2026-07-25, 14:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att lägga ett nytt amendment till grundlagen (eller i sak, att upphäva det tidigare som antogs några år efter 1945) är en lång och komplicerad process, dessutom lär Trump inte alls ha de mandatsiffror som skulle behövas, inte ens efter Midterms). Han är död långt innan något sådant kan ratificeras, t o m hypotetiskt.

Om Trump har planer på att sitta kvar efter januari 2029 så lär han snarare sikta på någon sorts öppen statskupp (med militärt stöd). Han har ju redan försökt en gång. En avgörande,underliggande faktor då var att de militära kedarna vägrade backa upp honom.
Också fascinerande hur det verkar som donalds tänker köra putlers grej med utöka sin maktperiod och med flytta tidsspann, hitta på nya roller och flytta tidsspann igen.

Tror du inte de bara hoppar över det politiska och säger så här är det nu, och bra pratar i dom termerna?
För det vore rätt typiskt donalds och det tillvägagångssättet.
Citera
2026-07-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Också fascinerande hur det verkar som donalds tänker köra putlers grej med utöka sin maktperiod och med flytta tidsspann, hitta på nya roller och flytta tidsspann igen.

Tror du inte de bara hoppar över det politiska och säger så här är det nu, och bra pratar i dom termerna?
För det vore rätt typiskt donalds och det tillvägagångssättet.

Det vore lika med en öppen statskupp. Den amerikanska författningen är mycket tydlig med att presidentens ämbetsperiod inte kan förlängas, och att man inte heller kan så att säga "behålla ämbetet på övertid" efter att ämbetsperioden är över.

Jag har ibland undrat hur USA:s allierade i NATO hade reagerat ifall Trump hade lyckats köra över valet 2020 genom 6 januari och tänkta efterföljande steg. Enbart att få Trump deklarerad som segrare av Kongressen hade inte räckt för att han skulle kunna sitta kvar, det hade också krävts militär repression för att köra in det, och det var i sista hand just stödet från militären som Trump saknade,

För USA;s position inom NATO är det viktigt att landet förblir någon slags trovärdig demokrati, med trovärdiga val. Om Trump blir litet som Idi Amin och helt enkelt deklarerar att "nej, jag sitter kvar, tyvärr funkar det inte med val just nu!"" så skulle det skada trovärdigheten för NATO ännu värre än Trumps påstötningar om att ta Grönland.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-25 kl. 15:05.
Citera
2026-07-25, 14:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det vore lika med en öppen statskupp. Den amerikanska författningen är mycket tydlig med att presidentens ämbetsperiod inte kan förlängas, och att man inte heller kan så att säga "behålla ämbetet på övertid" efter att ämbetsperioden är över.

jag har ibland undrat hur USA:s allierade i NATO hade reagerat ifall Trump hade lyckats köra över valet 2020 genom 6 januari och tänkta efterföljande steg. Enbart att få Trump deklarerad som segrare av Kongressen hade inte räckt för att han skulle kunna sitta kvar, det hade också krävts militär repression för att köra in det, och det var i sista hand just stödet från militären som Trump saknade,

För USA;s position inom NATO är det viktigt att landet förblir någon slags trovärdig demokrati, med trovärdiga val. Om Trump blir litet som Idi Amin och helt enkelt deklarerar att "nej, jag sitter kvar, tyvärr funkar det inte med val just nu!"" så skulle det skada trovärdigheten för NATO ännu värre än Trumps påstötningar om att ta Grönland.
Jaa, jag tror de är bra nära den punkten och hur det låter och nu när donalds börjar skoja om hen ska ställa upp igen.
Men jag säger inte att det kommer bli så garanterat, så ingen av donalds fansen inbillar sig detta är något jag påstår som kommer absolut ske.
Men skulle inte förvåna mig det minsta om de gör, men som du säger det finns en massa hinder för att det ska ske.
Dock har donalds gjort en hel del för undergräva demokratin i USA.

Men detta är mer vi får se om det sker eller inte, inte som flera av mina andra förutsägelser som är ovanligt ofta rätt i andra änden.
Så är denna svår att se, men tror när vi närmar oss ett år kvar, eller kanske redan i mellenårsvalresultaten och vi ser vad som håller på ske.
Dock vore det ur putlers instruktionsbok göra ett land till en fascistisk diktatur att öka tidsspannet att vra president, eller hitta på nya poster som är den enda som bestämmer.
Citera
2026-07-25, 15:33
Medlem
Som med mycket annat med Trumps galenskap så börjar det nästan alltid med ett ”skämt” innan det går över till blodigt allvar. Trump försökte redan vid valet 2020 avveckla demokratiska principer och hindra tillsättning av en de demokratiskt vald ledare. Det lär knappast vara främmande för honom att försöka samma typ av djävulstyg vid både mellanårsval och nästa presidentval, så länge hans hälsa tillåter.
Citera
2026-07-25, 21:58
Medlem
hjaelploskilles avatar
Jag tror inte särskilt många vill det, egentligen. Stora delar av MAGA-sekten är förmodligen väldigt besvikna över att han sprungit Epsteingängets ärenden, kriget mot Iran, inflationen och massa annat. Trump själv vill knappast vara president en tredje gång, han ser helt körd ut redan nu och somnar ständigt vid framträdanden. Yrar om den Islamiska japanska staten och kallar Zelensky för Putin, vilket också var en av varningsflaggorna för Bidens psykiska välmående. Det känns som att USA bara väntar på att gå vidare från Trumperan.
Citera
2026-07-25, 23:05
Medlem
Svårt att veta vad Donald Trump tänker, han är ju både svagbegåvad och har en begynnande men tilltagande demens. Möjligt att nån hjärndoktor här på FB kan analysera vad tok-Trump tänker.

I Vissa stunder tänker nog den förvirrade Donald att han vill ändra konstitutionen även om han sannolikt inte vet vad konstitutionen är..(för långt och krångligt ord för honom..) men jag tror det finns krafter i USA som stoppar det.
Citera
2026-07-28, 09:03
Medlem
Donald Trump tillkännager omvalsförsök i ett förvirrat tal till medier i Washington
”Jag vann tre gånger, nu ska jag göra det igen”, sa han och satte på sig en keps med texten ”Trump 2028”.
https://www.nine.com.au/world-news/usa/trump-announces-re-election-bid-in-rambling-address-to-washington-media-20260725-p60ihj.html
Citera
2026-07-28, 15:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Donald Trump tillkännager omvalsförsök i ett förvirrat tal till medier i Washington
”Jag vann tre gånger, nu ska jag göra det igen”, sa han och satte på sig en keps med texten ”Trump 2028”.
https://www.nine.com.au/world-news/usa/trump-announces-re-election-bid-in-rambling-address-to-washington-media-20260725-p60ihj.html
Det liknar mer och mer som en upptakt att detta blir till, och komiskt är vi många som berättade att detta skulle ske och donalds fansen sade nej nej nej, och Bill Maher berättade det samma, hen kommer aldrig vilja flytta på sig.
Och vi såg ju vad hen var villig och göra med statskuppsförsöket när Joe vann enkelt över donalds, och en eskalering för sitta kvar vid makten är mycket väntad att ske, för det är vad sjukliga narcissister också gör.

Så jag är tämligen säker på donalds bara berättar vad som skall komma ske.
Blir ett riktigt stresstest om demokratin är så stark som de påstått genom åren och då innan sekten såklart.(Det mest komiska måste vara hur de försöker projicera sina egna saker på Demokraterna )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in