2025-01-24, 08:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
"Tolfte tillägget (1804) reglerar president- och vicepresidentvalen. Den ursprungliga konstitutionen innebar att flera presidentkandidater kunde få lika många röster, att det uppstod låsningar i elektorskollegiet och att presidentvalet behövde avgöras av Representanthuset i en särskild omröstning. Konstitutionen innebar också att presidenten och vicepresidenten kunde väljas från motstående politiska läger, och därför riskerade att motarbeta varandra. De nya, förenklade reglerna minskade riskerna för detta och tydliggjorde att vid lika röstetal i elektorskollegiet ska presidenten utses av Representanthuset medan vicepresidenten utses av Senaten."

https://sv.wikipedia.org/wiki/USA:s_konstitution
Det tolfte tillägget säger många saker, men det säger avslutningsvis att den som inte är valbar (”eligible”) som president inte heller är valbar som vicepresident. Det tjugoandra tillägget säger att ingen ska väljas till presidentämbetet (”be elected to the office of the President”) mer än två gånger.

Om man är lite busig och pedantisk håller man isär eligible och be elected. Då kan man välja att tolka det som att de två tillsammans inte förbjuder en president som har valts två gånger från att istället ställa upp och väljas till vicepresidentämbetet. I så fall så skulle den nyligen valda presidenten kunna avgå direkt efter sin installation, och vips skulle den nyvalde vicepresidenten (som tidigare valts två gånger till presidentämbetet) återigen bli president, för en tredje mandatperiod. Sen skulle denna rockad kunna upprepas för en fjärde mandatperiod, och en femte, och så vidare.

Om Trump försökte sig på en tredje mandatperiod den vägen, med argument liknande de från denna artikel eller denna som jag nämnde ovan, så skulle USA hamna i en konstitutionell kris.
Senast redigerad av diseuse 2025-01-24 kl. 08:07. Anledning: följde den faktiska ordalydelsen närmare
Citera
2025-01-24, 13:32
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Samma som Joe Briben då inför valet 2024. Trump har mycket pengar också. Och vi alla vet att pengar förlänger livet
Briben såg ju verkligen pigg och alert ut vid installationen av Trump...
Citera
2025-01-24, 17:10
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Briben såg ju verkligen pigg och alert ut vid installationen av Trump...

Han såg inte ens pigg ut vid sin installation för 4 år sedan, alla såg redan då att demensen hade börjat.
Citera
2025-01-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det tolfte tillägget säger många saker, men det säger avslutningsvis att den som inte är valbar (”eligible”) som president inte heller är valbar som vicepresident. Det tjugoandra tillägget säger att ingen ska väljas till presidentämbetet (”be elected to the office of the President”) mer än två gånger.

Om man är lite busig och pedantisk håller man isär eligible och be elected. Då kan man välja att tolka det som att de två tillsammans inte förbjuder en president som har valts två gånger från att istället ställa upp och väljas till vicepresidentämbetet. I så fall så skulle den nyligen valda presidenten kunna avgå direkt efter sin installation, och vips skulle den nyvalde vicepresidenten (som tidigare valts två gånger till presidentämbetet) återigen bli president, för en tredje mandatperiod. Sen skulle denna rockad kunna upprepas för en fjärde mandatperiod, och en femte, och så vidare.

Om Trump försökte sig på en tredje mandatperiod den vägen, med argument liknande de från denna artikel eller denna som jag nämnde ovan, så skulle USA hamna i en konstitutionell kris.

Vad jag läser så verkar det inte vara helt säkert och ganska oklart om en person som varit president i två mandatperioder kan ställa upp som vicepresident. Förmodligen för högsta domstolen avgöra och där har vi en konservativ majoritet som kan ge Trump rätt.

Och skulle han inte det så finns alltid möjligheten att han styr som inofficiell president från Mar a Lago. Folk inom det republikanska partiet, inklusive presidenten, kommer ringa honom och rådgöra i frågor och hur han ser på saker.

Och om inte det går så kommer hans America First agenda bestå inom det republikanska partiet under lång tid framöver och hos framtida republikanska presidenter. Så jag tror tyvärr inte att du blir av med Trump så lätt
Citera
2025-01-24, 17:40
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Vad jag läser så verkar det inte vara helt säkert och ganska oklart om en person som varit president i två mandatperioder kan ställa upp som vicepresident. Förmodligen för högsta domstolen avgöra och där har vi en konservativ majoritet som kan ge Trump rätt.
Om han vill ställa upp en tredje mandatperiod lär det bli en fråga som till slut avgörs av USA:s högsta domstol, ja.
Citat:
Och skulle han inte det så finns alltid möjligheten att han styr som inofficiell president från Mar a Lago. Folk inom det republikanska partiet, inklusive presidenten, kommer ringa honom och rådgöra i frågor och hur han ser på saker.
Så kan det naturligtvis bli. Inte ens USA:s konstitution hindrar honom från att efter sina två mandatperioder bli en slags grå eminens.
Citat:
Och om inte det går så kommer hans America First agenda bestå inom det republikanska partiet under lång tid framöver och hos framtida republikanska presidenter.
Visst, såvida inte Trumpismen dör med Trump. Det återstår att se om någon annan inom det republikanska partiet kan plocka upp stafettpinnen efteråt med samma framgång.
Citat:
Så jag tror tyvärr inte att du blir av med Trump så lätt
Varför tror du att jag vill bli av med honom?
Citera
2025-01-24, 17:47
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Det blir ju i så fall en fråga om vilket tillägg till konstitutionen som ska ha företräde. Jag skulle tro att SCOTUS går på tolfte.
Citera
2025-01-24, 18:07
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det blir ju i så fall en fråga om vilket tillägg till konstitutionen som ska ha företräde. Jag skulle tro att SCOTUS går på tolfte.
Som jag ser det står de två inte i konflikt med varandra. Min tolkning, som vad jag förstår också är den vanligaste tolkningen bland experter på den amerikanska konstitutionen, är att det tjugoandra tillägget säger att en person som blivit vald två gånger till president inte får väljas fler gånger. Följaktligen är han ’constitutionally ineligible to the office of President’. Sådana människor kan inte heller väljas till vicepresident enligt det tolfte tillägget. Utifrån denna tolkning finns det inget kryphål som gör det möjligt att bli vald president en tredje gång genom att ställa upp som vicepresident istället och bli vald den vägen. Min gissning är att vid en eventuell prövning i SCOTUS så är det även tolkningen de skulle landa i. De må vara konservativa, men de är företrädesvis konservativa på så vis att de tar konstitutionen bokstavligen. De tolkar den inte hursomhelst bara för att det skulle passa republikanska presidenter. Kort sagt: om Trump vill ha en tredje mandatperiod måste han i så fall först åstadkomma ett nytt konstitutionstillägg.

Jag vet att denna fråga är omtvistad bland de lärde. Se exempelvis nedanstående blogginlägg:

https://constitutioncenter.org/blog/the-22nd-amendment-and-presidential-service-beyond-two-terms
Citera
2025-01-24, 19:02
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Som jag ser det står de två inte i konflikt med varandra. Min tolkning, som vad jag förstår också är den vanligaste tolkningen bland experter på den amerikanska konstitutionen, är att det tjugoandra tillägget säger att en person som blivit vald två gånger till president inte får väljas fler gånger. Följaktligen är han ’constitutionally ineligible to the office of President’. Sådana människor kan inte heller väljas till vicepresident enligt det tolfte tillägget. Utifrån denna tolkning finns det inget kryphål som gör det möjligt att bli vald president en tredje gång genom att ställa upp som vicepresident istället och bli vald den vägen. Min gissning är att vid en eventuell prövning i SCOTUS så är det även tolkningen de skulle landa i. De må vara konservativa, men de är företrädesvis konservativa på så vis att de tar konstitutionen bokstavligen. De tolkar den inte hursomhelst bara för att det skulle passa republikanska presidenter. Kort sagt: om Trump vill ha en tredje mandatperiod måste han i så fall först åstadkomma ett nytt konstitutionstillägg.

Jag vet att denna fråga är omtvistad bland de lärde. Se exempelvis nedanstående blogginlägg:

https://constitutioncenter.org/blog/the-22nd-amendment-and-presidential-service-beyond-two-terms

Amerikaner brukar väl vara väldigt fästa vid sin konstitution, inklusive tillägg? Särskilt det andra. Men vi får väl avvakta en prövning. Om det nu blir något av det. Det var väl någon ledamot i representanthuset som var på gång att lägga ett förslag om att ändra i tillägget, alternativt lägga till ett nytt?

Tack för länken, ska läsa!
Citera
2025-01-26, 11:47
Avslutad
Under lördagen nosade DT på ämnet igen.
- Att få vara president två gånger, eller tre eller fyra, sa Donald Trump från scen i Las Vegas.
Amerikanska presidenter hindras av grundlagen från att sitta fler än två mandatperioder.
En ändring av konstitutionen skulle dock möta motstånd och två tredjedelar av kongressen
skulle behöva rösta för den och tre fjärdedelar av delstaterna ge sitt godkännande.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/forslaget-for-trump-kan-behalla-makten/
Citera
2025-01-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Han vill absolut bli likadan som sina bästa internationella kompisar, dvs diktatorer som t ex KGB-Putin.

När tänker du försöka komma ur sekten och börja tänka själv och se verkligheten för vad den är?
Det kallades dubbeltänk av Orwell. Det är träskhögerns specialitet. Trump står för lag och ordning när han släpper ut terrorister ur fängelset.

Covid var ett dödligt biologiskt vapen framtaget i ett kinesiskt labb med hjälp av illasinnade globalister från väst samtidigt som det bara var en vanlig förkylning.
Citera
2025-01-26, 12:28
Medlem
Kommer Donald Trump försöka ändra grundlagen för att bli omvald 2028?

Svar: Ja det låter som det. Trump hintade på gårdagens rally att han skulle kunna tänka sig sitta 3-4 mandatperioder innan nästa Maga ledare tar över
Citera
2025-01-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Man kanske kan inspireras av Sverige?

I Sverige var ju Erlander statsminister i 23 år.

Snarare då att Sverige borde införa ett tak på 2 mandatperioder

22:a tillägget kom till för att minska risken för svåger/kompis korruption det bör absolut inte ändras.

Jag har svårt att tro att kongressen skulle släppa igenom det även bland republikanerna finns det kloka människor som ser riskerna med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in