2024-12-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
3 privatpersoner köpte basen 2005 för 2.6 miljoner och har sedan dess använts den för olika ändamål, blanda annat som testbana för olika förarprov. Köptes tillbaka av försvaret för 12 miljoner

Kaffepengar i sammanhanget. Hur många andra krigsbaser ska de köpa tillbaka, eller rusta upp. Till F16 bör de väl ta tillbaka Gimo eller Tierp om de ska ha några divisioner där snart.
Citera
2024-12-16, 08:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Krigsflygbas, helt utbyggd enligt Bas 90. Dvs., den skulle kunna husera en division (upp till tolv flygplan) om det blev krig. Hälsinge flygflottilj sysslade med attackflyg (två divisioner) och hade även taktisk utprovning för AJS (när Viggen fick JAS-kapacitet) samt typinflygningsskola (grundutbildning på Viggen).

Krigsbaserna var Borlänge, Färila, Gunnarn och Åmsele, alla fullt utbyggda. Sist Viggen landade på Åmsele var i mitten av 90-talet (-95 om jag minns rätt), flottiljen slutade flyga -97.

Är det verkligen lämpligt att avslöja sådan information?
Citera
2024-12-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Aha okej, vem var det som sålde? Så vi vet vem som ska skjutas i nacken för korruption.

Det är inget ovanligt med fastigheter som stiger i värde, dessutom om du vill köpa en fastighet som just då inte är till salu så får du lägga ett högre bud.

Underhållet och andra kostnader har sparats in så det går nog med vinst att låta någon annan sköta området i 20 år.

En helt vanlig affär.
Citera
2024-12-16, 09:06
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Historisk i formation måste väl ändå anses utdaterad men att spekulera i framtida användande bryter väl mot lagen.

Att inte diskutera sakämnet (och då bryta mot lagen) modereras däremot bort i denna tråd. Vad jag vet får man inte bryta mot lagen på flashback.
Citera
2024-12-16, 09:14
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Historisk i formation måste väl ändå anses utdaterad men att spekulera i framtida användande bryter väl mot lagen.

Att inte diskutera sakämnet (och då bryta mot lagen) modereras däremot bort i denna tråd. Vad jag vet får man inte bryta mot lagen på flashback.
Det lär inte bryta mot någon lag att spekulera om användningsområde. Det som skulle bryta mot någon lag är om någon med säkerhetsklassad insiderinformation skulle yppa den här.
Citera
2024-12-16, 10:00
Medlem
Huntsmans avatar
Semi OT:
Men Sten Nilsson, pappan som mördades av Juha Valjakkala 1988 var chef för Åmselebasen vid mordet.
Citera
2024-12-16, 10:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nej, som sagt. Det finns väl säkert fler ändamål som kan vara tänkbara. Man får väl gissa att de har en plan och inte bara råkade fylleköpa den

Nu har jag i o f s inte tittat på en karta men jag antar att flygfältet ligger avsides men ändå med alla faciliteter:

T ex belagda vägar hela vägen fram, själva banan har sådan grundkonstruktion att det underliggande tål tunga landande plan, vatten och infiltrationsanläggning för avlopp, byggnader för logement, förråd och kontor, reservkraft, skyddsrum, tankar för flygbränsle mm.

Så det kan nog ha varit ett bra köp, även om del renovering behövs.

Man kan notera att vilken rak väg som helst duger att landa på men också att vägen i längden inte tål detta. Sedan är det ju allt annat också, som uppställningsplatser mm.
Citera
2024-12-16, 13:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu har jag i o f s inte tittat på en karta men jag antar att flygfältet ligger avsides men ändå med alla faciliteter:

T ex belagda vägar hela vägen fram, själva banan har sådan grundkonstruktion att det underliggande tål tunga landande plan, vatten och infiltrationsanläggning för avlopp, byggnader för logement, förråd och kontor, reservkraft, skyddsrum, tankar för flygbränsle mm.

Så det kan nog ha varit ett bra köp, även om del renovering behövs.

Man kan notera att vilken rak väg som helst duger att landa på men också att vägen i längden inte tål detta. Sedan är det ju allt annat också, som uppställningsplatser mm.

Man undrar ju om skicket på asfalten är så bra att den är flygbar dvs inte börjar vittra och riskerar att sugas in i motorn ?

Jag har landat på Bunge flygfält som lades ner av flygvapnet i början på 1990 talet och deras
runway var förvånansvärt intakt. två av tre banor var i bruk.
Citera
2024-12-16, 13:23
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Det lär inte bryta mot någon lag att spekulera om användningsområde. Det som skulle bryta mot någon lag är om någon med säkerhetsklassad insiderinformation skulle yppa den här.
Det kokar väl ned till om Åmsele är ett skyddsobjekt eller inte, alltså att avbilda ett skyddsobjekt. Däremot att sammanställa information om Försvarsmaktens verksamhet är olagligt. Se domen mot MÖParna.
Citera
2024-12-16, 13:26
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det kokar väl ned till om Åmsele är ett skyddsobjekt eller inte, alltså att avbilda ett skyddsobjekt. Däremot att sammanställa information om Försvarsmaktens verksamhet är olagligt. Se domen mot MÖParna.
Jo, men att spåna/gissa om framtida verksamhet är inte olagligt
Citera
2024-12-16, 13:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Man undrar ju om skicket på asfalten är så bra att den är flygbar dvs inte börjar vittra och riskerar att sugas in i motorn ?

Jag har landat på Bunge flygfält som lades ner av flygvapnet i början på 1990 talet och deras
runway var förvånansvärt intakt. två av tre banor var i bruk.

Asfalten är ju lätt att byta, det är ju det som är under som är väsentligt, skicket där alltså.
Citera
2024-12-16, 14:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Detta är väl ändå publik information vid det här laget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in