Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
https://www.sydsvenskan.se/2024-12-15/sydsvenskan-avslojar-flamman-lever-pa-bidrag-cheferna-tjanar-miljonbelopp/
Malmö kommun sponsrar verksamheten med 18 miljoner om året, förra året fick de 14 miljoner från Allmänna arvsfonden för att skapa en "digtal fritidsgård".
"När Sydsvenskan ringer upp Rafi Farouq uppger han att han har en grundlön på 45 000 kronor i månaden. Att han tjänar miljonbelopp beror på att han och Flammans anställda har en ”provisionsbaserad modell” som innebär att den som drar in mycket pengar till Flamman också tjänar på det personligen, berättar han:
– Om jag lyckas hämta hem pengar så delar jag 50 procent

med Flamman. Så ser avtalet ut för oss alla. Det är en provisionsmodell som liknar näringslivets och det kan sticka i folks ögon, säger Rafi Farouq."
"Den ideella organisationen Flammans årsbokslut visar att 99,9 procent av deras intäkter kommer från bidrag."
Finn fem fel
Vad tycker ni om det här integrationsprojektet?
Det är märkligt hur ett outtalbart efternamn låser upp alla dörrar.
Jag sitter själv i styrelsen för en ideell förening, med enbart svenskar som medlemmar. Vår verksamhet är väldigt tydlig och allmännyttig. Vi får bidrag från kommunen, men det handlar om några tusenlappar per år. Men för vår del är det stenhårt. Inte en spänn av dessa pengar får gå till oss själva. Det är protokollförda årsmöten, bokföring, kvitton, revisorer, årsberättelser. Vi måste hela tiden kommunicera med kommunen allt vi gör. Missar vi nånting uteblir bidraget.
Det kan iofs utebli ändå. Det kan vara så att kommunen tycker att vi inte ska få något bidrag från ett år till ett annat. Det bestämmer ju de.