Citat:
Ursprungligen postat av
duenna3
Menar du att advokaten inte för Dermots talan?
Varför skulle han då ha en advokat?
Så gör du alltid när du inte kan svara – du ställer en ny fråga. Du fattar väl att påståendet att Clemenger skulle ha vädjat om att inte bli häktad inte har någon logisk mening?
Jag menar att en advokat kan ha en åsikt utan att tala för sin klient. Var i advokatens brev står det att han vädjar för sin klient eller ens påstår att hans klient önskar att inte bli häktad?
Så här skriver han:
Ett antal ätal har lagts ned och avskrivits pà grund av preskription. I egenskap av offentlig försvarare har jag inte haft nägot att erinra mot detta. Grundinställning till själva häktningsfrägan har vidhällits och vidhälles alltjämt av mig. Det görs säledes alltjämt gällande att häktningsskäl inte föreligger och sädan ätgärd är som tidigare framförts inte proportionerlig.
I egenskap av offentlig försvarare görs gällande att ett beslut om häktning är en oerhört ingripande sanktion och tvängsmedel mot enskild. Som en kommande rättslig prövning avser pästäende om köp av sexuell tjänst vid tre tillfällen bör följande framhallas.
Gärningspastäendena innehäller inte i sig nägra försvarande eller pa annat sätt förslagna moment som kan läggas huvudman till last i straffvärdehänseende. Det finns inte heller tidigare vandel som i nu aktuellt hänseende kan belasta min huvudman. Vid en schematisk fortsatt argumentation skulle ett bifall till äklagarens gärningspästäenden enligt försvarets uppfattning följa en icke frihetsberövande paföljd där i och för sig en tyngd av referensfall finns som pekar pà villkorlig dom och böter.
Straffvärdet medför säldes att häktningsfräga fràn detta perspektiv i sig bör övervägas.
Brottslighetens art medför inte, med hänvisning till ovan, till annan bedömning.
Vid den proportionella bedömningen kan jag som offentlig försvarare konstatera att ätalen har uppmärksammats och den fortsatta löpande rapporteringen i media torde naturligtvis härt ha belastat bl a min huvudmans anseende, rätt till privatliv, personlig integritet och familj. Detta förhällande bör fä en framskjuten betydelse vid tingsrättens prövning. Särskilt som det tillâts ske innan han hörts.
Ett häktningsbeslut bör enligt mig inte heller kvarstà av (annan) princip och ska därför upphävas.
Örebro den 8 september 2025
Jag uppmanar dig att visa detta för en jurist eller advokat och fråga: Är det här en vädjan från hans klient?