Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Kvinnor inom samma miljöer stack dock ut (i studien). De var mindre benägna att anamma samma breda dialekt som snubbarna eftersom de, till skillnad mot män, via partnerskap/giftemål, enklare kan få en biljett ut ur situationen. Att tala med bred dialekt är ett hinder om en sådan ambition kokar i botten.
Den effekten är välkänd, men kvinnor vill helst inte prata om den!

När man var ung och åkte till storstan med jämnåriga tjejer, skämdes de jättemycket över att man pratade dialekt. De började nästan omedelbart förändra sitt sätt att prata, typ när bussen passerade Södertälje.
Det var en de första saker i mitt liv, som på allvar fick mig att börja fundera på skillnaden mellan män och kvinnor.
Det sköna undandtaget är skånska tjejer, som aldrig viker ner sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Svensk "ortenkultur" kanske kan användas som ett exempel för att ge lite näring åt detta tankegods. Tycker själv att "blattebrudar" som jag råkas med i regel talar med betydligt mindre *brytning än sina jämnåriga grabbar.
Helt sant, men det sticker ut mer hos tjejer. Dock har yngre svenska tjejer börjat prata "blattigt", så det är ofta svårt att veta om bryter, eller om de bara följer strömmen.