2024-12-06, 19:02
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Det är du som inte har koll. Vapnet i fråga är definitivt inte ett B&T Station Six / VP9. Dels ser du gaser lämna vapnet vid ejection porten, vilket inte förekommer på B&T'n utan på vapen med mantel.

Man ser dessutom med all önskvärd tydlighet att han gör helt vanliga mantelrörelser för att tömma vapnet på tomhylsorna efter varje skott. Om man vet hur omladdning med B&T'n ser ut så krävs det dels en roterande rörelse på bakdelen av vapnet för att "låsa upp" och sedan ett drag bakåt för att öppna porten.

Det som det med allra största sannolikhet är frågan om utifrån en kvalificerad gissning är att skytten använt sig av en hemmagjord ljuddämpare utan Nielsen-device/muzzle booster vilket på en 9mm med underljudsammunition gör att vapnet inte orkar returnera manteln tillräckligt långt för att kasta ut den tomma hylsan, vilket föranleder skyttens mantelrörelse mellan skotten.

Jag vet inte vilka sk experter du hänvisar till i media, men du är helt klart ute och cyklar.

Jag kan ingenting om vapen. Så här skrivs det bl.a. på BBC idag:

Investigators reportedly believe the firearm is a BT Station Six 9, a weapon which is marketed as tracing its roots back to pistols used in World War Two.

https://www.bbc.com/news/articles/c7ve36zg0e5o
Citera
2024-12-06, 19:08
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag kan ingenting om vapen. Så här skrivs det bl.a. på BBC idag:

Investigators reportedly believe the firearm is a BT Station Six 9, a weapon which is marketed as tracing its roots back to pistols used in World War Two.

https://www.bbc.com/news/articles/c7ve36zg0e5o
Se där. Jag står fast vid att det omöjligen kan vara ett B&T Station Six utifrån vad jag ser med mina egna ögon. Vid första skottet som avlossas i serien ser man klart och tydligt att gaser kommer ut genom ejection-porten, vilket är helt omöjligt på ett B&T Station Six, för att inte tala om att mantelrörelsen inte alls ser ut som B&T'ns.
Citera
2024-12-06, 19:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Police believe the gun was a “B&T Station Six-9.” It has that long barrel, essentially a built-in suppressor.

Sources told ABC News that New York Police Department detectives were at a gun shop in Connecticut Thursday, where a weapon of the same type was sold.

https://www.wtnh.com/news/connecticut/weapon-of-the-same-type-to-one-used-in-ceo-shooting-was-purchased-in-ct-sources/
Citera
2024-12-06, 19:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Enligt Fox News så hade gärningsmannen frågat hon i receptionen om han kunde få hennes telefonnummer. Det är väl därför han ler så stort. Det gissades att han är narcissist och förmodligen stolt över vad han har gjort. Och att han är amatör och har lämnat många spår efter sig.
Citera
2024-12-06, 19:44
Medlem
BombaySaphires avatar
200 foton har polisen hittills samlat ihop på den misstänkte skytten.

https://www.themirror.com/news/us-news/unitedhealthcare-ceo-brian-thompson-murder-845099
Citera
2024-12-06, 19:44
Medlem
BedBoys avatar
Citat:
Som jag har förstått det så hade VD:n ett mindre möte inbokat före det stora mötet.

Okej, spännande! För jag undrade nämligen samma: varför gick han själv på gatan vid 06.45. Men du menar alltså att det var för han hade ett tidigt möte inbokat på konferensen och var på väg dit? Kommer du ihåg var du läste detta?

Med tanke på samtalet skytten gjorde innan så är det ju inte omöjligt att det är info om detta tidiga morgonmöte som är anledningen till varför han visste exakt när BO skulle lämna sitt hotell och gå en viss väg.
Citera
2024-12-06, 19:47
Medlem
BedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Enligt Fox News så hade gärningsmannen frågat hon i receptionen om han kunde få hennes telefonnummer. Det är väl därför han ler så stort. Det gissades att han är narcissist och förmodligen stolt över vad han har gjort. Och att han är amatör och har lämnat många spår efter sig.

Ja kanske. Eller så insåg han att det skulle vara på tok för misstänksamt att vägra visa sitt ansikte när han var där med en ryggsäck fullt med bevis på att han planera ett mord.

Jag lutar absolut åt att han är amatör men man är inte narcissist bara för att man raggar lite. Däremot kanske inte den bästa lönnmördaren i världen
Citera
2024-12-06, 20:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Okej, spännande! För jag undrade nämligen samma: varför gick han själv på gatan vid 06.45. Men du menar alltså att det var för han hade ett tidigt möte inbokat på konferensen och var på väg dit? Kommer du ihåg var du läste detta?

Med tanke på samtalet skytten gjorde innan så är det ju inte omöjligt att det är info om detta tidiga morgonmöte som är anledningen till varför han visste exakt när BO skulle lämna sitt hotell och gå en viss väg.

Ta det med en nypa salt! Jag hörde detta de första timmarna efter mordet, dvs första dagen. Det var på nån av de stora amerikanska nyhetskanalerna på youtube.
Citera
2024-12-06, 20:03
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Det var flera dagar före han gjorde det. Hon kanske var trevlig...
Citera
2024-12-06, 20:12
Medlem
BedBoys avatar
Citat:
Ta det med en nypa salt! Jag hörde detta de första timmarna efter mordet, dvs första dagen. Det var på nån av de stora amerikanska nyhetskanalerna på youtube.

Okej. Ja, det är mycket info som kommer ut hela tiden nu som förändrar sig. Tänkte bara spontant att det samtalet som GM hade strax innan dådet kan ju helt klart vara kopplat till tid/plats för skjutningen och då är ju var BO skulle infinna sig verkligen av eventuellt intresse.
Citera
2024-12-06, 20:42
Medlem
Harry_s avatar
kan man hitta hela filmen ?
Citera
2024-12-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Okej. Ja, det är mycket info som kommer ut hela tiden nu som förändrar sig. Tänkte bara spontant att det samtalet som GM hade strax innan dådet kan ju helt klart vara kopplat till tid/plats för skjutningen och då är ju var BO skulle infinna sig verkligen av eventuellt intresse.

https://www.nytimes.com/interactive/2024/12/05/nyregion/unitedhealthcare-brian-thompson-shooting-maps-photos.html

Citat:
6:44 a.m. The police said Mr. Thompson was seen on video walking on West 54th Street toward the entrance of the New York Hilton Midtown hotel, where UnitedHealthcare was holding its annual investors’ day gathering.

Det var planerat att BO skulle dit. Det var alltså inte så att han bara gick ut på en liten promenad på måfå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in