2025-01-21, 20:41
Medlem
Trump och Putin har redan gjort upp om Ukraina samt respektive intressesfärer i stora drag.
Orban har sedan länge fungerat som ombud mellan parterna.
För Trump gäller det mera att hålla färgen mot amerikanska folket och politiska etablissemanget för att själv framstå som den starkare parten och att Putin bara är tacksam för att få ta del av Trumps klokhet och förhandlingsförmåga.
Mycket teater men spännande att följa.
Heja Trump!
Citera
2025-01-21, 20:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Glöm inte att det är ett definitivt rött skynke för republikanerna att ge efter för Sovjet/Ryzzland - vika sig för kommunister?

Trump har nu chansen att knäcka ryzzland precis som Reagan knäckte sovjet.

Europa kommer fortsätta köpa gas och olja från USA - drill baby drill...

Det enda som behövs är att boosta Ukraina med en jävla massa high-tec weaponry och ta bort alla begränsningar så är ryzzen knäckt inom 3 månader.

Hans enda problem blir att se till att Kina inte roffar åt sig för stora delar av kadavret ryzzland...
Ja, jag tror ju i alla inte att Trumps avsikt någonsin varit att köra över Zelensky och ge Putin vad han vill ha.
Vi får se hur det hela utvecklar sig. Trumpelton lär väl inom en inte alltför avlägsen framtid ringa upp Putin och berätta för honom att nuvarande situation är ohållbar...
Citera
2025-01-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det majoriteten av folket glömmer är att finska Karelien, blev också ockuperat av den psykotiska ryska rädslan om att St Petersburg var under hot då man inte hade några buffert-zoner mot Finland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Peace_Treaty

Åland är också demilitariserat också pga Rysslands ogrundade rädsla.

Ska det bli fred ska Ukraina inte under några omständigheter ge några landmassor till psykos ryssen.
Ryssland tar bit för bit av länder som blir en del av deras imperium.

Trump kommer skruva åt Ryssland ordentligt då han kräver att EU köper mer olja och gas, och ser nu att Rysslands ekonomi faller. Förhoppningsvis fortsätter han med att skicka mer militärt materiel.

Ryssen har redan så jävla mycket mark. De kan alla flytta öster om Uralbergen och lämna resten som buffertzon, såkan de trycka i sina tanksförråd som nu gapar tomma efter att antikviteterna har arkiverats av Ukraina.
Citera
2025-01-21, 21:17
Medlem
Det Trumpen kommer försöka göra är att köpså med Putte.
Han ger Putte redan ockuperad Ukrainskt mark mot att Trumpen får stålar. Zelensky kan han enkelt hota med att dra tillbaka allt amerikanskt militärt stöd, och Musks satelliter.

Svårare än så är det inte. Det är fredsavtalet. Trumpen vill göra 'business'.
Citera
2025-01-21, 21:25
Medlem
Iof är det bra att Putin inte accepterar dealen och väljer att fortsätta kriga. Det drar bara Ryzzland ännu längre ner i skiten och som andra redan skrev så, kommer landet falla samman. Delas upp i olika delar, Kina kommer plocka östra sidan. Ukraina kommer plocka tillbaka ockuperad mark + kanske lite till. Ingen kommer vilja bo kvar i Ryzzland.
Citera
2025-01-21, 21:56
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Statsvetare Volodymyr Fesenko, chef för det Kiev-baserade forskningsinstitutet “Penta”, hoppas att Trump kommer kunna förhandla fram fred mellan Ukraina och Ryssland.
Enl. Fesenkos uppfattning är det omöjligt för Ukraina att besegra det mäktigare grannlandet, och då krigströttheten tär på befolkningen är en förhandlingslösning något att hoppas på, även om många skulle bli besvikna, risken är annars att Ukraina lider totalt nederlag, säger han i dagens morgon-Eko.

Från 05:35 i sändningen: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ekot-0600-trump-benadar-de-som-stormade-kongressen

Är det här en spridd uppfattning inom den ukrainska akademin? Är det en bra idé att låta Trump mäkla fred eller är Fesenko en liten vatnik och ryss-hora som genast bör avrättas genom rådbråkning och stegling?

Svar ja. Troligen. Men man kan aldrig veta.
Vad gissar du på?
Citera
2025-01-21, 22:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus

Svar ja. Troligen. Men man kan aldrig veta.
Vad gissar du på?
Jag hoppas ju på fredsförhandlingar fortast möjligt, då jag inte är det minsta sugen på att få uppleva tredje världskriget.
Tror dessutom att de flesta ukrainare hoppas på förhandlingar ännu mer än jag, då de redan lever i ett helvete som bara kommer bli värre ju längre kriget tillåts fortsätta.
Citera
2025-01-22, 05:36
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Jag hoppas ju på fredsförhandlingar fortast möjligt, då jag inte är det minsta sugen på att få uppleva tredje världskriget.
Tror dessutom att de flesta ukrainare hoppas på förhandlingar ännu mer än jag, då de redan lever i ett helvete som bara kommer bli värre ju längre kriget tillåts fortsätta.

Så klart. Men…

Jag tänkte mera på Fesenko. Du var mera ute efter om han skulle steglas.
Vet inte om det är viktigt i sammanhanget?
Citera
2025-01-22, 07:47
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Putin, förhandla eller få mera sanktioner!
Trump sätter press på Putin.

https://youtu.be/HXzuFeWDKjc?si=CNvN4kH-MXkwTFZo
Citera
2025-01-22, 10:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Så klart. Men…

Jag tänkte mera på Fesenko. Du var mera ute efter om han skulle steglas.
Vet inte om det är viktigt i sammanhanget?
Nej, jag tycker att det kan få finnas olika åsikter, särskilt i svåra frågor.
Försöker bara lära mig jargongen i det här delforumet.
Citera
2025-01-22, 12:39
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Putin, förhandla eller få mera sanktioner!
Trump sätter press på Putin.

https://youtu.be/HXzuFeWDKjc?si=CNvN4kH-MXkwTFZo
Bra att Trumpelton pressar på med mer ekonomiska sanktioner mot Ryssland.
Undrar varför inte administrationen Biden gjort det för länge sedan, den kanske ville se ett fortsatt krig?
Citera
2025-01-22, 12:41
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Bra att Trumpelton pressar på med mer ekonomiska sanktioner mot Ryssland.
Undrar varför inte administrationen Biden gjort det för länge sedan, den kanske ville se ett fortsatt krig?

Bra fråga.
Kan ett kommande val, vara ett skäl till att vara försiktig?
Trump har inget omval att fundera på. Det hade inte Biden heller.
Vi som sitter några mil bort från kriget, är nog mera frustrerade och arga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in