2025-07-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbza
Tycker läkarna är för restriktiva med benzo. Så farliga är de inte.

Den dag du får uppleva riktig Benso-abstinens så får du veta sanningen om vad som har hänt med din hjärna. Kramper, hallucinationer, utanförkroppen-upplevelser, hörselhallucinationer, extremt sjuk + 20 symtom till. Om det vore ofarligt skulle inte den stekta hjärnan reagera på detta sätt.
Citera
2025-07-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Den dag du får uppleva riktig Benso-abstinens så får du veta sanningen om vad som har hänt med din hjärna. Kramper, hallucinationer, utanförkroppen-upplevelser, hörselhallucinationer, extremt sjuk + 20 symtom till. Om det vore ofarligt skulle inte den stekta hjärnan reagera på detta sätt.

Låter som en vanlig AT på antidepressiva det där. Men det skriver de dagligen ut till allt och alla.

Och sedan så nej, man drabbas inte av sån AT du beskriver om man trappar ned i lugn takt.
Citera
2025-07-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Låter som en vanlig AT på antidepressiva det där. Men det skriver de dagligen ut till allt och alla.

Och sedan så nej, man drabbas inte av sån AT du beskriver om man trappar ned i lugn takt.

En nedtrappning gör förstås att symtomen blir mildare, men det är ingen garanti. Har varit medlem på BenzoBuddies, och även de som har varit korttidsbrukare, med nedtrappning, har fått lida länge. Så det är så individuellt.

Källa: FASS, Stesolid.

Vid abstinenssymptom kan du bland annat uppleva följande:

huvudvärk, ångest, panik, hjärtklappning, svettningar, darrningar, magproblem, irritation, aggression, känselstörningar, muskelspasmer, allmän sjukdomskänsla, aptitlöshet, sömnlöshet, mentala biverkningar som t ex allvarlig förvirring och krampanfall.

Sannolikheten för abstinens, och dess allvarlighetsgrad, beror på behandlingstid, dosstyrka och grad av beroende.
Citera
2025-08-03, 23:08
Bannlyst
Ja du, i förrgår råkade jag på en kvinna som vinglade omkring i högklackat i regnet och verkade helt groggy. Sa till mina kollegor att jag upplevde henne som konstig. Hon var inte full heller. De tittade på henne och sa: ”oj, jäklar”. Det här borde påminna er om varför bens inte ska användas i större utsträckning. Folk blir helt dumma i bollen av det!
Citera
2025-08-10, 14:28
Avstängd
För att det är så extremt beroendeframkallande och livsfarligt vid överdos eller råka blanda med en annan medicin man har. Plus benso är en utav väldigt få droger som dödar dig om du slutar tvärt eller inte är under en läkares uppkollning
Citera
2025-08-13, 04:21
Medlem
Jobbar inom vården och har sett många äldre damer som gått på Stesolid i 40-50 år. Skulle inte säga att de har alla hästar hemma i stallet men de har överlevt och är åtminstone inte helt tappade. Men väldigt irrationella och stressade. Så fullt så illa är inte Benzo för alla. På kort sikt, kan det vara en livräddare. I långa loppet upprätthåller de en status qou. Finns en del som föredrar dem som smärtstillande istället för morfin.

Undrar hur det kommer se ut med SSRI och SNRI generationerna. Inte lika bra skulle jag tippa på eftersom de läkemedlen förändrar din hjärna och sänker intelligensen. Fruktansvärda läkemedel. Benso är att föredra. Men gud förbjude att någon faktiskt skulle må bra av att ta ett läkemedel mot ångest.

Därav inte sagt att jag förordar Benso men så som Opiater/morfin kan det hjälpa att rädda liv i vissa fall. Kortvarigt bruk rekommenderas.

Jag tog benso några månader under en svår period och det hjälpte, samtidigt sjukt svårt att sluta men det gick när jag upptäckte de gräsliga biverkningarna. Och idag har jag ingen lust till dem alls. En trygghet ligger ändå i att de existerar.
Senast redigerad av Blattro 2025-08-13 kl. 04:24.
Citera
2025-09-26, 13:00
Medlem
Är lågdosberoende, 3x10mg Oxascand(10 år) Kontaktade Rådmanen i Malmö för att trappa ut och slippa beroendet, nollade och var utan tabletter i 3 månader. Sen började mitt mående balla ut och jag fattade varför.(trappat ut Xanor tidigare efter 10 år)) Jag ville då gå tillbaka till mitt tidigare recept på 3x10mg Oxascand, det funkade ju OK med vissa dippar. Svaret från min läkare var: Nej, vi skriver inte ut benso till våra patienter. Hon vägrar fortfarande och jag tar till alkohol istället för att få en stunds lugn och ro i skallen, vilket ni alla som är här förstår slutar med för mycket alko. Varit på BC typ 8 ggr för alkoabs det senaste halvåret, det enda jag vill är få tillbaka mitt recept och slippa alkohol. Vad är vinsten för sjukvården med att neka mitt recept? Jag är 63 år och inte bekymrad för ett ev. fortsatt beroende.
Senast redigerad av luckylooooser 2025-09-26 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in