2024-10-17, 14:44
Medlem
För att undvika vidare kukmätning gällande begreppet "Skenförsäkring" kan jag tipsa om en 65-sidig uppsats som just avhandlar det ämnet:
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1362421/FULLTEXT01.pdf
Citera
2024-10-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
För att undvika vidare kukmätning gällande begreppet "Skenförsäkring" kan jag tipsa om en 65-sidig uppsats som just avhandlar det ämnet:
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1362421/FULLTEXT01.pdf

Ja, den var ganska hårt avsnävad.
Hursomhelst - skenförsäkring är ett problem.
Dom som skenförsäkrar ett ändå större problem.
Citera
2024-10-19, 17:28
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Jag snävar ner ditt resonemang lite:

Ja du.
Transportstyrelsen kan vi räkna bort direkt.
Det sker ingen psykologisk utvärdering inför ett körkortstillstånd. Man slår i register och kollar efter domar och fylla. That's it.

Huruvida körkortsaspiranten är mogen att ta körkort faller på dennes anhöriga att avgöra.
Har man misslyckats med uppfostran under de första 18 åren så krävs det närmast en herkulisk ansträngning att få den myndige avkomman att acceptera att inte ta körkort när man "får" enligt Transportstyrelsens regler.

Vi kan inte blunda för att det finns personer som inte är mogna att framföra fordon i trafiken när dom är 18 år. Problemet är de enda som verkligen kan påverka personen kniper igen både ögon och mun allt vad dom kan och har gjort det sedan dag 1 i barnets liv.

Somliga behöver några år på sig att mogna nog för att vistas i trafiken på egen hand.
Andra klarar inte uppgiften om dom så får hela livet på sig. Eftersom deras liv blir så sorgligt kort...

Uppfostrar du inte ditt barn riktigt och hanterar du inte NPF-symptom korrekt i tidig ålder så får du problem. Ditt barn får problem. Vi andra drabbas av dina problem.

Så, Johanna har skuld. Johanna är ansvarig.
Inte för dödskraschen, men i ett större perspektiv för hur Elias blev som vuxen.
Vilka värderingar han gavs, hur han förstod sin plats i samhällsmaskineriet, hur han förhöll sig till andra medspelare i trafiken och hur han uppfattade begreppet hänsyn.

Självklart är Elias vållande, fullt ut ansvarig för kraschen som tog två oskyldiga liv - och själv död. Men hur blev han som han blev?

Skenregistrering / fulförsäkring är symptomatiskt för en människotyp som inte tycker att regler är till för just dem, som anser att genvägar alltid skall tas oavsett kostnad för andra och att kryphål är en bra grej - även om man smutsar ned sig på kuppen.
Kort sagt, en sorts hänsynslöshet där man gärna klättrar på andra för att tjäna några kronor eller köra en lite glittrigare bil än man egentligen har råd med.

Lovisa i Sörfors körde skenregistrerat.
(FB) Allvarlig trafikolycka utanför Sundsvall, fyra 16-åriga pojkar omkomna (2020-05-31)

Gustav i Hofors körde skenregisterat.
(FB) Bil voltade in i hus, Hofors (2024-07-15)

Oliver i Kimstad körde skenregisterat.
(FB) Singelolycka utanför Norrköping/Kimstad - Tre ungdomar avlidna (2024-05-21)

Tessa i Torsby körde skenregisterat
(FB) Tre döda i bilolycka - Sunne (2021-09-12)

Dessa är några av de senaste årens dramatiska händelser som i tre av fallen skördat många dödsoffer.
Kan du se ett mönster?

Föräldrar uppfostrar sina barn i sin egen anda och förärver sin egna ruttna moraliska kompass. Då går det åt helvete, så enkelt är det.

90% av alla unga har bilen stående på nån av föräldrarna.
De hade till och med jag för 25år sen.

Uppfostran har inget med detta att göra , alla unga utmanar livet med adrenalin kickar
Vissa med bil andra med nå annat
Citera
2024-10-21, 18:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Du berör ett intressant perspektiv av denna sorgliga händelse. Eventuellt OT men intressant som sagt.

En 65-årig man begår ett allvarligt brott. Skulle du då kritisera hans 95-åriga mamma för att inte tillräckligt väl ha lärt sin son att ta hänsyn till andra människors liv och hälsa? Det skulle inte vara det första jag kom att tänka på i alla fall. Om du likt mig inte skulle tänka i sådana termer så uppstår ju frågan när i tiden som möjligheten att kritisera en brottslings mamma för bristande uppfostran inträffar. Nu var ju E 21 år och inte 24 men är man 21 så är man myndig och har varit det i 3 år. Det föranleder en annan frågeställning; fortsätter ens mammas ansvar för uppfostran även efter att ens barn fyllt 18? Och hur är det med pappans ansvar?
Om du svarar "ja" på första frågan så undrar jag om man kan kritisera mannens mammas föräldrar för bristande uppfostran också? Kan kritiken så att säga gå i arv?

Jag vet inte om det finns objektiva svar på alla dessa frågor och det kanske inte ens finns något rätt eller fel här men för egen del så skulle jag inte kritisera mamman bara pga det som inträffat. Till att börja med får ju faktiskt invänta den pågående utredningen. Vi kan sitta här och gissa och föra fram teser om vad som hänt men det är just det; gissningar. Någon här i tråden hade enligt dennes uppgift haft kontakt med en vän till en av de som satt i bil#3 och uppgett att E körde in i baken på bil#3 vilket föranledde frontalkrocken och bil#3:s krasch. Samma person hävdade att E körde i 180 km/h vilket jag undrar hur man kan veta. Om nu E körde in i bil#3:s bak så vill i alla fall jag förstå bättre varför han i så fall gjorde det. Berodde det på en "åt helvetes" för hög hastighet eller fanns det någon annan orsak? Nu var inte detta en del av din frågeställning men som sagt... oavsett vad... vill man framför kritik till E:s mamma för bristande uppfostran så tycker jag ändå att man bör invänta resultatet av den pågående utredningen.

Men om vi nu utgår ifrån att E körde aspackad och lajvade Michael Schumacher så tycker jag ändå inte att vi kan kritisera mamman för bristande uppfostran. Det blir ju i någon mån ett slags ursäktande.
-"Jahaa... han hade en dålig uppfostran. Jamen då förstår jag... ".
Olika människor ser olika på detta men som jag ser det så får varje individ ta ansvar för sitt eget agerande och är man 21 år så är man en egen individ. Vi vet inte heller hur E:s uppväxt var och hur han blev uppfostrad av sin mamma. Hon kan ju ha varit den absolut bästa mamman och gett sin son den absolut bästa uppväxten och uppfostran man kan begära och E skulle ändå kunna ha kört aspackad och lekt banracing. Som sagt... om vi tänker oss att det var så...

Jag kan inte se att det finns något rätt eller fel här men utifrån mitt perspektiv så tycker jag inte att vi kan kritisera mamman om det nu är så att E kört aspackad, kört som en blådåre och orsakat denna tragiska olycka.

Jag baserade mitt tyckande på det här inlägget:
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Lägg ner.. om det var kvinnorna som kört hade det aldrig hänt! Att att din vän har vana att köra i 130 och tro att han då är erfaren och har koll är bland det mest idiotiska jag har hört på länge!!

Det som är helt fördjävligt är inte att han dog.. utan att han körde ihjäl 2 oskyldiga kvinnor.. vägarna är säkrare utan din vän bakom ratten..det låter kanske elakt men det är sant..

Jag har mött din vän flertalet gånger och det hade lika gärna varit jag och mina barn som din vän körde ihjäl.. han kör lika idiotiskt inne i byn som utanför.. för några veckor sedan satt jag åt pizza med barnen när han swishade förbi utanför på en väg som svänger helt utan sikt.. det är en lekplats där och många barn springer över den vägen.. därför kör man som förare jävligt sakta där.. fast inte din vän.. och hans vänner filmade..

Hade du haft någon pondus som människa hade du sagt åt din vän att hålla hastigheten för att han riskerar att skada/ha ihjäl andra med sitt kör beteende… och nu har det hänt.. det många har bävat för.. din vän körde ihjäl 2 helt skyldiga! Tvi på din vän!! Fy fan!!
Det beskriver en individ som är ganska likgiltig för dom faror han utsätter andra människor för.

När en yngling beter sig som Elias, så tänker jag att det indikerar att någon gick fel långt innan Elias fyllde 18 år. Men det är ju bara en spekulation. Det kan ju vara som du säger, att Elias har haft en bra uppväxt, men trots det blev en hänsynslös person.
Citera
2024-10-21, 19:06
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag baserade mitt tyckande på det här inlägget:Det beskriver en individ som är ganska likgiltig för dom faror han utsätter andra människor för.

När en yngling beter sig som Elias, så tänker jag att det indikerar att någon gick fel långt innan Elias fyllde 18 år. Men det är ju bara en spekulation. Det kan ju vara som du säger, att Elias har haft en bra uppväxt, men trots det blev en hänsynslös person.

För det första så även om det finns vissa indikationer på hur Elias var, körde osv så vet vi inte alla omständigheter vid denna specifika olycka. Låt oss invänta resultatet av den pågående utredningen innan vi socialamedierlynchar Elias.

För det andra så menar jag på att om nu Elias körde åt hel*ete för fort och orsakade den här katastrofen så är det Elias som ensam tryckte ned gaspedalen och Elias var mer än 18 år, myndig med körkort. Därmed är man ansvarig för sitt agerande och kan inte skylla på någon annan. Jag anser att det är fel att försöka lägga över viss del av ansvaret på Elias mamma. Är du vuxen så är du vuxen och då får du ta ansvar för ditt agerande.

Det är lika fel att försöka lägga över något ansvar för en våldtäkt på en tjej för att hon kanske var utmanande klädd. En våldtäkt är en våldtäkt och ansvaret är förövarens till 100%. I min värld spelar det alltså ingen roll hur Elias uppväxt var och hur Elias mamma var eller inte var som mamma. Eller hur Elias pappa var eller inte var heller för den delen. Ansvaret för hur Elias körde ligger till 100% hos Elias och så fort vi börjar tulla på det så ursäktar vi också till viss del körandet.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Elross 2024-10-22, 00:38
Medlem
Åter till ämnet som är denna olycka, filosofiska utspel, utredningar eller avsaknad av det när man tar körkort hör inte till ämnet, inte vad man tycker om vem som bör står registrerad på bilen heller. //Mod
2024-10-22, 16:33
Medlem
Finns det några bilder från olyckan? Klockan 22 en lördagskväll på en stor riksväg borde det stannat en massa bilar vid olycksplatsen. Någon borde ha filmat eller tagit bilder. Vad för slags bil körde kvinnorna?
Citera
2024-10-22, 17:29
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Vad för slags bil körde kvinnorna?
Enligt rykten i tråden så körde tjejerna en Fiat 500.
Citera
2024-10-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Enligt rykten i tråden så körde tjejerna en Fiat 500.
En så liten bil bör nog bara användas i stadstrafik och inte ute på landsvägarna.
Citera
2024-10-24, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
En så liten bil bör nog bara användas i stadstrafik och inte ute på landsvägarna.
Det är inte en https://sv.wikipedia.org/wiki/Fiat_500 som menas.
Utan en https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_500_(2007) .
Citera
2025-06-04, 22:07
Medlem
MrTomtes avatar
Har det framkommit något mer?
Gjordes det någon undersökning och vad kom den i sådana fall fram till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in