Citat:
Ursprungligen postat av
needAlife
Kan dock inte tala för 70/80-tal, kanske var annorlunda då, har ingen aning. Har bara varit med sedan millennieskiftet.
Det var innan min tid också, men förstår det som att ledningen, med Stabben Ahlner och Lennart Nyman i spetsen, gärna förlade hemmamatcher till Råsunda av ekonomiska skäl. Och att det egentligen är först i och med den mer organiserade och högljudda supporterkulturen på 70-talet som supportrarna börjar protestera mot att spela i grannkommunen.
Men även så sent som i mitten av 80-talet förlades någon match per säsong på Råsunda när det vankades storpublik. Sen dök ju publiksiffrorna de efterföljande tio åren, och behovet av att spela på en ödslig och ogästvänlig betongbunker med dem.
Med det sagt vill jag minnas att det inte var odelat positivt när vi flyttade hem derbyna 2005. Minns till exempel att klackplåtarna kostade 350 spänn vilket sågs som hutlösa priser då för 20 år sedan. Jag var med och tifofixade inför djurgårdsderbyt det året enkom för att jag inte hade råd att pröjsa plåten.
Men ja, på den tiden avskydde man Råsunda. Men jämfört med de själlösa eventarenor man kuskar runt på idag får man en tår i ögat bara av tanken på de trånga vändkorsen, den vittrande betongen, de underdimensionerade pissoarerna, de solblekta (och vid regn svinhala) plaststolarna, hur kioskerna barrikaderades vid oroligheter osv osv. Tackar också min lyckliga stjärna för att jag aldrig ramlade ned i Ryttargången, de gånger man grenslade räcket ovanför och flaggade på tre promille, iförd svinsnabba (och av pyroteknik sönderbrända) vita Lacoste-myror. Hade förmodligen varit ännu mer dum i huvudet då än vad jag är idag.
MDMF