2024-10-09, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tror inte att hyresvärden kan göra nåt, men jag vet att hyresvärd ibland har gått ut med en enkät till boende och frågar om de i huset vill ha rökfritt eller inte. Ifall de har röstat för rökfritt så har man skärpt reglerna för just det huset.

Det ligger i hyresvärdens intresse att minska rökningen av flera skäl. Det bokstavligen strömmar in klagomål från grannar till rökarna till hyresvärden, samt att när rökaren flyttar så lämnar rökaren efter sig en bostad i stort behov av renovering vilket kostar enorma summor.
Detta kan man dock kräva av hyresgästen.
Citera
2024-10-09, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Detta kan man dock kräva av hyresgästen.
Nej inte om fläktarna är undermåliga det är matoset som ställer till det det påverkar köket ännu mera en cigarett rök
Citera
2024-10-09, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ftpftwfy
Nej inte om fläktarna är undermåliga det är matoset som ställer till det det påverkar köket ännu mera en cigarett rök
Det finns folk som har tvingats att betala för renoveringen på grund av cigarettrök, så jo det kan hända.
Citera
2024-10-09, 12:07
Bannlyst
Citat:
Det finns folk som har tvingats att betala för renoveringen på grund av cigarettrök, så jo det kan hända.
Ja det är sant fast det är matoset lite rökning gör inte så mycket på en lägenhet. Matoset är värre och gulnar allt. För det är varm fuktig ånga som gör lägenheten blir gul.
Senast redigerad av ftpftwfy 2024-10-09 kl. 12:10.
Citera
2024-10-09, 12:08
Avslutad
Citat:
Ja det är sant fast det är matoset
Öh, va? Det finns som sagt folk som har tvingats betala för att de har rökt i lägenheten. Förnekar du det?
Citera
2024-10-09, 12:12
Bannlyst
Citat:
Öh, va? Det finns som sagt folk som har tvingats betala för att de har rökt i lägenheten. Förnekar du det?
Dom skyller på rökning fast det är matos
Citera
2024-10-09, 12:13
Avslutad
Citat:
Dom skyller på rökning fast det är matos
Hmmm, får faktiskt medge att du verkar ha rätt i det fallet jag tänkte på.

https://www.hemhyra.se/nyheter/juridiskt-ombud-hyresgasten-inte-betala-rokskador/
Citera
2024-10-09, 12:54
Bannlyst
Citat:

https://www.hemhyra.se/nyheter/juridiskt-ombud-hyresgasten-inte-betala-rokskador/
Ja ganska elakt att göra så mot hyresgäster.
Citera
2024-10-09, 18:14
Medlem
Citat:

Fast matos har inte den effekten. Kan iförsig bero på vad för typ av mat man gör jämt då. Men det är inte så att man tar fel på skador pga matos och på rökskador. Jag har själv sett rökskadade bostäder och hur svårt det är att få bort rökskadorna och lukten som verkligen sitter hårt.

Nu hade han bott där i 28 år stod det i artikeln. Efter så lång tid blir bostaden sliten, så jag tycker inte rökaren ska betala allt. Renovering var nödvändigt oavsett.

Men det är skillnad om det är en nyrenoverad bostad och en rökare bor där i 2-5 år och totalförstör bostaden, då ska rökaren betala renoveringen.
Citera
2024-10-09, 18:28
Avstängd
Står det att rökning är förbjudet i hyresavtalet så är det så. Står det inte i hyresavtalet kan inte hyresvärden göra något utom att kräva en på pengar vid avflytt om lägenheten är rökskadad.
Citera
2024-10-09, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fast matos har inte den effekten. Kan iförsig bero på vad för typ av mat man gör jämt då. Men det är inte så att man tar fel på skador pga matos och på rökskador. Jag har själv sett rökskadade bostäder och hur svårt det är att få bort rökskadorna och lukten som verkligen sitter hårt.

Nu hade han bott där i 28 år stod det i artikeln. Efter så lång tid blir bostaden sliten, så jag tycker inte rökaren ska betala allt. Renovering var nödvändigt oavsett.

Men det är skillnad om det är en nyrenoverad bostad och en rökare bor där i 2-5 år och totalförstör bostaden, då ska rökaren betala renoveringen.
Den bilden ser bara målad med paint vet inte vad det är.. Rökning är inte så farligt mot lägenheter! Matos är mycket värre. Dom här gamla fläktarna från 70-80 talet gör allt gult.

Det blir inte gult efter rökning. Det är färgen som gulnar med tiden behöver inte vara nikotin
Senast redigerad av ftpftwfy 2024-10-09 kl. 19:24.
Citera
2024-10-09, 20:53
Bannlyst
Bor man i en lägenhet i 30 år kommer det vara skiten när man flyttar ut rökning eller ej färger tappar färg. Det måste ses som allmänt slitage!

Rökning på verkar inte väggar och lister.
Senast redigerad av ftpftwfy 2024-10-09 kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in