Citat:
Ursprungligen postat av
gotet
Om du har fem och en halv timmar över så rekommenderar jag dig att se den. Frågan är hur sanningsenlig den egentligen är?
Jag tror lindq är Frimurare.. så att ee..
Sedan kan jag säga att de är falskt. Jag är ej Frimurare, men har studerat detta ämne ett tag. Jag kom från samma position som du gör nu. Gick genom konspirationsteorier för att se vad som var vadå. Så har gjort den vandringen.
Konspirationsteorier uppkommer ofta likt telefon-leken man gjorde i skolan i yngre dagar. Om du inte vet konceptet gällande telefon-leken så handlar det om att man sitter i en ring, varav en person väljer att viska något till personen bredvid. Denne person viskar sedan vidare vad som viskats till hon/han och så vidare tills alla som är med i leken har blivit viskad till och viskat till en person, hela varvet runt. Gör man leken korrekt så får man endast viska en gång. Vad som händer är att det ord som sista personen upprepar högt är ej det ordet som började leken med. Det vill säga, när något går genom olika medier, människor, årtal och annat, så är det väldigt lätt att förvrängs.
Däremot brukar konspirationsteorier ha någon typ av grund att så på. Det har fått ursprung från någonting, för att sedan förvrängts på något sätt. Det handlar om att ta reda på vad ursprunget var och var det handlar om. Men för att nå dit, vilja att lista ut allt detta, kräver mycket jobb. Det är inte många som väljer att vandra den vägen. Och det räcker inte med att kolla på en fem och en halv timmars film på youtube för att förstå.