2024-09-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
1980: Lady - Kenny Rogers
1981: In the air tonight - Phil Collins (psykpatvibbar)

1983: Let's dance - David Bowie (det sämsta han gjort enligt david själv)

Kommer ni ihåg fredrik reinfeldts favoritmusik? Kanske var det den tydligaste indikationen på att han verkligen var psykopat. Reinfeldt hade ingen favoritmusik utan rabblade bara populära namn i radion.

Kanske är ts också död likt reinfeldt.

Reinfeldts favoriter var Da Buzz. Sa han, i allafall
Citera
Medlem
The Beach boys avatar
Ok 1. This womans work 2. One hundred years 3. Depeche mode somebody 4. Billie Jean 5. Madonna Like a prayer 6. The Blue Nile the downtown lights 7. Lucretia my reflection 8. Dire Straits Money for nothing 9. Fad gadget collapsing New people 10. The damned street of dreams .
Citera
Medlem
heliotrops avatar
1. There is a light that never goes out, The Smiths
2. Plainsong, The Cure
3. Blister in the sun, Violent Femmes
4. Radio Free Europe, REM
5. Birthday, Sugarcubes
6. Tom Waits, Time
7. Little red corvette, Prince
8.Under the Milky Way, The Church
9. Never let me down, Depeche Mode
10. Like the weather 10,000 Maniacs
Citera
2024-09-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kul initiativ. Hoppas mina årtal stämmer, men min lista är enligt nedan.

1980: Crazy Train - Ozzy
1981: Under Pressure - Queen ft. David Bowie
1982: Thriller - Michael Jackson
1983: Sweet dreams (are made of this) - Eurythmics
1984: For whom the bell tolls - Metallica
1985: Don't you (Forget about me) - Simple Minds
1986: Master of Puppets - Metallica
1987: With or Without You - U2
1988: Mother - Danzig
1989: Free Fallin' - Tom Petty

Edit* såg precis det där med inte samma grupp/artist två gånger men ovanstående Metallica sånger går dessvärre inte att peta om man inte har en vagina mellan benen.

Jag kan inte förstå hur någon ens kan tycka denna låt är bra? Än mindre den bästa på hela året? Vissa tycker ju det är den bästa i hela världen. Helt ofattbart för mig. En låt om nån jävla skräcknatt/varulv/ thing with 40 eyes.. Är det 12-åringar som är målgruppen? Då kan jag förstå det. Men för en vuxen person? Helt ofattbart, som sagt.
Löjligaste låten, löjligaste videon och löjligaste artisten i världshistorien enligt mig.
Citera
2024-09-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1980 Vienna / Ultravox
1981 Tainted Love / Soft Cell
1982 White Wedding/ Billy Idol
1983 99 Luftballons / Nena
1984 Purple Rain / Prince
1985 Would I Lie to You / Eurythmics
1986 Sledgehammer / Peter Gabriel
1987 Down To Earth / Curiosity Killed the Cat
1988 Need you tonight / INXS
1989 Eternal Flame / Bangles

Ser man på! Vienna... Slog i England i februari -81, alltså ungefär samtida med Collins "In the air tonight" som den väl liknar en del. En ljudmatta som förefaller en smula kall och... ödslig. Men väldigt tjusig storslagenhet. Gargoyle Kan man inte ana den här melodin bakom "Två av oss"? Given 10/10.
Tainted love... En av syntgenrens allra bästa. Originalet var bra men den här nytolkningen var och är ett mästerverk. 10/10
White wedding... Jag minns hur jag "skuttdansade" till den här på pojkrummet, men kan nu i efterhand inte komma på när den skulle ha varit aktuell i svensk radio. Jag hittar den varken i poporamas spellistor eller på försäljningslistan. Frän pop helt i min smak... 10/10
99 luftballons - För evigt förknippad med studentfester och den sista hektiska gymnasietiden... 10/10
Purple rain... Genren (åttiotalsballad) passar mig inte så väl, men visst kommer man ihåg scenen i biomörkret... Dernulf på p300 har visst en egen teori om vad den handlar om, jag trodde det var uppenbart att det handlar om en ung man som bara vill att hans far (eller föräldrar generellt) ska vara friska och lyckliga och stå på barnets sida. Det är utomordentligt storslaget och berörande när jag hör den, även om det inte är något jag aktivt söker upp. Ja, Prince, Madonna och Kid Creole tyckte jag väl var ungefär det enda USA hade att komma med under decenniet och du verkar ju ha en likartat "europeisk" smak... 10/10.
Would I lie to you ... Jusst precis. Eurythmics var stora favoriter och det här tempot (i Motownanda) pulserade helt i överensstämmelse med min livsaptit. Jämför även ungefär samtida hits som "Church of the poison mind" , Whams "I´m your man" och Roxettes "Soul deep"... 10/10
Sledgehammer... Bra, men faktiskt inget jag fastnade för där och då. Fanns så mycket annat som var bättre... 8/10
Down to earth... Åhå! Enda i listan jag inte känner igen. Slog tydligen bara i England. Luftig sofistikerad pop i ABCs anda för europeiska öron. God spisarpop när man är på det humöret. 8/10
Need you tonight... Mycket stor radiohit som jag minns det men känns ändå inte sliten... Verkar ha varit som mest aktuell januari-februari -88 och satte definitivt sin prägel på denna tid. Läckert svängig mellantempopop. 10/10
Eternal flame... Mars -89. USA rör på sig... Enda ursäkten för lågtempo är ju att det ofta är här de riktigt vackra melodierna kommer till sin rätt. Som här. Fullkomligt fulländad pop... 10/10
Senast redigerad av slaktarmick 2024-09-28 kl. 12:25.
Citera
2024-09-28, 12:04
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Jag kan inte förstå hur någon ens kan tycka denna låt är bra? Än mindre den bästa på hela året? Vissa tycker ju det är den bästa i hela världen. Helt ofattbart för mig. En låt om nån jävla skräcknatt/varulv/ thing with 40 eyes.. Är det 12-åringar som är målgruppen? Då kan jag förstå det. Men för en vuxen person? Helt ofattbart, som sagt.
Löjligaste låten, löjligaste videon och löjligaste artisten i världshistorien enligt mig.
Musik behöver inte nödvändigtvis vara allvarlig för att den ska vara bra. Jag kan lyssna på Thriller än idag även trots att min förstfödda snart är 12. Men om du har ett bättre förslag för årtalet i fråga är jag öppen för en förändring i listan. Jag har dock inte sett ett bättre alternativ som postats i tråden redan.
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1982 White Wedding/ Billy Idol
Detta var den låten som kom närmst att peta Thriller '82 i mitt tycke.
Senast redigerad av Teu 2024-09-28 kl. 12:08.
Citera
2024-09-28, 12:06
Medlem
Hej, skulle vilja lägga till
Tusen och en natt med Lustans Lakejer
The Flyer med Saga
Down Under med Men at work
Senast redigerad av Mats45 2024-09-28 kl. 12:09.
Citera
2024-09-28, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Vi väljer 10 låtar från 80-talet - en låt per år! Och inte samma grupp/artist två gånger!

1980: Lady - Kenny Rogers
1981: In the air tonight - Phil Collins
1982: The message - Grandmaster flash and the furious five
1983: Let's dance - David Bowie
1984: Pride (in the name of love) - U2
1985: Brothers in arms - Dire Straits
1986: Raining blood - Slayer
1987: Sign O' The Times - Prince
1988: Mother - Danzig
1989: Lovesong - The Cure

är en riktig musöppnare och en jävligt skön låt faktiskt så tummen upp på den!
Citera
2024-09-28, 12:08
Bannlyst
Citat:
Reinfeldts favoriter var Da Buzz. Sa han, i allafall

Vad låtsas negern och Svenskhataren reinfeldt tycker är helt ointressant.
Citera
2024-09-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Musik behöver inte nödvändigtvis vara allvarlig för att den ska vara bra. Jag kan lyssna på Thriller än idag även trots att min förstfödda snart är 12. Men om du har ett bättre förslag för årtalet i fråga är jag öppen för en förändring i listan. Jag har dock inte sett ett bättre alternativ som postats i tråden redan.

Little Red Corvette
Citera
2024-09-28, 12:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Little Red Corvette
Prince är dessvärre för pretentiös för min smak.
Citera
2024-09-28, 12:43
Medlem
Inte helt enkelt! Men ok...

1980: Motörhead - Ace of Spades
1981: Venom - In League With Satan
1982: Skrewdriver - Back With A Bang
1983: Cock Sparrer - Take Em All
1984: Celtic Frost - Into the Crypt of Rays
1985: Destruction - Bestial Invasion
1986: Kreator - Pleasure to Kill
1987: Death - Evil Dead