Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Du verkar ju haft en strategisk plan, jag har själv förr i tiden köpt droger och det hände att idioterna bjöd hem en hur fan tänker man då? Räcker ju med att en labil kund blir missnöjd med en batch så är risken stor att vederbörande skickar in ett anonymt tips till polisen med adress och allt till becknaren. Relationsstrul verkar också vanligt. Tjej gör slut med becknaren och som hämnd för en kass relation anger hon honom, men just det scenariot är ju svårare att värja sig mot. Ytterligare skäl att inte beckna.
Du verkar ha varit en lite udda becknare, för även om gruppen självklart inte är homogen, så finns det definitivt gemensamma nämnare. Tittar man på film så kan man exempelvis få intrycket att becknare glider runt i en fräsig sportbil, men i verkligheten så åker de flesta elsparkcykel, buss eller möjligtvis moppe. Även om de precis som du gjorde, kan dra in stora summor, så märks det alltså inte. De bor i någon sliten inrökt hyresrätt med madrass på golvet och även om deras eget missbruk kostar pengar, så fattar man inte var slantarna tar vägen när de lever så tattigt?
Vissa av oss staplar pengar på hög inför regnigare dagar. Andra (oftast blattar, men det vet inga etniska gränser) vill kompensera för något och kan inte låta bli att bränna allt på flashiga kläder, bilar och utekvällar. Jag har personligen aldrig varit någon krogråtta, och att imponera på människor jag inte ens känner är inget jag behöver för att stärka självkänslan. Har väl förvisso en stil som sticker ut en aning från gemene mans, men det är varken becknarväskor eller Guccikepsar vi pratar. Att medvetet försöka se ut som en jävla karikatyr av en kriminell när man de facto är kriminell är bland det dummaste man kan göra.
Jag använde oftast elcykel. Diskretare än bögsparkcyklarna och mopeder, och nästan lika effektiva som motordrivna fordon om man behöver fly. Gäller att man har koll på närområdets geografi, cykelvägar och suggor bara. Ofta var jag tidigt på plats, då jag inte gillar överraskningar, och då var det praxis att jag lade varan i ett tomt cigarettpaket på marken några tiotals meter bort, så när kontanterna var i hand sade jag åt dem var det låg, sedan gick jag omedelbart. Har mig veterligen aldrig haft span, men detta är ett bra sätt att undvika att fastna på inkriminerande (anglicism?) bilder när man inte kan säkerställa att ytterligare ögon inte ser en. Trots allt bedrivs merparten av dessa affärer i ganska allmänna utrymmen.
Var jag
inte tidig så var det oftast en klassisk handskakning där vara och kontanter byter ägare i samma rörelse. Om ingen stirrar på en så är detta något man kan göra även bland folk, då nästan alla är upptagna med att tänka på sig själva och sina egna problem.
Har över åren byggt ihop en rätt bra summa i SEK och Euro, som jag också förvarar nedgrävt på ett ställe ingen någonsin skulle misstänka eller råka snubbla över. Med tanke på ny lagstiftning som möjliggör beslag även utan konkret brottsmisstanke är detta nu ännu viktigare, för skulle jag ha dessa i hemmet skulle jag aldrig kunna slappna av helt. Sen är ju kontanter just kontanter, och begränsade i användningsområde, och värre lär det bli.
Edit: Kan tillägga att det är stor skillnad på inkomst bland frilansare och gängkriminella. Blattarna i gäng medverkar i ett pyramidspel där pengarna, precis som i maffian, går uppåt i leden medan skiten rinner nedåt. När det kommer fram en 15-åring på elsparkcykel och frågar dig helt ur det blå om du vill köpa hasch så är detta nästan alltid en springis som tjänar rätt lite netto. Ponera en femma röka för en röding - standard i större delen av landet - av dessa 500 kr avser 200 inköpskostnader, och sedan varierar det lite, men ofta ska ytterligare 150-200 tillbaka till gubben ovanför, som försett grabben med produkt. När jag slingade en femma hade jag ut ca 300 rent efter omkostnader (minus zipbag, men den kostnaden är försumbar i den här ekvationen), medan blatten gör 100-150 i vinst.
Sen medföljer det pros and cons att vara springblatte; du blir beskyddad av de ovanför dig - så länge du sköter dig, annars är det din röv som gäller - men också avsevärt mycket enklare för konkurrenter och myndigheter att kartlägga dig när du har tät, kontinuerlig kontakt med andra, oftast tyngre kriminella. Jobbar man diskret och har en stabil kundbas (de bästa kunderna är Svenssons som inte har samröre med andra kriminella) så är frilans det överlägset bästa. Har förvisso alltid varit en ensamvarg, och skulle inte klara av att lita på att folk jag jobbar med inte tabbar sig så att det går ut över mig.