2024-10-25, 19:09
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howardschatz
Var kan man se om man gett tillåtelse för sms för olika appar?

Det beror på vad du har för telefon. Kan du inte söka i inställningarna? Sök förslagsvis på "sms"... På min Samsung heter det "Permission Manager"" där SMS är en underavdelning.

Varenda gång du installerar en app så får du ju välja vad den skall ha för rättigheter. Läser man detta så slipper man bli överraskad över att en app kan göra saker som att skicka SMS.
Citera
2024-10-25, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det beror på vad du har för telefon. Kan du inte söka i inställningarna? Sök förslagsvis på "sms"... På min Samsung heter det "Permission Manager"" där SMS är en underavdelning.

Varenda gång du installerar en app så får du ju välja vad den skall ha för rättigheter. Läser man detta så slipper man bli överraskad över att en app kan göra saker som att skicka SMS.
Precis, kolla där.

Om du har en iPhone så kan inga appar utom den inbyggda Messages skicka SMS, så där behöver du inte leta efter någon sån inställning.
Citera
2024-10-26, 00:12
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Precis, kolla där.

Om du har en iPhone så kan inga appar utom den inbyggda Messages skicka SMS, så där behöver du inte leta efter någon sån inställning.

Är det verkligen så? Nu har jag ingen iPhone tillgänglig, så jag kan inte kolla, men får inte exempelvis Apple Car Play skicka SMS?

Men rent generellt, om man har svårt att förstå vad ens telefon håller på med, så är det nog hundra gånger bättre att ha en iPhone. Den kräver inte lika mycket av användaren för att fungera någorlunda säkert.
Citera
2024-10-26, 04:06
Medlem
Citat:
Precis, kolla där.

Jag har en iPhone.. Hur vet du att just iPhones inte kan skicka sms från olika appar? Skulle vilja skicka vidare den informationen till operatören isf.
Citera
2024-10-26, 11:12
Medlem
Citat:
Jag har en iPhone.. Hur vet du att just iPhones inte kan skicka sms från olika appar? Skulle vilja skicka vidare den informationen till operatören isf.
För att Apple inte tillåter det, helt enkelt. Kolla igenom AppStore om du vill, och du kommer hitta exakt 0 stycken alternativa SMS-appar. Det har varit ett medvetet val från start för att säkerställa att iMessage används av alla som har en iPhone.

Inte för att det nödvändigtvis hjälper dig mot operatören. Du kan till exempel enkelt ta bort SMS från historiken på din iPhone så att säga att du inte ser några där spelar ingen roll.

Sen kan man också jailbreaka telefonen och i så fall kan man såklart göra vad som helst, inklusive installera scammiga appar som till exempel kan skicka SMS.
Citera
2024-10-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Är det verkligen så? Nu har jag ingen iPhone tillgänglig, så jag kan inte kolla, men får inte exempelvis Apple Car Play skicka SMS?
Apple CarPlay är Apples egna app, men inte ens den skickar egna SMS. Det enda den kan göra är att med hjälp av den iPhone som du måste vara uppkopplad mot hela tiden skicka SMS via den telefonen. Det är alltså fortfarande iMessage som används.
Citera
2024-10-26, 11:25
Medlem
Raggarspinns avatar
Som sagt, iPhone skickar ett dolt SMS till nummer +44 7786 205094 vid aktivering av imessage. Borde stå i operatörens specifikation vilket nummer som de hävdar att du har skickat meddelande till.
https://discussions.apple.com/thread/251374547?sortBy=rank
"Om du använder en iPhone krävs SMS för att du ska kunna aktivera ditt telefonnummer med iMessage och FaceTime. Det kan hända att du debiteras för det här SMS-meddelandet, beroende på vilken operatör du har.
Om uppmaningen ”Din operatör tar eventuellt ut en avgift för de SMS som används till att aktivera FaceTime och iMessage” visas trycker du på Slå på för att tillåta eventuella SMS-avgifter".
https://support.apple.com/sv-se/119859
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-10-26 kl. 11:29.
Citera
2024-10-27, 01:51
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Apple CarPlay är Apples egna app, men inte ens den skickar egna SMS. Det enda den kan göra är att med hjälp av den iPhone som du måste vara uppkopplad mot hela tiden skicka SMS via den telefonen. Det är alltså fortfarande iMessage som används.

Det var bara en fundering, eftersom motsvarigheten Android Auto vill ha behörighet att skicka SMS. Jag vet inte vad den skall göra med denna behörighet och jag tänker inte ta reda på det heller. Jag har aldrig känt ett behov av att låta bilen skicka SMS.
Citera
2024-10-28, 02:51
Medlem
Citat:
För att Apple inte tillåter det, helt enkelt. Kolla igenom AppStore om du vill, och du kommer hitta exakt 0 stycken alternativa SMS-appar. Det har varit ett medvetet val från start för att säkerställa att iMessage används av alla som har en iPhone.

Inte för att det nödvändigtvis hjälper dig mot operatören. Du kan till exempel enkelt ta bort SMS från historiken på din iPhone så att säga att du inte ser några där spelar ingen roll.

Sen kan man också jailbreaka telefonen och i så fall kan man såklart göra vad som helst, inklusive installera scammiga appar som till exempel kan skicka SMS.

Kan någon annan jailbreaka min iPhone? Kan man se om det har installerats typ malware, spyware eller virus på mobilen som skulle kunna skickat dessa sms? Hur/var isf?
Citera
2024-10-28, 08:36
Medlem
Citat:
Kan någon annan jailbreaka min iPhone? Kan man se om det har installerats typ malware, spyware eller virus på mobilen som skulle kunna skickat dessa sms? Hur/var isf?
Ja det kan de

Nej det kan du inte. Hela poängen med iOS är att du som användare ska vara maktlös på din egen mobil, på gott och ont.
Citera
2024-10-28, 09:17
Medlem
Raggarspinns avatar
Hur många sms handlar det om och vad är det för nummer?
Citera
2024-11-05, 18:51
Medlem
Vi har också drabbats av en liknande händelse nu i oktober.
Vi fick en högre faktura än vad vi brukar betala. Jag kollade på detaljspecifikationen på Mina sidor och där såg vi många nummer som vi aldrig har sett förut eller skickat sms till.
Har nu kontaktat Hallon, så vi får se hur de löser detta ärende.

Operatör: Hallon
Mobil: IPhone
Hur många sms har skickats: 400+

Här kan ni se en del av de nummer som är aktuella. https://pastebin.com/embed_js/mKqs5A8r?theme=dark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in