2024-09-26, 14:16
Medlem
Okej, nu är det så här att jag ska sätta in nya ADHD mediciner. Kommer därför behöva ta tester på vårdcentralen för att se hur mycket alkohol jag konsumerar över tid. Har konsumerat en hel del senaste tiden och om det visar att värdena är för höga kommer jag behöva vänta ännu längre för att ta nya tester och se. Finns det något sätt jag kan förbränna eller minska alkoholen i blodet utan att dom ser att jag ”fuskat”? Tacksam för snabba svar och all hjälp uppskattas!!
2024-09-26, 14:22
Medlem
Nej du kan inte påverka analysen av levern.

De kommer att screena dig på två, eventuellt tre tester gällande alkohol.

En som visar konsumtionen den senaste veckan, ungefär.

En som analyserar om det förekommit dagligt intag över de senaste trettio dagarna.

Ger det höga värden på dessa tester, så får du sannolikt vänta med insättningen.
2024-09-26, 14:26
Medlem
Nej. Du kan inte fuska. Om du däremot har ökat alkoholintaget avsevärt den sista tiden så var ärlig om varför. Om du har ett längre missbruk av alkohol i ryggsäcken så kan dom räkna ut det genom att titta på dina övriga blodvärden.

Var rak och ärlig. I längden så blir du hjälpt bäst med ärlighet från din sida och gäller det ADHD medicin så blir det jävligt viktigt att du lägger alkoholen på hyllan helt och hållet. Sen om du får medicin nu eller om du måste ge alkoholprover som visar på att du slutat eller dragit ner på intaget avsevärt kan bara din läkare bestämma.
2024-09-26, 15:42
Medlem
Har precis flyttat in på folkhögskola igen varav det blivit mycket alkohol (vilket snart kommer dö ut lite) så kommer inte fortsätta i den utsträckning som blivit på senaste veckorna. har gått på mediciner hela livet och denna nya är bara en extra tilläggs medicin på dom jag redan har och har även haft den förut tidigare i livet. Vet att det är dåligt på lång sikt med hjärtproblem och så vidare, men eftersom jag inte kommer att dricka så kontinuerligt så är jag själv inte orolig. Det är även ”bara” blodprov jag ska ta. Finns det ändå då inget jag kan göra?
2024-09-26, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thatjackass420
Har precis flyttat in på folkhögskola igen varav det blivit mycket alkohol (vilket snart kommer dö ut lite) så kommer inte fortsätta i den utsträckning som blivit på senaste veckorna. har gått på mediciner hela livet och denna nya är bara en extra tilläggs medicin på dom jag redan har och har även haft den förut tidigare i livet. Vet att det är dåligt på lång sikt med hjärtproblem och så vidare, men eftersom jag inte kommer att dricka så kontinuerligt så är jag själv inte orolig. Det är även ”bara” blodprov jag ska ta. Finns det ändå då inget jag kan göra?

Drick inte mer och var ärlig som sagt. Finns det inte anledning till att misstro dig om varför du (om du nu har det) ett värde som visar på ett högt alkohol intag ett par veckor tillbaka och dina övriga blodvärden är ok så lär du ju få börja med medicinen som planerat. Men som jag skrev tidigare så lär dom neka dig medicin om det återupprepar sig.

Alkohol och olika mediciner är inte bra att blanda. Om det handlar ADHD medicin så BÖR läkaren vara orolig för eventuella biverkningar som har med hjärtat att göra och iom att man inte vet hur just du reagerar på medicinen så vill man såklart att du inte dricker alls framförallt under tiden man jobbar på att ställa rätt dos.
2024-09-26, 16:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Trådar om alkoholism, baksmälla och andra hälsorelaterade tillstånd skall postas i Medicin & Hälsa.

Trådar om trams, fylla och andra ovidkommande saker postas i annat lämpligt forum men INTE i alkohol.

Här diskuterar vi alkoholdrycker, alkoholkultur och därtill hörande spörsmål.

Trådar som avviker från detta kommer att låsas/Mod.

(FB) Viktigt - regler för alkoholforumet!

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in