäljning på plats i Skeppshult.
Citera
2024-12-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är många år sedan det "farliga" ämnet PFOA försvann från PTFE (Teflon).

Det är mer farliga ämnen i alla nonstick rfr + teflon. Inte bara ett så att säga. tro mej.
Citera
2024-12-19, 14:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Det är mer farliga ämnen i alla nonstick rfr + teflon. Inte bara ett så att säga. tro mej.
Nej det är det inte.
Betydligt större risk att bli sjuk av något annat än teflon i stekpannan. Transfetter, processad mat för att nämna några.
Citera
2024-12-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nej det är det inte.
Betydligt större risk att bli sjuk av något annat än teflon i stekpannan. Transfetter, processad mat för att nämna några.

Mina blodtester visar på top of the line i allt förutom låg sköldkörtel och medellågt testo. Låg verkligen högst i allt, kalcium, kalium, d-vitamin, -järn - ferritin, b-12. Borde inte vara sjuk.

Dessa skadade teflon och nonstick panor är allt jag egentligen lagat min mat i i 3-4 år och allt jag kan tänka mej är orsaken förutom kommunalt kranvatten. Äter inte processerat och halv/hel-fabrikat, mikrorätter osv. Äter kött (nöt, fläsk, fågel), ägg, avocado, mejeri, rotfrukter, potatis, sötpotatis, mathavregryn, kokt bovete, c-vitaminer som morötter, blåbär, granatäpple. Rödbetsjuice. Normala lever och njurvärden osv. Ej diabetiker. Kolestrol under 6. Nåt måste ha gjort mej svagare och lägre och varför inte skadad emalj i nonstick pannor? Dessa var köpte runt 2019-2020 förövrigt, jamie oliver och ikeas egna
Senast redigerad av fonzen 2024-12-19 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in