2024-12-08, 20:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PVitamin
Nope det va inte såhär förut. Det började i somras någon gång över en natt ...
Kolla adsbexchange.com länken som du fick ovan, hitta playknappen med en halvcirkel runt till höger, ratta in några datum historiskt och vrid upp farten till hundra. Så kan du analysera saken och övertyga andra. Annars blir det mest källa känsla, du får svårare då.
Citera
2024-12-08, 21:06
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Nope det va inte såhär förut. Det började i somras någon gång över en natt och det handlar inte bara om plan som landar på Bromma flygplats hälften av planen kör bara förbi i olika riktningar men gemensamt för dom alla är att dom kör under 1500ft vilket låter otroligt högt vad jag vet ska flygplan cruisa vid 30000-40000ft så förklara för mig varför massa boeings cruisar förbi mig vid 1500ft hela dagarna?
Det är inflyg både för Bromma och, allra mest, Arlanda över stan men inte så mycket över oss innanför tullarna ändå. Det var påtagligt tystare under corona, men samtidigt har jag vänner som bor på Ekerön och andra utspridda längst Mälarkusten från Lovön upp mot typ Stäket, där är det mer flyg och de hörs. Samma sak på Vallentuna-sidan och typ östra skärgården, det verkar vara mer inflyg där. Över stan går de fortfarande förhållandevis högt mot Arlanda.
Citera
2024-12-08, 21:29
Medlem
dwgs avatar
Normal inflygning till Bromma inte har de flyttat vinklarna på landningsbanan.

Dom har funnits ovan för dig länge men du har inte tänkt på de.
Sluta tänk på de så blir de normala
Citera
2024-12-08, 21:50
Medlem
Bromma flygplats invigdes för snart 90 år sedan.

100% av de boende under inflygningssträckorna har varit medvetna om olägenheten det medför men ändå valt att bo där av olika anledningar.

Sluta gnäll!

Fråga de som bodde där när Caravelle började flyga där i slutet på 50-talet. Då var det liv i luckan. Nu är det knäpptyst i jämförelse.
Citera
2024-12-08, 22:18
Medlem
Citat:
...4 plan kommandes rakt efter varandra cirka 30-60 sekunder efter varandra. Man ser dock inte min position då min platstjänst inte va aktiverad men den är precis framför första planet så alla åker över mig.
Du bor alltså precis vid Bromma flygplats? Och är förvånad över att flygplan flyger där?
Citera
2024-12-09, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Du bor alltså precis vid Bromma flygplats? Och är förvånad över att flygplan flyger där?

Ligger bromma flygplats på kungsholmen?
Citera
2024-12-09, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Bromma flygplats invigdes för snart 90 år sedan.

100% av de boende under inflygningssträckorna har varit medvetna om olägenheten det medför men ändå valt att bo där av olika anledningar.

Sluta gnäll!

Fråga de som bodde där när Caravelle började flyga där i slutet på 50-talet. Då var det liv i luckan. Nu är det knäpptyst i jämförelse.

Jag bor på Kungsholmen för fan!
Citera
2024-12-09, 05:29
Medlem
Citat:
Jag bor på Kungsholmen för fan!

Det har väl alltid varit inflygning mot Bromma över Kungsholmen och riktning Traneberg då man landar i den riktningen. Dock har jag svårt tro på att det kan vara upp till 200 flyg på en dag. Vad gäller helikoptrar så har jag sett fler polisenheter än tidigare. Övriga verkar mest vara ambulanshelikoptrar men de ligger nog inte på kö och hovrar över ditt hus utan flyger direkt till Karolinska, kan man tänka.
Citera
2024-12-09, 06:25
Medlem
Citat:
Hej

Har varit med om väldigt märkliga saker senaste 6 månaderna. Mitt liv har vänts uppochner, en av grejerna är att helt plötsligt började helikoptrar och flygplan flyga väldigt lågt över mitt hus, dom blev bara fler och fler och från att aldrig hört flygplan förut till att bokstavligen varje dag ha 100-200 flygplan samt 10-30 helikoptrar om dagen som kör över mig otroligt lågt så det dånar i hela huset.

Började kolla på Flightradar och det är väldigt skumma mönster ibland kommer dom 02 på natten med helikoptern som kört hela vägen från Gotland till mitt hus och kör cirklar runt huset i 2 timmar på 500-1000ft och sen tillbaks till Gotland. Liksom what?

Jag hoppas det finns nån funktion på FlightradaR24 eller liknande där man kan se historik så jag kan bevisa det. Alla helikoptrarna är dessutom private så man kan inte spåra dom, samma med flygplanen fram tills för några veckor sedan nu kan man spåra dom och det är vanliga plan.

Jag bor centralt i Stockholm city och närmaste flygplats är Bromma och det verkar som att varenda flyg som landar eller lyfter där numer kör rakt över mitt hus innan/efter dom landar/lyfter.

Har endel bilder också från Flightradar24, i en av dom ser man 4 plan kommandes rakt efter varandra cirka 30-60 sekunder efter varandra. Man ser dock inte min position då min platstjänst inte va aktiverad men den är precis framför första planet så alla åker över mig.

Bilder: https://postimg.cc/gallery/qRqntBh

Fler bilder:

https://freeimage.host/i/2uycGlp

https://freeimage.host/i/2uyc0iv

https://freeimage.host/i/2uycxix

https://freeimage.host/i/2uyc9Vf

https://freeimage.host/i/2uyaDAX

I början va det 10 plan, sen blev det 20 och sen 30 och sen 50 och sen tillslut 100 plan och nu är det bokstavligen var 5 minut och ibland 2-3 plan samtidigt från olika håll och dom kör alltid 1000ft så det låter. Det här började i somras.

Och sen jag började skriva om det här så har det slutat, idag är första dagen med bara typ 5 plan, har legat i sängen hela dagen. Vad är det som pågår?

Mod får flytta om jag placerat fel, gjorde mitt bästa att hitta rätt.
Skaffa en stor jäkla Radio amatörs mast och några fågelskrämmor som drakar men med 100m lina och skaffa några drönarna som flyger högt som fan
Citera
2024-12-09, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Det har väl alltid varit inflygning mot Bromma över Kungsholmen och riktning Traneberg då man landar i den riktningen. Dock har jag svårt tro på att det kan vara upp till 200 flyg på en dag. Vad gäller helikoptrar så har jag sett fler polisenheter än tidigare. Övriga verkar mest vara ambulanshelikoptrar men de ligger nog inte på kö och hovrar över ditt hus utan flyger direkt till Karolinska, kan man tänka.

Kolla upp det själv.
Citera
2024-12-09, 06:42
Medlem
Ni är välkomna att kolla upp det själva.
Citera
2024-12-09, 07:03
Medlem
Om vi släpper frågan om det ökat senaste tiden - varför tror du att det hör ihop med just dig och ditt hus?

Det bor ju hundratusentals människor där - varför skulle de vara ute efter just dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in