2024-10-14, 10:49
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
En skiva på nästan 3 meter med en punktbelastning om minst 150 kilo mitt på o ytterligare 50 kilo utbredd last. Dessutom en nedbuktning på max en millimeter?
Ja du!
Hur tjock skiva kan du acceptera?

Så tunn som möjligt? Tanken är alltså att ha en stålbalk under skivan som tar upp krafterna. Skiva + stålbalk bör helst vara max 5-6 cm kombinerat. Blir det tjockare än så får jag nog överge idén.

1 mm nedbuktning är alltså i fallet med ca 50 kg utspritt. Punktlasten mitt på kanske är 20 kg i det fallet. Men jag vill även att konstruktionen ska klara av att någon sätter sig på skivan utan att den går sönder. I det fallet kan jag acceptera större nedböjning.
Citera
2024-10-14, 11:05
Medlem
Purpurhaegers avatar
Här är ett matbord som kan förlängas till 3m, med ben bara i ändarna.
https://folkhemmet.com/bord/omnia-wood-matbord-180-300cm/

Lite för dyrt för min smak men det visar ändå att det går att göra. Det framgår inte vilken belastning det tål men visst kan man förvänta sig att ett matbord ska hålla för att någon sitter på det?
Citera
2024-10-14, 11:08
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Det förstår jag, men jag vill ha en lösning utan tvärstag, och frågan är då hur tjock stålbalk jag behöver ha under skivan för att staga upp den.

Jag förstår inte din design tbh.

Ska du ha två fyrkantsrör som går ut på var sida om skivan, och sen ha ett rör mellan dem i framkant? Det ger ingen stabilitet för konstruktionen.

Då är det bättre att du har ett fyrkantsrör i mitten mellan ytterstagen, så du gör samma konstruktion x3.

Bästa är så klart att skaffa en gedigen skiva som inte sviktar så slipper du ha något i mitten.
Citera
2024-10-14, 11:27
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Jag förstår inte din design tbh.

Ska du ha två fyrkantsrör som går ut på var sida om skivan, och sen ha ett rör mellan dem i framkant? Det ger ingen stabilitet för konstruktionen.

Då är det bättre att du har ett fyrkantsrör i mitten mellan ytterstagen, så du gör samma konstruktion x3.

Bästa är så klart att skaffa en gedigen skiva som inte sviktar så slipper du ha något i mitten.

Ok, sett uppifrån tänkte jag såhär:

Kod:
+------(stålbalk)-------+
I                       I
                        ^horisontell träregel fastbultad i betongväggen.

Stålbalkarnas ändar vilar ovanpå träreglarna. Kan eventuellt skruvas fast om det behövs.
Skivan vilar ovanpå stålbalkarna.
Citera
2024-10-14, 11:38
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ok, sett uppifrån tänkte jag såhär:

Kod:
I                       I
                        ^horisontell träregel fastbultad i betongväggen.

Stålbalkarnas ändar vilar ovanpå träreglarna. Kan eventuellt skruvas fast om det behövs.
Skivan vilar ovanpå stålbalkarna.

Det blir väldigt mycket vikt på upphägningarna, men visst går det att fixa med långa stahps. Såna här sätter du direkt i betongväggen med fyra skruv:
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpfaste-med-platta-96-x-96-mm-2000057604?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwgrO4BhC2ARIs AKQ7zUkguez90u41TBtl18hV60LULhLvhwKWVVVNHgvJpmg3WW wbUAxP0nQaAkRuEALw_wcB

Jag hade dock kört

A.....B......C
|-------|-------|
|-------|-------|

Tre fyrkantsrör med infästningar i väggen för att fördela vikten jämnt och ha ett stöd i mitten.

Men som sagt, med en ordentlig skiva behöver du varken stålbalkar eller ett stöd i mitten, förutsatt att uppägningarna A och C klarar tyngden.
Senast redigerad av Klandalf 2024-10-14 kl. 11:41.
Citera
2024-10-14, 12:09
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Det blir väldigt mycket vikt på upphägningarna, men visst går det att fixa med långa stahps. Såna här sätter du direkt i betongväggen med fyra skruv:
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpfaste-med-platta-96-x-96-mm-2000057604?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwgrO4BhC2ARIs AKQ7zUkguez90u41TBtl18hV60LULhLvhwKWVVVNHgvJpmg3WW wbUAxP0nQaAkRuEALw_wcB

Jag hade dock kört

A.....B......C
|-------|-------|
|-------|-------|

Tre fyrkantsrör med infästningar i väggen för att fördela vikten jämnt och ha ett stöd i mitten.

Men som sagt, med en ordentlig skiva behöver du varken stålbalkar eller ett stöd i mitten, förutsatt att uppägningarna A och C klarar tyngden.

Stolpskor i väggen var en intressant lösning, men tror du inte att skjuvkrafterna får lödningen mellan skon och plattan att släppa?

Hur tjock skiva tror du jag behöver om jag ska skippa stålbalkarna? Har du tips på var man kan skaffa den?
Citera
2024-10-14, 12:46
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Stolpskor i väggen var en intressant lösning, men tror du inte att skjuvkrafterna får lödningen mellan skon och plattan att släppa?

Där har du en poäng

Citat:
Hur tjock skiva tror du jag behöver om jag ska skippa stålbalkarna? Har du tips på var man kan skaffa den?

Du ska ha en MDF-skiva ihoplimmad med en till MDF
https://www.byggmax.se/mdf-skiva-800x1200x12-p09229#1257=104860
Citera
2024-10-15, 00:12
Medlem
Citat:

De är inte lödda utan svetsade. De lär hålla ihop. Har såna till staketfäste.
Citera
2024-10-15, 00:21
Medlem
Citat:
Där har du en poäng

Du ska ha en MDF-skiva ihoplimmad med en till MDF
https://www.byggmax.se/mdf-skiva-800x1200x12-p09229#1257=104860
Ska han ha en mdf-skiva som skrivbordsyta? Eller har jag missat något?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in