Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Ok, men det är inget som direkt påverkat i Sverige sen många decennier. Jag tror mer folk påverkas mest hur de talar beroende på var de växte upp...
Det har fortfarande satt sina spår, eftersom de som lärde sig tala "propert" i skolan också fört sitt tal och sin sociolekt vidare till efterkommande generationer. Sen bara för att det inte förekommer i samma utsträckning längre, så betyder det inte att fenomenet försvunnit. Alla som ändrar dialekt under livet gör det inte omedvetet, det finns också många som aktivt väljer att tala mer som gruppen de vill tillhöra för att undvika att sticka ut.
Citat:
Sen mid-Atlantic accent.. Enligt vad jag läst och annat, så lärdes den ut mest till skådespelare och talades i filmer. Också att vanliga amerikaner sällan talade med denna dialekt...
Dessutom blev den också mindre vanlig i filmer senare. På 70-talet talade få som Katherine Hepburn i filmer...
Att det skulle vara någon fiktiv dialekt som skapades för Hollywood är en missuppfattning som tyvärr fått mycket vind i seglen de senaste åren. Dr. Goeff Lindsey har gjort en intressant video om det hela, som jag kan rekommendera om du är intresserad av ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=9xoDsZFwF-c
Kortfattat, så var det en riktig dialekt som talades av eliten från nordöstra USA. De som härstammade från den brittiska aristokratin, bott i området sedan det fortfarande var en koloni, gick på elitiska "prep schools" och läste vid Ivy League-universitet. Vanligt folk talade inte så, men det var det ingen som påstod heller.
Katherine Hepburn är som du säger ett känt exempel på denna dialekt, och hon är också född och uppvuxen i Connecticut. Hennes far var en förmögen och framgångsrik läkare och hennes mor var från en rik familj av affärsmän. Hon läste vid det välkända Bryn Mawr, som är mer eller mindre synonymt med snobbig överklasshet i New England. Hon tog med sig sin dialekt till filmens värld, inte tvärt om.