Först och främst så är det intressant att även gnagarna börjar inse att deras ekonomi är kass.
Det som sker nu, när Aik inte har råd med 10M för Valakari, tappar Paulos till Bajen, eventuellt tappar Danielo till Häcken samt tar in ett antal spelare på korttidskontrakt eller som rena lån -var något jag flaggade för för över ett år sedan.
Aik har ett truppvärde som är i en galopperande utförsbacke och kommer kunna bli omkörda av både Sirius och IFK Göteborg i år.
Idag har man Edh som flyller 23 iår värderad till 22M samt nyinköpta Kazper Karlsson som i nuläget kanske, eventuellt, om dom har tur, skulle kunna bli en framtida stor försäljning.
Ayrai och Pittas har utgående kontrakt.
Saletros kanske drar in typ 25M, men alla är nog införstådda med vad det skulle kunna betyda för en tabellplacering.
Det riktiga hoppet står kanske till att Newcastle säljer Isak för monstersummor, men man kan inte bedriva en fotbollsklubb på det sättet.
Truppvärden enl Transfermarkt:
Malmö FF €39.95m
Hammarby IF €36.20m
BK Häcken BK €27.78m
IF Elfsborg IF €24.55m
Djurgårdens IF €20.45m
AIK Solna €17.40m
IK Sirius €16.13m
IFK Göteborg €15.05m
IFK Norrköping €13.10m
Mjällby AIF €11.48m
IF Brommapojkarna €9.63m
IFK Värnamo €9.20m
GAIS €8.80m
Halmstads BK €8.03m
Östers IF €4.23m
Degerfors IF €4.18m
Poängen jag försöker komma till är att dyrt att vara fattig. Aik måste försöka slå om så att dom får ett högre truppvärde, men dom envisas fortfarande med att kontraktera ålderstiget.
Med allt detta sagt så har dom dessutom en drift som kostar 60-70 miljoner som måste finansieras av ett transfernetto, som efter värvningen av Kazper ligger på -5M.
Eller har jag missat någon viktig detalj?