2025-08-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det är väl baserat på xG för/emot.

Jag är lite skeptisk till mätetalen, men de är väl rätt accepterade i fotbollsvärlden. Det man kan säga om statistik är att inte många förstår hur många händelser (i detta fall matcher) man behöver för att hamna på sitt förväntade värde. Jag skulle gissa att det är långt över 1000 matcher, men någon som kan detta kan säkert rätta mig om jag har fel.

När jag spelade poker där man exakt kan räkna ut förväntat värde så behövde man över 100 000 händer för att man skulle kunna komma över en "bad streak" där man kunde komma tillbaka till sitt förväntade värde.

xG är ok, men xP som baseras endast på xG tycker jag har rejält stora hål och spår alldeles för många kryssmatcher som känns missvisande. Då tycker jag oftast dom här lagbetygen som exempelvis fotmob har baserat på prestationerna som helhet säger mycket mer om vartåt det barkar. Dom har 1. Hammarby 2. Mjällby 3. GAIS (ett ganska stort gap efter Mjällby) så långt i år och det kan nog många skriva under på. Sen tar några lag till GAIS på att dom helt enkelt har bättre spelare.
Citera
2025-08-12, 21:34
Medlem
cokehyenas avatar
Jag förutsätter att Djurgården vinner mot Mjällby.
Citera
2025-08-12, 21:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Det kommer inte att hända. Tyvärr. Men ni kanske gnetar till er ett kryss som i derbyt.
Citera
2025-08-12, 21:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Nu är ju experter de sämsta att luta sig mot då dem typ alltid har fel, yrkestiteln till trots. Du har ingen anledning att tvivla på din egen analys jämfört med deras iaf.

Siffrorna ljuger inte, men man måste ju såklart kolla vad de säger. Om den där tabellen endast baseras xP på xG-xGA i matcherna så är den lite trubbig. Fantomen tittade på det där för två månader sen och då såg resultatet mer bekant ut.

https://x.com/fantomen/status/1930258688448610475
https://dashboard.playmaker.ai/page/6527e7b62576b28b164cde13
Du behöver inte vara orolig, det är rätt få experter som jag håller högre än mig själv.

Ja, det var det jag var ute efter från början, om fotbollsdoktorn kanske hade kommit på ett spelsätt som lurar xP. Till exempel genom att ha ett högt xT som dom pratar om där i playmaker-artikeln, vilket kanske då försvinner i många andra modeller om dom bara kör +-xG.
Citera
2025-08-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Henrik "Vi jämför oss inte med Allsvenskan" Rydström bör får sparken nu?
Inte för att jag tror det blir så mycket bättre av det, för det är många överbetalda divor i det där laget.
Det sämsta en klubb kan göra är att ha tålamod med en inkompetent ledare. Jag tror säkert att nuvarande trupp kan prestera bättre under en kompetent tränarstab, men efterhand får man skifta ut spelare som inte håller måttet under den nya ledningen heller. Jag tänker på en sådan som Rosengren t.ex. Är han verkligen så usel som han verkar nu eller beror det bara på att man spelar utan en spelidé?
Citera
2025-08-12, 21:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Kommande två matcher för Gais är Hammarby (b) och Mjällby (h). Det kan nog bli säsongsavgörande.
Gais har ändå hyfsade chanser att ta poäng av Mjällby hemma. Bajen borta blir nog tufft.
Citera
2025-08-12, 22:36
Medlem
Vad får Olsen för betyg i sin comeback så här långt. Jag såg Mjällby matchen och ngr klipp från kvällen. Han gestikulerar och skriker rätt mycket på sina lagkompisar när det blir mål. Men nog borde han tagit några av de åtta han släppt in på senaste matcherna?
Citera
2025-08-12, 23:08
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena

Fyfan för Djurgårn ska ni hjälpa Bajen till guldet?
Citera
2025-08-12, 23:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vad får Olsen för betyg i sin comeback så här långt. Jag såg Mjällby matchen och ngr klipp från kvällen. Han gestikulerar och skriker rätt mycket på sina lagkompisar när det blir mål. Men nog borde han tagit några av de åtta han släppt in på senaste matcherna?

Ja, den som gick mellan benen mot Mjällby. Möjligt att Friedrich fantomräddat någon enstaka av de andra ...
Citera
2025-08-12, 23:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Henrik "Vi jämför oss inte med Allsvenskan" Rydström bör får sparken nu?
Inte för att jag tror det blir så mycket bättre av det, för det är många överbetalda divor i det där laget.

Han skulle ha skeppets för ett bra tag sedan. Har gått knackigt i över ett års tid. En del spelare orkar inte engagera sig fullt längre. Visa passion, som Ponne sa. Plus att man behöver två anfallare.
Citera
2025-08-12, 23:19
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han skulle ha skeppets för ett bra tag sedan. Har gått knackigt i över ett års tid. En del spelare orkar inte engagera sig fullt längre. Visa passion, som Ponne sa. Plus att man behöver två anfallare.

Frågan är vem ni ska ta in istället?
Citera
2025-08-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Frågan är vem ni ska ta in istället?
Gör som Mjällby gjorde när de sökte ny assisterande tränare. De gick ut med en platsannons över hela Norden och fick 85 svar. Till slut vaskade de fram Karl Marius Aksum och det är han som ligger bakom framgångssagan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in