2024-12-07, 22:57
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad skulle vara bra ’för oss’ om presidentens kuppförsök lyckats?

De är det jag frågar: ”vad är den bra utgången för oss?”. Nu gick det ju som det gick och det verkade ju ändå bara vara en ändå stor ”nothing ever happens”burgare som vanligt…
Citera
2024-12-08, 12:32
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
De är det jag frågar: ”vad är den bra utgången för oss?”. Nu gick det ju som det gick och det verkade ju ändå bara vara en ändå stor ”nothing ever happens”burgare som vanligt…
Naturligtvis inte bra om Sydkorea skulle gå en auktoritär väg. Världen behöver mer demokratier inte färre.
Citera
2024-12-08, 13:40
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Naturligtvis inte bra om Sydkorea skulle gå en auktoritär väg. Världen behöver mer demokratier inte färre.

När jag skrev ”oss” syftade jag på Sverige som nation. Skulle det i praktiken spela någon större roll för oss så länge landet inte totalt kollapsar?
Citera
2024-12-09, 10:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
När jag skrev ”oss” syftade jag på Sverige som nation. Skulle det i praktiken spela någon större roll för oss så länge landet inte totalt kollapsar?
Det är väl självklart? Ju fler fredliga demokratier det är i världen och ju färre diktatorer, desto bättre för oss.
Senast redigerad av Clodius 2024-12-09 kl. 11:11.
Citera
2024-12-09, 12:41
Medlem
Paponims avatar
Satan i gatan vilket brandtal igår kväll i Busan! Packat med åhörare åt alla håll:

https://youtu.be/5XvCEHoVBQg?

Intressant nog hänger det partis röda fana främst till vänster, som alltså presidenten hävdar samarbetar med Nordkorea: https://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_Party_(South_Korea,_2017)
(Hon som talar tycks dock inte ha med det partiet att göra, utan är en helt vanlig 18-årig tjej från Busan)

Har visat sig att försvarsministern och högsta militärledningen var drivande till kuppen. Det var alltså en regelrätt militärkupp som misslyckades.

Orsaken till kuppen ska helt enkelt ha varit ett sätt för Sydkorea att börja skicka vapen till Ukraina från sin stora vapenindustri på Joe Bidens initiativ. USA står i direktkontakt (28000 trupper bl a) med sydkoreanska militären och man förhöll sig också märkligt tyst efter kuppen. Enligt normal lag får dom inte exportera till krigförande.

Ryktena om nordkoreanska soldater i Kursk-området som planterades av ukrainarna (för att få mer vapen från väst) underblåstes ivrigt från Sydkorea. Men än har inte en enda siktats där trots Ukrainas alla framgångar i området (eller hur det nu var...).

Likheten med massförstörelsevapnen i Irak är slående, fast nu står ju vi förstås på andra sidan! President Yoon Suk-yeols självuppoffrande ädla kamp för Europas räddning måste därför hyllas. Hurra!

(Texten på bilden lyder ungefär: "En sann Busans dotter. Det uppmärksammade talet som fick de äldre att komma på skam.)
Citera
2024-12-25, 21:49
Medlem
Paponims avatar
En liten uppdatering av läget i Sydkorea där protesterna fortsätter.

Hittills har dom skickat försvarsministern i fängelse men presidenten sitter fortfarande kvar. Yoon Seok-yeol förklarade alltså undantagstillstånd för att kunna ignorera Sydkoreansk lag och leverera vapen till "ni vet vilket" land i Europa, troligen på Joe Bidens uppmaning. Resultatet har nu blivit en radikalisering som bara tilltar och troligen åker både parti och president i papperskorgen. Snacka om korkat beslut...

Här en populär kampsång som passar rätt bra i juletid. Sydkoreansk version av den kända julsången "Feliz Navidad" från en gatuscen igår på julafton i Seoul.

https://dai.ly/x9bcfcq

Framförd av den kända sångaren Baekja. Man kan läsa (maskinöversatt) om hans bravader på Sydkoreas motsvarighet till Wikipedia. Längst ner står om denna senaste populära kampsång: https://en.namu.wiki/w/%EB%B0%B1%EC%9E%90(%EA%B0%80%EC%88%98)

Som man kan se på Namuwiki-sidan ovan har han anklagats för att ha med Nordkorea att göra. Sången "Revolutionary Comrade" känns väl kanske inte direkt höger heller...
Citera
2025-01-21, 09:13
Medlem
Inget nytt under solen då således.

Ännu ett land som dras ner i skit och konflikter tack vare att USA trasslar in sig i deras angelägenheter.

Tänk vad dessa marionetter har ställt till det för sig och förstört sina och sina familjers liv på Biden administrationens kommando och sedan igår sitter en ny president på plats.

Snacka om att bli kastad under bussen igen. Snart vågar väl ingen lita på Washington längre utom Tuffe-Uffe då förstås.
Citera
2025-03-08, 13:45
Medlem
Sydkoreas president har släppts från fängelse. I videon nedan kan man se en bil transportera honom. Till min förvåning hörs öronbedövande jubel och supporters som står och viftar med flaggorna. När man läser kommentarer säger de att han är den bästa presidenten Sydkorea haft och att han skyddar de ifrån kommunisterna. Konstigt då jag trodde han var ute som politiker nu efter statskuppen.

Är Sydkorea fortfarande ett splittrat folk politiskt och riskerar konflikten blossa upp igen ?

"South Korean President Yoon arrives at residence after release from prison"

https://www.youtube.com/watch?v=VlLMZCfCkv4
Citera
2026-02-20, 08:31
Medlem
Riksreptilens avatar
Det blev nog en långsam pyspunka och efter livstidsdonen har f d presidenten att en ursäkt var en bra sak för både han själv och landet.

https://www.tv4.se/artikel/5YzP6aezQiQmb6eGUWtLPW/ber-om-ursaekt-efter-livstidsdomen?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_ link

" Yoon Suk Yeol har kallat domen "svår att acceptera" men har inte sagt om han tänker överklaga. Det är oklart när den 65-årige Yoon kan bli aktuell för villkorlig frigivning, men livstidsdömda kan i regel ansöka efter 20 år.

”Jag ber om ursäkt till folket för den frustration och de svårigheter jag har utsatt dem för till följd av mina brister, trots att jag hela tiden har varit fast besluten att rädda nationen”, säger han i ett uttalande enligt AFP. "

Vi får se om Bolsonaro i Brasilien blir inspirerad och ber om ursäkt för stöket där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in