Citat:
Ursprungligen postat av
Tidsmaskinisten
En kvinna i 25-årsåldern från Ljusdal redovisade inte sina inkomster från OnlyFans och Instagram till Skatteverket. Nu måste hon betala närmare 65 000 kronor i skatter och moms.
Under två år redovisade inte kvinnan sina inkomster från sociala medier, som totalt ska ha uppgått till runt 570 000 kronor mellan 2022 och 2023. Hon ska nu betala extra skatt och avgifter till Skatteverket. Kvinnan har uppgett för Skatteverket att hon såg OnlyFans som en bisyssla och inte var medveten om att inkomsterna därifrån var skattepliktiga. Som följd måste hon nu betala omkring 65 000 kronor till Skatteverket.
Diskussionsfrågor:
1 - Var kvinnans straff rimligt sett till brottet?
2 - Tror ni på hennes historia att hon "inte visste"?
3 - Hur vanligt är det att kvinnor struntar i att säkerställa att de följer skatteregler när de tjänar pengar online?
4 - Vilka åtgärder kan skattemyndigheter vidta för att utbilda kvinnor om deras skatteskyldigheter för onlineinkomster?
5 - Bör det vara strängare straff för kvinnor som struntar i inkomstredovisning från digitala plattformar?
Källa:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/onlyfans-pengar-redovisades-inte-tjanade-570-000-kronor
Svar utifrån frågeställningarna;
1. 65K för två års skattebrott utifrån den påstådda inkomsten därifrån kan jag anse väl milt, men jag antar att summan i fråga ändå är kraftigt kännbar för individen i fråga. Jag misstänker ju även att hon redan spenderat pengarna, så hon varken har pengar till att betala skatten eller denna tilläggsavgift.
2. Svårt att säga, men det är inget som går att ta hänsyn till. Lagstiftningen är glasklar, och det är varje individs ansvar att faktiskt ha koll på vad som gäller. Nu far jag med förutfattad mening, men min tanke är väl att det inte är allt för smarta brudar som håller på med OF även om det givetvis finns undantag. Det är lite som när svenskar (och amerikaner) är utomlands; de bryter mot någon lag typ att gå mot röd gubbe i Polen, vilket kan ge kännbara böter, och sen säger de att "de inte visste" och det duger inte, man har ansvar att ha koll på gällande lagstiftning i det land man är. Reser själv mycket i jobbet och har hindrat korkade kollegor från både det ena och det andra.
3. Tror inte det skiljer mellan män och kvinnor.
4. Utdela böter och viten till fler som fuskar. Som medborgare ska man ha koll på lagstiftningen. Det säger sig ju självt egentligen. Borde man inte fundera på att om man drar in några hundra tusen per år om det inte finns några skattekrav på detta?
5. Straffet för män och kvinnor ska självklart vara likvärdigt.