2024-10-15, 04:16
Medlem
gotets avatar
Filmen är skapad av David Wise. Mannen bakom Hitler: The Greatest Story Never Told. I denna rulle är det främst frimureriet och judar som beskylls för eländet i världen. Frimureriet skall vara ytterligare ett instrument som judarna använder för att korrumpera världen.

Har ni sett filmen? Vad tycker ni om idéerna som presenteras?
Citera
2024-10-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Filmen är skapad av David Wise. Mannen bakom Hitler: The Greatest Story Never Told. I denna rulle är det främst frimureriet och judar som beskylls för eländet i världen. Frimureriet skall vara ytterligare ett instrument som judarna använder för att korrumpera världen.

Har ni sett filmen? Vad tycker ni om idéerna som presenteras?
Det låter alltså som ytterligare en historierevisionistisk propagandafilm.
Citera
2024-10-15, 23:12
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Det låter alltså som ytterligare en historierevisionistisk propagandafilm.

Om du har fem och en halv timmar över så rekommenderar jag dig att se den. Frågan är hur sanningsenlig den egentligen är?
Citera
2024-10-16, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Om du har fem och en halv timmar över så rekommenderar jag dig att se den. Frågan är hur sanningsenlig den egentligen är?

Jag tror lindq är Frimurare.. så att ee..

Sedan kan jag säga att de är falskt. Jag är ej Frimurare, men har studerat detta ämne ett tag. Jag kom från samma position som du gör nu. Gick genom konspirationsteorier för att se vad som var vadå. Så har gjort den vandringen.

Konspirationsteorier uppkommer ofta likt telefon-leken man gjorde i skolan i yngre dagar. Om du inte vet konceptet gällande telefon-leken så handlar det om att man sitter i en ring, varav en person väljer att viska något till personen bredvid. Denne person viskar sedan vidare vad som viskats till hon/han och så vidare tills alla som är med i leken har blivit viskad till och viskat till en person, hela varvet runt. Gör man leken korrekt så får man endast viska en gång. Vad som händer är att det ord som sista personen upprepar högt är ej det ordet som började leken med. Det vill säga, när något går genom olika medier, människor, årtal och annat, så är det väldigt lätt att förvrängs.

Däremot brukar konspirationsteorier ha någon typ av grund att så på. Det har fått ursprung från någonting, för att sedan förvrängts på något sätt. Det handlar om att ta reda på vad ursprunget var och var det handlar om. Men för att nå dit, vilja att lista ut allt detta, kräver mycket jobb. Det är inte många som väljer att vandra den vägen. Och det räcker inte med att kolla på en fem och en halv timmars film på youtube för att förstå.
Citera
2024-10-17, 03:22
Medlem
Telefonleken har gått runt många varv sedan franska revolutionen utan att ändra ton då teorin om en frimurar-judisk koppling såg dagens ljus.
Citera
2024-10-21, 05:21
Medlem
gotets avatar
Ligger det någon sanning i den här filmen?
Citera
2024-10-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Telefonleken har gått runt många varv sedan franska revolutionen utan att ändra ton då teorin om en frimurar-judisk koppling såg dagens ljus.

Nu har jag inte studerat konspirationsteoriernas uppkomst, men svårt att se att det inte har ändrats från den punkt det startade. Sedan brukar det bli så att när det finns tillräckligt många tillfälligheter, så tenderar en viss berättelse stå fast, oavsett om det är korrekt eller inte. Det är bara att kolla på twitter. Där sprids det falskheter som löpeld för personer tror på det första dem ser och, av många anledningar, inte väljer att göra fortsatt undersökningar.

Ett annat exempel är hur visst folk endast väljer att läsa huvudrubriken på en nyhetsartikel, för att sedan strunta i kontexten som nyheten berörs i och därmed får fel uppfattning om vad som berörs. Du kan se detta om det går in på till exempel reddit.

Folk har väldigt lätt för att göra en ståndpunkt utan vidare kontext. Det är tydligen viktigare att ha en ståndpunkt direkt, än att vara korrekt.
Citera
2024-10-22, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sueht1emorp0
Nu har jag inte studerat konspirationsteoriernas uppkomst, men svårt att se att det inte har ändrats från den punkt det startade. Sedan brukar det bli så att när det finns tillräckligt många tillfälligheter, så tenderar en viss berättelse stå fast, oavsett om det är korrekt eller inte. Det är bara att kolla på twitter. Där sprids det falskheter som löpeld för personer tror på det första dem ser och, av många anledningar, inte väljer att göra fortsatt undersökningar.

Ett annat exempel är hur visst folk endast väljer att läsa huvudrubriken på en nyhetsartikel, för att sedan strunta i kontexten som nyheten berörs i och därmed får fel uppfattning om vad som berörs. Du kan se detta om det går in på till exempel reddit.

Folk har väldigt lätt för att göra en ståndpunkt utan vidare kontext. Det är tydligen viktigare att ha en ståndpunkt direkt, än att vara korrekt.
Spill inte tid på sånt som twitter, reddit, X, youtube och FB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in