2024-12-18, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Kollar på dem. Kanske kan svänga förbi gallerian sthlm idag eller imorgon. Är ikea snabba med budbilsleveranser tro?
Ja, deras internethandel är fenomenal. Nu är det ju nära jul så vet ej om de har mycket att göra just nu. MEN deras logistik är i världsklass!
Vänta ej!
Citera
2024-12-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Värm pannan och ha smöret i från början, när vattnet i smöret sprättat färdigt kan man direkt lägga i köttbiten eller fisken...Vänta inte till det ryker och sen lägga i det som ska stekas.

Tror faktiskt det blir 365 100% rostfri, 0% inpregnerad. Hur ska ikeas 365 behandlar om det blir bränt då? för stållull repar. en grön disksvamp med den grova sidan kanske är för svag? Säg att man bränt fast hårt eller bara glömt bort spisen ett tag.
Citera
2024-12-18, 16:57
Medlem
53....so whats avatar
Star Cuisisne, keramikbeläggning, köps på bl.a City Gross.
Billiga och funkar bra till det mesta. Håll dom rena bara. Inte låta inbrända rester sitta kvar.

https://quattrovidcom.com/product/keramisk-stekpanna/.

Fungerar utmärkt för de flesta behov.
Senast redigerad av 53....so what 2024-12-18 kl. 17:03.
Citera
2024-12-18, 16:57
Medlem
Citat:
Antar dessa är det dyraste av det dyraste då? som man bara kan köpa på cervera?
Det visserligen lite dyrare stekpannor men det ska sägas att dem håller en livstid om man tar väl hand om pannorna. I den meningen så är det ingen större kostnad. Men jag fattar också att om man inte har råd så är det bara så. Det finns säkert billigare stekpannor som är minst lika bra.

Själv hade jag tänkt köpa min nya på loppis och restaurera om det krävs. Det finns något fint med gamla produkter som är tidslösa och fortfarande kan användas som om dem skulle vara gjorde idag.

Så det jag kan ge dig är att oavsett vilken stekpanna du väljer så ta hand om den enligt det instruktioner som medföljer.
Citera
2024-12-18, 16:59
Avslutad
Citat:
Tror faktiskt det blir 365 100% rostfri, 0% inpregnerad. Hur ska ikeas 365 behandlar om det blir bränt då? för stållull repar. en grön disksvamp med den grova sidan kanske är för svag? Säg att man bränt fast hårt eller bara glömt bort spisen ett tag.
Försök vara närvarande då du lagar din mat. Ha ej för hög temperatur...
Bränner du fast kan det lösas med hett vatten bara. Sällan man behöver stålull. Har aldrig använt stålull faktiskt.
Men kolla på maten du lagar så att allt inte brinner upp...Lycka till!
Citera
2024-12-18, 17:01
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Innan du gav upp med rostfritt, provade du hetta upp så högt som möjligt innan du lade i fettet, och lät du sedan fettet bränna ett tag innan du lade i tex köttbitten, köttfärsen osv.
Vet ej och kan nog steka något i den ibland men tycker det är svårt. Det är helt problemfritt i min gjutjärnspanna medan kolstålet kan det fastna lite i, men inte värre än att det bara är att peta loss och fortsätta.
Citera
2024-12-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Star Cusisine, keramikbeläggning, köps på bl.a City Gross.
billiga och funkar bra till det mästa. Håll dom rena bara. Inte låta inbrända rester sitta kvar.

https://quattrovidcom.com/product/keramisk-stekpanna/.

Fungerar utmärkt för de flesta behov.

Och hur försäkrad ska man vara att beläggningen på denna panna inte är en "forever toxic chemical" ?
city gross är fan nära mej förövrigt
Senast redigerad av fonzen 2024-12-18 kl. 17:08.
Citera
2024-12-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Försök vara närvarande då du lagar din mat. Ha ej för hög temperatur...
Bränner du fast kan det lösas med hett vatten bara. Sällan man behöver stålull. Har aldrig använt stålull faktiskt.
Men kolla på maten du lagar så att allt inte brinner upp...Lycka till!

Har haft hälsoproblem, just nu underaktiv sköldkörtel, leder till glömska, trötthet - och svårt hålla koll på saker. Och tidigare i livet har jag vart fartfulld som på ADHD vilket gjort att jag istället börjat göra annat skit istället och totalt glömt bort att jag tände på plattan. Men det stämmer, mat ska man sällan lämna köket för. Sant. Så ikea 100% rfr 365 eller keramik... om nu keramik kan konstateras som ej giftig...
Senast redigerad av fonzen 2024-12-18 kl. 17:16.
Citera
2024-12-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vet ej och kan nog steka något i den ibland men tycker det är svårt. Det är helt problemfritt i min gjutjärnspanna medan kolstålet kan det fastna lite i, men inte värre än att det bara är att peta loss och fortsätta.

Då kanske jag ska köpa en keramik och en 365 rfr och så provar man sig fram. Känns som att tekniken måste sitta. Köpa talg, och bara 100% "svenskt" smör. talg är riktigt billigt och kanske man kan kombinera för besta smakeffekt
Citera
2024-12-18, 17:29
Medlem
johnjohns avatar
Onyx
Citera
2024-12-18, 17:30
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Och hur försäkrad ska man vara att beläggningen på denna panna inte är en "forever toxic chemical" ?
city gross är fan nära mej förövrigt

Man behöver bara stekpanna i gjutjärn från skeppshult professinal serie, bara gjutjärn inga beläggningar.
Dina barnbarn kan ärva de pannorna utan problem.

Jaja tråkigt för man kanske vill testa olika beläggningar m.m men iaf de jag testat har varit lika kassa (sen behöver man ju verktyg som passar alla dessa beläggningar? )
Citera
2024-12-18, 17:39
Medlem
Kolla in kolstål-pannorna från De buyer, googla "de buyer mineral b"

En av få saker tillverkat i Frankrike som kan förknippas med kvalitet.

Gillar deras "pannkakspanna" som har en låg kant. Givetvis beroende på vad som skall stekas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in