Citat:
Ursprungligen postat av
eternussermo
Det är väl baserat på xG för/emot.
Jag är lite skeptisk till mätetalen, men de är väl rätt accepterade i fotbollsvärlden. Det man kan säga om statistik är att inte många förstår hur många händelser (i detta fall matcher) man behöver för att hamna på sitt förväntade värde. Jag skulle gissa att det är långt över 1000 matcher, men någon som kan detta kan säkert rätta mig om jag har fel.
När jag spelade poker där man exakt kan räkna ut förväntat värde så behövde man över 100 000 händer för att man skulle kunna komma över en "bad streak" där man kunde komma tillbaka till sitt förväntade värde.
xG är ok, men xP som baseras endast på xG tycker jag har rejält stora hål och spår alldeles för många kryssmatcher som känns missvisande. Då tycker jag oftast dom här lagbetygen som exempelvis fotmob har baserat på prestationerna som helhet säger mycket mer om vartåt det barkar. Dom har 1. Hammarby 2. Mjällby 3. GAIS (ett ganska stort gap efter Mjällby) så långt i år och det kan nog många skriva under på. Sen tar några lag till GAIS på att dom helt enkelt har bättre spelare.