2024-09-30, 17:07
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Nej. Men sluta bråka om små pengar. Klarar du inte att ge ditt barns mamma de extra 1500.? Inte värt att bråka med henne. Så slipper du tjafset.
Om du ger henne det så kan du på andra saker/problem visa henne var skåpet ska stå.

Har lagt ut över 150.000 på den fittan i rättegångar samt tvingats byta jobb så nej det är mer en prestigesak. Sen ska sonen ha sina 1823 kr han har rätt till
Citera
2024-09-30, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Klart att barnet ska ha en barnförsäkring. Men helst via dig som är den primära vårdnadshavaren. Plötsligt drabbas barnet av cancer eller blir långvarigt skadad i en olycka. Om du/ni då behöver vårda barnet under en lång period kan detta vara väldigt viktigt för er privatekonomi.

Men, vem står som förmånstagare? Har hon uppgivit sig själv? Annars borde du väl kunna logga in på typ Mina sidor hos försäkringsbolaget och kolla. Eller ringa dem.

" Ersättningar betalas ut till den vårdnadshavare som är folkbokförd på samma ställe som barnet, om det inte står något annat. "

https://www.konsumenternas.se/forsakringar/personforsakringar/barnforsakringar/vad-ersatts/

Kolla även med FK vad som är det normala/vanligaste hanteringen av barnförsäkringar i liknande fall när du ringer dem. Sannolikt har de inget svar, men det skadar inte att fråga.
Om barnet går i skolan så har det ju en försäkring via skolan också. Oavsett är detta försäkring ju en sak som bägge föräldrarna bör vara eniga om att skaffa, och i så fall betala hälften var. Blir man inte enig så får den förälder som vill ha en betala för den.
Citera
2024-09-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Om barnet går i skolan så har det ju en försäkring via skolan också. Oavsett är detta försäkring ju en sak som bägge föräldrarna bör vara eniga om att skaffa, och i så fall betala hälften var. Blir man inte enig så får den förälder som vill ha en betala för den.

precis och jag anser man inte behöver någon, sonen är folkbokförd hos mig men nu gör hon påhittade avdrag för försäkring vi inte samtyckt till samt påstår hon betalar fritidsavgift trots han e ca 4h i månaden på hennes tider. jag betalar redan full avgift.

FK sa de finns beslut på 1550 o det ska hon betala.
Citera
2024-09-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
precis och jag anser man inte behöver någon, sonen är folkbokförd hos mig men nu gör hon påhittade avdrag för försäkring vi inte samtyckt till samt påstår hon betalar fritidsavgift trots han e ca 4h i månaden på hennes tider. jag betalar redan full avgift.

FK sa de finns beslut på 1550 o det ska hon betala.
Som sagt - ta kontakt med FK och berätta att du inte får det belopp du ska få.
Citera
2024-09-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Som sagt - ta kontakt med FK och berätta att du inte får det belopp du ska få.

Gjort de sa jag ska fylla i blankett 5012 samt skriva under överigt hur hon skött betalningarna, dock har de 18!!!! veckors handläggning .. men de blir kul om hon ska betala allt rekroaktivt lagom till jul
Citera
2024-09-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Gjort de sa jag ska fylla i blankett 5012 samt skriva under överigt hur hon skött betalningarna, dock har de 18!!!! veckors handläggning .. men de blir kul om hon ska betala allt rekroaktivt lagom till jul
Rätt ska ju vara rätt, oavsett när! :-)
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in