Citat:
Ursprungligen postat av
MOCKA177
Tycker du jag borde ta den? Osen kanske senare plugga fördjupning inom it säkerhet. Eller lära mig från youtube.
Du har bättre koll på dethär än SYV. Hahaha
Uppskattar vägledningen😊
Jag kollade förkunskapskraven då jag reagerade på att det inte var någon allmän kurs i programmering och såg att den hade som förkunskapskrav "programmering 1". Eftersom du skrev att du aldrig kodat förr så gissar jag att du inte har läst den. Den går väl troligtvis att läsa på komvux.
Angående om jag tycker du ska ta den eller inte: Om du tycker att datasäkerhet är intressant (och är behörig till utbildningen) så kör hårt! Enda nackdelen jag ser med denna är avsaknaden av generella programmeringskurser. Den kan nog vara bra att kombinera med någon extra kurs eller eget lärande kring mjukvaruutveckling om du vill utveckla saker och inte jobba lika mycket med rådgivning eller liknande.
Generellt är det bra att utbilda sig. Om man ångrar sig så kan man byta utbildning under tiden eller vidareutbilda sig efteråt. Orkar man inte med hastigheten eller behöver jobba vid sidan av så kan man ofta plugga på halvfart. Det viktigaste är, enligt mig, att man börjar plugga om man är sugen på det. Jag har ett antal kompisar som inte var helt säkra på vad de ville plugga och inte kunde bestämma sig så de tog något enkelt jobb istället. Fem år senare sitter de på samma tråkiga jobb med låg lön och ingen möjlighet till vidareutveckling. Det är absolut inget fel med att jobba ett par år innan man pluggar vidare om man är trött på skolan men man ska inte strunta i att plugga för att man inte är 100% säker på EXAKT vad man vill studera. Det är gratis att plugga i Sverige, det är något man ska ta vara på.