2024-12-10, 16:47
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Folk måste förstå att bara för att majoriteten av kommentarer på internet verkar stödja det här mordet, betyder det inte att det speglar verkligheten. Den stora majoriteten fördömer självklart mord, även av det här slaget – men deras röster hörs inte. Det är den tysta majoriteten. Inte tystade, utan självvalt tysta. Att tro att forum och YouTube-kommentarer speglar folkopinionen visar bara hur enkelt det är för rysstroll (och andra) att exploatera vår godtrogenhet i dessa tider.

Män som hyllar Luigi som en anti-hjälte eller “folkets man” är bara den manliga motsvarigheten till kvinnor som ser en bild på gärningsmannen och utbrister: “Oh, but I can fix him!”

Väldigt få hyllar väl mordet i sig. De allra flesta friska människor fördömer givetvis alla former av mord.

Jag och många med mig hyllar dock när den enskilda, lilla människan protesterar och sätter sig upp mot kapitalet och storbolagen, vilka skor sig på och suger ut hårt arbetande vanligt folk. Parasiter är de, precis som Luigi skrev i sitt manifest.
Citera
2024-12-10, 16:52
Medlem
Pandalina4s avatar
Han hade 2 claims idag i domstolen.

Citat:
The other claim was that because he had a Faraday bag on him, which blocks cell signal — this showed evidence of criminal sophistication. Mangione said to the first claim that he did not know where the money he had on him came from, saying maybe it was planted. On the second claim, he said that the bag was waterproof, and he didn’t know about criminal sophistication.

CNN
https://edition.cnn.com/us/live-news/brian-thompson-luigi-mangione-unitedhealthcare-shooting-12-10-24/index.html
Citera
2024-12-10, 16:56
Avslutad
Brian Thompson blev CEO för United Health Care 2021. Under hans tid som CEO steg antalet människor som blev nekade ersättning (för behandlingar/läkemedel, osv) från strax över 10% till strax över 22%. Vinsten ökade med 281 miljoner dollar.

Man bestämde också under hans tid som CEO att äldre som drabbades av stroke och demens inte skulle få ersättning.

Innan funderade jag på om det var en slump att det var just Brian Thompson som blev skjuten. Skytten uppehöll sig utanför hotellet ganska länge innan han skred till verket. Jag funderade på om offret hade kunnat vara vem som helst av pamparna som skulle till mötet, typ första stora pamp blir skjuten. Beroende på hur mycket skytten tog reda på innan så kan han mycket väl ha varit ute efter just Brian Thompson.

Är alla företags redovisningar offentlig handling i USA?

Sen funderar jag varför han (Luigi) försvann från familjen ett år innan dådet. Undrar vad tusan som hände med honom, gick han ner i djup depression pga ryggskadan och borrelia symptomen? Symptomen från borrelian hade han ju kunnat få toppvård för, hans föräldrar var rika.

(Ber om ursäkt om något av detta redan tagits upp i tråden, jag har inte hunnit läsa ikapp).
Citera
2024-12-10, 16:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Brian Thompson blev CEO för United Health Care 2021. Under hans tid som CEO steg antalet människor som blev nekade ersättning (för behandlingar/läkemedel, osv) från strax över 10% till strax över 22%. Vinsten ökade med 281 miljoner dollar.

Man bestämde också under hans tid som CEO att äldre som drabbades av stroke och demens inte skulle få ersättning.

Innan funderade jag på om det var en slump att det var just Brian Thompson som blev skjuten. Skytten uppehöll sig utanför hotellet ganska länge innan han skred till verket. Jag funderade på om offret hade kunnat vara vem som helst av pamparna som skulle till mötet, typ första stora pamp blir skjuten. Beroende på hur mycket skytten tog reda på innan så kan han mycket väl ha varit ute efter just Brian Thompson.

Sen funderar jag varför han (Luigi) försvann från familjen ett år innan dådet. Undrar vad tusan som hände med honom, gick han ner i djup depression pga ryggskadan och borrelia symptomen? Symptomen från borrelian hade han ju kunnat få toppvård för, hans föräldrar var rika.

(Ber om ursäkt om något av detta redan tagits upp i tråden, jag har inte hunnit läsa ikapp).

Ange gärna källor när du kommer med siffror som dessa.
Citera
2024-12-10, 17:01
Avslutad
Såg bilder från mordplatsen kort tid efteråt (efter avspärrningarna hävts), inte en enda blombukett låg där.

Kanske kommit dit nu, men ganska talande ändå.
Citera
2024-12-10, 17:01
Medlem
Hur kan han vara så dum att han fortfarande har pistolen och fakeleggen på sig. Och samma jacka antar jag. Munskyddet behövdes inte heller då det inte gick att se på bilderna uppifrån att det var han.

Han får skylla sig själv att han åkte fast.
Senast redigerad av Blue2000 2024-12-10 kl. 17:08.
Citera
2024-12-10, 17:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Just two weeks before the UnitedHealth CEO was gunned down in Midtown Manhattan on Wednesday, Mangione’s mother, Kathleen, reported him missing to San Francisco police on November 18, a source told the San Francisco Standard.

The suspect had previously suffered from debilitating, chronic back pain and underwent major surgery for it in 2023 and, in the months after, had lost touch with friends and family, an acquaintance told The New York Times.

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/crime/luigi-mangione-family-unitedhealthcare-ceo-manifesto-thompson-b2661850.html
Citera
2024-12-10, 17:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Luigi Mangione’s Hawaiʻian friends shocked by arrest In UnitedHealthcare CEO shooting

Hawaii friends of Luigi Mangione, arrested in the killing of UnitedHealthcare’s CEO, recall him as a natural leader who led a book club where members would share ideas while watching sunsets from a place called Magic Island.

“He was just such a thoughtful and deeply compassionate person at everything he did,” said Jackie Wexler, a food technologist in New York. She used to live with Mangione at Surfbreak, a co-living space near Honolulu’s Ala Moana Beach Park.

Mangione, 26, suffered chronic back pain from an apparent pinched nerve, said R.J. Martin, Surfbreak’s founder. His friends stopped hearing from him this summer.

He said he was stunned by Mangione’s arrest. “I loved this guy,” said Martin.

https://oklahomavoice.com/2024/12/10/luigi-mangiones-hawaiʻian-friends-shocked-by-arrest-in-unitedhealthcare-ceo-shooting/
Citera
2024-12-10, 17:13
Avslutad
Citat:

Måste rätta mig själv, siffrorna handlar om att United H.C nekade äldre som drabbades av stroke eller fall.

Vinsten ska vara 281 miljarder dollar.

För detta var de under utredning av US senate.

Brian Thompson och företaget var under ännu en utredning för ha brutit mot "the anti trust law" av the justice department.

https://youtu.be/bMfssjo92G8?si=0LjriNPjzutd7dau

Videon är bara ca 7 minuter lång

Jag har ingen koll alls på "the anti trust law" och vad allt det handlar om. Tydligen ska Brian Thompson och andra toppar inom företaget sålt alla sina andelar i företaget innan den här utredningen blev känd(?)

Edit: ska ha varit New York Times som skrivit om allt detta
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-10 kl. 17:18.
Citera
2024-12-10, 17:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

UnitedHealthcare’s authorization denial rate for post-acute care jumped from 10.9% in 2020 to 22.7% in 2022.

Denial rates for skilled nursing centers, in particular, "experienced particularly dramatic growth." The number of denied claims in 2022 was nine times higher compared to 2019, according to the report.

https://www.foxbusiness.com/markets/unitedhealthcare-accused-relying-ai-algorithms-deny-medicare-advantage-claims
Citera
2024-12-10, 17:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Killing of insurance CEO reveals simmering anger at US health system

https://www.bbc.com/news/articles/cm2eeeep0npo
Citera
2024-12-10, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Luigi Mangione’s Hawaiʻian friends shocked by arrest In UnitedHealthcare CEO shooting

Hawaii friends of Luigi Mangione, arrested in the killing of UnitedHealthcare’s CEO, recall him as a natural leader who led a book club where members would share ideas while watching sunsets from a place called Magic Island.

“He was just such a thoughtful and deeply compassionate person at everything he did,” said Jackie Wexler, a food technologist in New York. She used to live with Mangione at Surfbreak, a co-living space near Honolulu’s Ala Moana Beach Park.

Mangione, 26, suffered chronic back pain from an apparent pinched nerve, said R.J. Martin, Surfbreak’s founder. His friends stopped hearing from him this summer.

He said he was stunned by Mangione’s arrest. “I loved this guy,” said Martin.

https://oklahomavoice.com/2024/12/10/luigi-mangiones-hawaiʻian-friends-shocked-by-arrest-in-unitedhealthcare-ceo-shooting/

Jag kan bara inte förstå hur en sån här kille som beskrivs på detta sättet kunde radikaliseras/förändras så extremt på så kort tid.
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-10 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in