Citat:
Ursprungligen postat av
GrillTekniker
Jahaaaaaa-du Larsa lille... säger du det...
Nu var det ju varken jag som "beklagade" mig över någonting överhuvudtaget, eller som ifrågasätter att man måste till Polisen för att få en ny legitimation. Jag bara rättade ditt felaktiga påstående att man "fixar Bank-ID själv".
Och du Larsa lille - du kan sluta beklaga dig över att svenska pass bara gäller i 5 år. Gläd dig istället. Svenska pass är - eller åtminstone var för några år sedan - de näst mest "värdefulla" i världen. Genom att sänka giltighetstiden från tidigare 10 år till 5 år för 20 år sedan så minskar man tiden som ett stulet eller "borttappat" pass är giltigt. Du kanske minns att man för ett par år sedan även införde en begränsning för hur många pass man kan hämta ut under en viss period?
Ja idag så får du fixa en digital legitimation själv.
Är det så svårt för dig att förstå (du verkar lika intelligent som "Björne" så jag förstår att du har en björn som bild).
Du verkar ha svårt att fokusera på två saker samtidigt så står det pass så kan du inte ta in efterföljande nationellt id-kort. Måste vara jobbigt att ha en kognitiv funkionsvariation.
I länken till tidigare inlägg (som du säkert inte orkade klicka på) så igen.
Svenska nationella ID-kort har ett kontaktchips som är tänkt för att husera ett eID.
Antar att man nu äntligen tar tag i saken och ser till att Polisen för fixa fram det som inte gjorts av någon annan tidigare. Gör man det så lär ju eID läggs på det nationella ID-kortet samtidigt som man skaffar det.
Är det inte dags att gå i ide?
Jag nämnde pass för att du ska förstå vilka gränser en del har för giltighetstid för dom, som där är samma för nationella id-kort.
Antalet pass man kan skaffa eller tappa bort är för övrigt inte topic utan det är en digital legitimation.
Och om vi hade samma regler som en del andra EU-länder så skulle den, likt den fysiska legitimationen, kunna vara giltig 10 år.
Och som jag påpekat för dig så är det de Nationella ID-korten som är förberedda med ett kontaktchip för att kunna husera en digital legitimation.
Varför du fortsätter att tjafsa om pass är för mig en gåta.