2024-12-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Var bor du TS? I centrala Sthlm är det inte så mkt flyg hela tiden..

Väldigt nära centralstationen. Nope det är väldigt konstigt.

Det började som sagt för några månader sen och innan det var det väldigt sällan jag hörde plan och jag har full kull då jag varit sjukskriven ett tag. Sen en dag bara började det, det är hyfsat tyst från midnatt till 07 på morgonen sen börjar det att hagla in flygplan samma tid varje dag var 5e minut ungefär samt 10-20 helikoptrar om dagen som ibland ställer sig och bara hovrar ovanför huset eller kör i cirklar runt huset. Ibland 2-3 helikoptrar samtidigt och sen plan på det. Helt hysteriskt är det.
Senast redigerad av PVitamin 2024-12-09 kl. 13:43.
Citera
2024-12-09, 14:00
Medlem
Jag bor alltså några hundra meter ifrån Drottninggatan och precis bredvid centralstationen det ska väl för tusan inte åka massa plan och helikoptrar här dagarna i ända hundratals dessutom på 200 meters höjd det förstår väl vem som helst. Det här är något nytt och ett väldigt märkligt fenomen det fattar vem som helst.
Citera
2024-12-09, 14:46
Medlem
Ruskigbusss avatar
Övervakning och integritet --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2024-12-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PVitamin
Hej

Har varit med om väldigt märkliga saker senaste 6 månaderna. Mitt liv har vänts uppochner, en av grejerna är att helt plötsligt började helikoptrar och flygplan flyga väldigt lågt över mitt hus, dom blev bara fler och fler och från att aldrig hört flygplan förut till att bokstavligen varje dag ha 100-200 flygplan samt 10-30 helikoptrar om dagen som kör över mig otroligt lågt så det dånar i hela huset.

Började kolla på Flightradar och det är väldigt skumma mönster ibland kommer dom 02 på natten med helikoptern som kört hela vägen från Gotland till mitt hus och kör cirklar runt huset i 2 timmar på 500-1000ft och sen tillbaks till Gotland. Liksom what?

Jag hoppas det finns nån funktion på FlightradaR24 eller liknande där man kan se historik så jag kan bevisa det. Alla helikoptrarna är dessutom private så man kan inte spåra dom, samma med flygplanen fram tills för några veckor sedan nu kan man spåra dom och det är vanliga plan.

Jag bor centralt i Stockholm city och närmaste flygplats är Bromma och det verkar som att varenda flyg som landar eller lyfter där numer kör rakt över mitt hus innan/efter dom landar/lyfter.

Har endel bilder också från Flightradar24, i en av dom ser man 4 plan kommandes rakt efter varandra cirka 30-60 sekunder efter varandra. Man ser dock inte min position då min platstjänst inte va aktiverad men den är precis framför första planet så alla åker över mig.

Bilder: https://postimg.cc/gallery/qRqntBh

Fler bilder:

https://freeimage.host/i/2uycGlp

https://freeimage.host/i/2uyc0iv

https://freeimage.host/i/2uycxix

https://freeimage.host/i/2uyc9Vf

https://freeimage.host/i/2uyaDAX

I början va det 10 plan, sen blev det 20 och sen 30 och sen 50 och sen tillslut 100 plan och nu är det bokstavligen var 5 minut och ibland 2-3 plan samtidigt från olika håll och dom kör alltid 1000ft så det låter. Det här började i somras.

Och sen jag började skriva om det här så har det slutat, idag är första dagen med bara typ 5 plan, har legat i sängen hela dagen. Vad är det som pågår?

Mod får flytta om jag placerat fel, gjorde mitt bästa att hitta rätt.

Det som pågår är psykisk sjukdom med paranoida förtecken. Det pågår just nu inne i din hjärna.

Det finns hjälp och medicin att få. Sök kontakt med psykvården omgående.
Citera
2024-12-09, 14:56
Medlem
Citat:
Jag bor alltså några hundra meter ifrån Drottninggatan och precis bredvid centralstationen det ska väl för tusan inte åka massa plan och helikoptrar här dagarna i ända hundratals dessutom på 200 meters höjd det förstår väl vem som helst. Det här är något nytt och ett väldigt märkligt fenomen det fattar vem som helst.

Det är alltså över inflygningsrutten till Bromma och Arlanda och upptill det helikopterrutten till Karolinska. Det har varit flygtrafik där i hur många år som helst och det har absolut ingenting med dig att göra öht.
Citera
2024-12-09, 15:18
Medlem
Citat:

Med all respekt för din upplevelse, jag arbetar i närheten och har inte märkt någon skillnad på varken plan eller helikoptrar.
Citera
2024-12-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballongkong
Varför la man inte huvudstadens och landets viktigaste flygplats UNDER istället för ÖVER Stockholm, då jag kan tänka mig att majoriteten av flygtrafiken ska mot EU och vidare. Man hade ju då inte behövt åka runt/genom Stockholm och inte lika mycket buller hade det blivit i vår huvudstad.

En bra fråga faktiskt!
En nära släkting (nu borta sedan länge..) till mig var under många år involverad i utredning/planering för att finna en lämplig plats "söder om söder" för en storflygplats.
Men det gick inte att komma till beslut/överenskommelse.
Det är ju ett stort område som berörs, inte bara själva banorna utan stora områden för landning/inflygning.
Och hur man vrider och vänder så blir det flera kommuner som påverkas, och det gick inte att "sy ihop" det hela.
Den kommun som får själva flygplatsen kan ju räkna med ekonomiska fördelar.
Men övriga, som bara får buller, visar av förståeliga skäl en begränsad entusiasm....

/T
Citera
2024-12-09, 19:42
Medlem
Citat:

Vi är någon miljon människor som bor och vistas i ditt närområde och det är bara du som upplever att det är ett nytt fenomen. Alla vi andra upplever inget nytt, inflygningen till Bromma RWY30 har alltid gått över Kungsholmen och det är inte fler flyg idag än det var för 1 år sedan. Och de flyger varken högre eller lägre än förr.

Du bör fundera på varför det bara är du som upplever detta som ett nytt fenomen.

Citat:

Bilder: https://postimg.cc/gallery/qRqntBh

Höjden står ju i dina bilder. I första bilden kan vi läsa av "barometric altitude 1900 feet". Det är 580 meters höjd och på glidbanan till RWY30.

Vi kan desutom se att det är ett vanligt trafikflygplan från flygbolaget BRA och som är på väg att landa på Bromma. Inget nytt och inget märkligt. Och definitivt inget som har med dig att göra.

Citat:

Det har åkt flygplan där sedan Bromma invigdes 1936.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-09 kl. 19:56.
Citera
2024-12-09, 19:56
Medlem
herredjvlars avatar
Citat:

Gå ner till blå tunnelbana. Ta den till Stadshagen och sen går du inte på sjukhuset och ber om hjälp för att du hör flygplan hela tiden. De kommer hjälpa dig och se till att du blir av med det du hör.
Citera
2024-12-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vi är någon miljon människor som bor och vistas i ditt närområde och det är bara du som upplever att det är ett nytt fenomen. Alla vi andra upplever inget nytt, inflygningen till Bromma RWY30 har alltid gått över Kungsholmen och det är inte fler flyg idag än det var för 1 år sedan. Och de flyger varken högre eller lägre än förr.

Du bör fundera på varför det bara är du som upplever detta som ett nytt fenomen.

Höjden står ju i dina bilder. I första bilden kan vi läsa av "barometric altitude 1900 feet". Det är 580 meters höjd och på glidbanan till RWY30.

Vi kan desutom se att det är ett vanligt trafikflygplan från flygbolaget BRA och som är på väg att landa på Bromma. Inget nytt och inget märkligt. Och definitivt inget som har med dig att göra.

Det har åkt flygplan där sedan Bromma invigdes 1936.

Dagsfärsk bild tagen för en minut sedan 500ft.

https://i.postimg.cc/RhRWSr6v/46120-B0-E-AFF3-402-E-863-D-A5-FE2014-AED1.png

Har ett dussintal andra bilder allt mellan 500-1000ft.
Citera
2024-12-09, 21:12
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Dagsfärsk bild tagen för en minut sedan 500ft.

https://i.postimg.cc/RhRWSr6v/46120-B0-E-AFF3-402-E-863-D-A5-FE2014-AED1.png

Har ett dussintal andra bilder allt mellan 500-1000ft.

ESSB Finalen bana 30, så har det sett ut dom senaste 50 åren. Det har med vindriktningen att göra, man vill alltid landa och starta i motvind.
Citera
2024-12-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
ESSB Finalen bana 30, så har det sett ut dom senaste 50 åren. Det har med vindriktningen att göra, man vill alltid landa och starta i motvind.

Så dom måste köra 150 meter högt redan innan kungsholmen för att landa på Bromma?

Här har vi ett reportage om ett plan som gick ner till 500ft innan en flygplats och det va ett himla liv och blev utredning. Men det är helt normalt att flyga 150 meter över stan det har alltid vart så säger du?

https://youtu.be/Xq-JkHfDXUg?si=HfYkqkh4Bjby3Fhe
Senast redigerad av PVitamin 2024-12-09 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in