Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
Jag talar om siffrorna för dödligt våld i allmänhet.
Dödligt partnervåld är extremt låga siffror.
Dödligt partnervåld har en nedåtgående trend. 2004-2007 var siffran 2,5 döda per miljon innevånare.
2019-2022 1,5 döda per miljon innevånare. Siffran har sakta med säkert gått ner sedan 2006.
Av alla länder I världen så är det kanske ett eller två som har bättre siffror vad gäller dödligt partnervåld. De värsta länderna ligger runt 120 döda per miljon. 80 gånger mer.
Ja statistiken för partnervåld med dödlig utgång är låg i Sverige tack och lov, här i Sverige har det ju jobbats hårt för att få ner den.
Sen förstår jag inte riktigt varför du blandade in allt dödligt våld i detta. Gängkriminalitet och liknande är något helt annat än partnervåld och en helt annan diskussion.
Citat:
Jag skulle vilja påstå att vi kan få bättre siffror.
I alla fall vad gäller misshandel. Troligtvis vad gäller våldtäkt för män. Skeptisk att vi kan få bättre för kvinnor vad gäller våldtäkt Behövs andra redskap för polisen i sådant fall.
Svenska polisen har sista 15 åren haft problem vad gäller att lösa brott. Fått mer pengar men inte bättre resultat.
Det har lagts oerhörda resurser på gängkriminaliteten de senaste åren i Sverige. Det är där de flesta resurser koncentrerats, på gott och ont.
Tyvärr anmäler inte killar och män som blivit våldtagna. Pga skam och rädsla. Kvinnor blir våldtagna, inte "riktiga" män. Och tyvärr finns det troligen stråk av misstro från samhällets sida mot våldtagna killar/män kvar i samhället. Detta är ju något som det måste (fortsättas) jobbas mot.
För våldtagna tjejer/kvinnor har säkerligen bemötandet och tillvägagångssättet ändrats radikalt sen iallafall 90-talet, men det ligger rent allmänt i brottets natur att det är svårt att utreda och dessa brott liksom många andra typer av brottslighet har tydligen prioriterats ner till fördel för den organiserade brottsligheten.
Citat:
För att vara tydlig. Jag förnekar inte på något sätt att kvinnor behandlas för jävligt på en hel del ställen runt jorden.
Kvinnor behandlas för jävligt i (oftast) fattiga och patriarkala samhällen och länder och det finns tyvärr rätt många såna i världen.
Citat:
Men i Sverige och vissa andra länder så kan en argumentera för att privilegier och förtryck mellan gruppen män och kvinnor inte är så tydligt.
Om en intar ett intersektionellt perspektiv så kan det se annorlunda ut. Om en lägger till en faktor som funktionsvariation så blir det annorlunda.
Håller med, Sverige är ju ett högt civiliserat och utvecklat land som bygger mycket på egenansvar. (Det är därför som det har krockat så jäkla mycket med vissa invandrargrupper). Vilket också visar sig i att vi har lyxen att sitta och finslipa på uttag mellan män och kvinnor av föräldraförsäkringen och liknande.