2024-10-14, 09:43
Medlem
GregerMedeltids avatar
Det är allmänt känt att potatisen är näringsmässigt en väl avrundad basvara, som innehåller nästan allt en människa behöver. Det går att leva länge på enbart potatis, vilket varit en viktig del av berättelser som exempelvis "The Martian" där huvudpersonen överlever lång tid på Mars, mycket tack vare potatis.

Men hur pass unikt är potatis i den aspekten egentligen? Jag antar att det finns ett antal basfödor som är tillräckliga för att i alla fall överleva en längre tid, bara man lyckas täcka kaloribehovet. Och den mer intressanta frågeställningen, vad skulle vara det absolut sämsta att försöka leva på medans man väntar på att bli räddad från Mars?

För att göra det lite mer spännande, så tänkte jag införa några avgränsningar så att de helt uppenbara svaren filtreras bort:

1. Inget giftig eller absolut tomt på näringsvärde. Jag förstår att man inte skulle överleva länge på salt eller arsenik.
2. Inget som är bara en enstaka ingrediens, som rent socker eller rapsolja. Det bör vara något som man kalla om inte en måltid, så i alla fall ett delmål eller mellanmål.
3. Vi antar att det finns tillgång till vatten efter behov.
Citera
2024-10-14, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är allmänt känt att potatisen är näringsmässigt en väl avrundad basvara, som innehåller nästan allt en människa behöver. Det går att leva länge på enbart potatis, vilket varit en viktig del av berättelser som exempelvis "The Martian" där huvudpersonen överlever lång tid på Mars, mycket tack vare potatis.

Vad som är "allmänt känt" har inte mycket med verkligheten att göra. Man kan inte överleva på potatis, då rotfrukten i fråga saknar selen och vitaminer A, D och B12 samt fettsyror DHA och EPA. En sådan diet gör dig blind, mentalt retarderad och småningom tämligen död.

Potatis och ägg räcker dock för att ge all näring som krävs.
Citera
2024-10-14, 10:22
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Vad som är "allmänt känt" har inte mycket med verkligheten att göra. Man kan inte överleva på potatis, då rotfrukten i fråga saknar selen och vitaminer A, D och B12 samt fettsyror DHA och EPA. En sådan diet gör dig blind, mentalt retarderad och småningom tämligen död.

Potatis och ägg räcker dock för att ge all näring som krävs.

Det jag skrev var att potatis innehåller nästan allt, och att det går att leva länge på potatis - inte att det går att leva på enbart potatis på obestämd tid. Frågeställningen är vad för tidshorisont man kan förväntas överleva, och hur potatis står sig mot andra alternativ.
Citera
2024-10-14, 11:12
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Vitt vetemjöl lever många på.
Mer eller mindre.
Toast och spaghetti och sådant.
Det borde korta livet på en.
Citera
2024-10-14, 11:20
Medlem
Det finns inte mycket att gissa på med dom begränsningarna. Potatis kontra X

1)Det ska ha näringsvärde, inga tomma kalorier 2) helst en måltid, 3) man har tillgång till vatten,
4) och det ska vara sämre än bara potatis att leva på 5) och man ska helst dö snabbt
Senast redigerad av level42 2024-10-14 kl. 11:23.
Citera
2024-10-14, 14:19
Medlem
Enbart frukt och sallad lär man väl inte leva så länge på? Känns som att man behöver någon typ av animaliskt protein till slut
Citera
2024-10-14, 14:42
Avslutad
Äter du bara kaninkött leder detta till döden, sk kaninsvält, borde bli samma resultat på enbart kyckling.
Citera
2024-10-14, 23:07
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Äter du bara kaninkött leder detta till döden, sk kaninsvält, borde bli samma resultat på enbart kyckling.

"Kaninsvält eller proteinförgiftning är ett sjukdomstillstånd vid ensidig intag av protein. Kaninkött är, vilket syns på bilden, väldigt fettfattigt. Sjukdomen kallas för kaninsvält eftersom den uppträdde hos pälsjägare. Kanin är ett lättjagat byte men dess kött saknar vissa vitaminer som är nödvändiga för människan."

gtfo! då har jag garanterat lärt mig något nytt idag!
Citera
2024-10-15, 23:25
Medlem
snabeldjuret1s avatar
de flesta idioter säger att potatis eller grönsaker gör att du lever längst. HELT FEL!

det som gör att du kan leva längst: rå kött, råa mejeriprodukter, rå lever och andra organ osv. samt lite frukt.

det som gör att du dör snabbt: svårt att säga, men jag antar en fruktarisk kost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in