2024-09-24, 09:07
Medlem
Det blir smidigare för polisen att plantera spyware om de äger en egen app som alla måste ha.
Citera
2024-09-24, 09:31
Medlem
PoljeXs avatar
Hur får du ihop att tillverkning av id är lika med statlig massövervakning..?
Det är väl bra att Polisen tar över. Digg saknar helt de resurser som krävs angående säkerhetsbiten för id, den finns redan hos Polisen. Dessutom utsätts polisanställda för en helt annan säkerhetsprövning.

Citat:
Ursprungligen postat av Dickwad.
Ansvaret för att utveckla en statlig e-legitmation föreslås i regeringens budget för 2025 överföras från Myndigheten för digital förvaltning, Digg – som fick uppdraget 2024 – till Polismyndigheten.

Hur i helvete kan det vara okej, att ge polisen total kontroll över vad medborgarna gör? Detta kommer att användas till att massövervaka oss.

Bojkotta!

Källa.
Citera
2024-09-24, 11:24
Medlem
Liberationfronts avatar
Iofs rätt bra nästa steg, då kanske det kan användas i bredare omfattning
Citera
2024-09-24, 12:31
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Det blir smidigare för polisen att plantera spyware om de äger en egen app som alla måste ha.

Tyvärr kommer de inte våga utnyttja den möjligheten. Hade varit ett bra verktyg mot kriminella annars.
Citera
2024-09-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Då får nog polisen jacka upp en del när det gäller kontorstäthet och öppettider. Eller är det bara i storstäderna det skall utfärdas e-legitimationer?

Freja använder ATG-ombud, polisen får väl nå upp till den täckningen åtminstone.

BankID låter dig fixa saken själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Låter vettigt att samla allt hos samma myndighet, men vore det inte bättre att lägga det hos Skatteverket, som sköter folkbokföringen?

Menar du att man borde föra över hanteringen av pass och nationella id-kort till skatteverket?

Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Har det framgått om något fysiskt RFID eller NFC chip kommer användas med detta?

Om detta måste ske, måste polisen släppa sin tystnadskultur och nepatism helt och hållet. De är den enda myndigheten som slipper granskas, de borde granska lika hårt som migrationsverket, försäkringskassan, socialstyrelsen, osv. Men de kommer alltid undan för tror nu de är FBI eller nått efter 2015-reformen, det verkar det stått rätt still sen den, offenltigt iaf. Det går ju inte att säga exakt eller ens utvärdera demokratiskt för de vägrar som sagt att kommentera på saker som andra myndigheter måste göra.

Ska detta gå igneom måste vi få möjlighet granska de helt transperant om detta ska fungera på något sätt, jag försöker finna lösningar på en mycket dystopisk situation. De måste börjas granska nogrannare om det här går igenom, allt annat vore galenskap. Tänker på det här spelet jag inte kan hitta namet på när jag hör detta, och typ scener som detta när hör om detta.

Alla Nationella ID-kort har ett kontaktlöst chip samt ett RFID-chip som kan läsas genom NFC.
Alla pass har ett RFID-chip.
Redan idag kan man skaffa en e-legitimation genom BankID.

Ja jag vet att det finns de som ifrågasätter säkerheten kring den legitimationen men då är det ju ypperligt att den myndighet som redan utfärdar fysiska id-handlingar (svensk pass och nationellt ID-kort) får ansvar för att ta fram en säker digital id-handling.

Sen är det ju så att det handlar om en e-legitimation.
Vad jag vet så finns det ett kontaktchip på de svenska nationella ID-korten just för att man från början tänkte sig att där skulle kunna läggas ett elektroniskt ID kort på chipet.
Lite som när man loggade in på sin bank med en dosa som man stack ner sitt kort i antar jag så får man då legitimera sig genom att sticka in det i en läsare där man ska legitimera sig.
SÅ kanske det är det dom tänker ska utvecklas.
Citera
2024-09-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Det handlar om att det skall vara högsta nivå av E legtimation. Dvs man måste gå till polisen för att hämta ut E id.. Men det finns redan data i våra pass, vore smartare ta fram en app som läser av passet.

Det som skulle behövas är väl ett socialt kreditsystem i Sverige, att har man dålig vandel så får man inte tillgång till välfärden.

Jaha?
Du menar Bank-ID och deras digitala legitimation?

Högsta säkerhetsnivå.
Du menar att lägga en digital id handling på det kontaktchip som finns på det nationella ID-kortet?
Citera
2024-09-24, 14:21
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
BankID låter dig fixa saken själv.

Nja. Du kan behöva uppsöka ett bankkontor eller scanna ditt pass med NFC-läsare i mobilen. Och passet hämtar du ju ut hos Polisen. Detta även för att förnya ett mobilt BankID som är på väg att gå ut.

Så att man "fixar saken själv" är ju en sanning med modifikation.
Citera
2024-09-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Nja. Du kan behöva uppsöka ett bankkontor eller scanna ditt pass med NFC-läsare i mobilen. Och passet hämtar du ju ut hos Polisen. Detta även för att förnya ett mobilt BankID som är på väg att gå ut.

Så att man "fixar saken själv" är ju en sanning med modifikation.

Läs gärna hela mitt inlägg du, kan även använda nationellt id-kort.

(FB) Polisen tar över ansvaret för statlig e-legitimation.

Sen är det ganska efterblivet att prata om att man måste till Polisen för att få ny legitimation.
Jaha?
Digitala legitimationer måste så så klart följa giltighetstiden hos en fysisk legitimation.
Det du borde beklaga dig över är i så fall det faktum att svenska pass och nationella ID-kort gäller i fem år. Men det är inget som EU beslutat.
EU tillåter 18+ att ha pass och nationella ID-Kort med en giltighetstid på 10 år.
Danmark är ett exempel på ett land som följer det.
Där är det också kommunerna som utfärdar pass och nationellt ID-kort så danskarna måste inte till Polisen utan till sitt kommunkontor.
Citera
2024-09-24, 16:54
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Läs gärna hela mitt inlägg du, kan även använda nationellt id-kort.

(FB) Polisen tar över ansvaret för statlig e-legitimation.

Sen är det ganska efterblivet att prata om att man måste till Polisen för att få ny legitimation.
Jaha?
Digitala legitimationer måste så så klart följa giltighetstiden hos en fysisk legitimation.
Det du borde beklaga dig över är i så fall det faktum att svenska pass och nationella ID-kort gäller i fem år. Men det är inget som EU beslutat.
EU tillåter 18+ att ha pass och nationella ID-Kort med en giltighetstid på 10 år.
Danmark är ett exempel på ett land som följer det.
Där är det också kommunerna som utfärdar pass och nationellt ID-kort så danskarna måste inte till Polisen utan till sitt kommunkontor.

Jahaaaaaa-du Larsa lille... säger du det...

Nu var det ju varken jag som "beklagade" mig över någonting överhuvudtaget, eller som ifrågasätter att man måste till Polisen för att få en ny legitimation. Jag bara rättade ditt felaktiga påstående att man "fixar Bank-ID själv".

Och du Larsa lille - du kan sluta beklaga dig över att svenska pass bara gäller i 5 år. Gläd dig istället. Svenska pass är - eller åtminstone var för några år sedan - de näst mest "värdefulla" i världen. Genom att sänka giltighetstiden från tidigare 10 år till 5 år för 20 år sedan så minskar man tiden som ett stulet eller "borttappat" pass är giltigt. Du kanske minns att man för ett par år sedan även införde en begränsning för hur många pass man kan hämta ut under en viss period?
Citera
2024-09-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Jahaaaaaa-du Larsa lille... säger du det...

Nu var det ju varken jag som "beklagade" mig över någonting överhuvudtaget, eller som ifrågasätter att man måste till Polisen för att få en ny legitimation. Jag bara rättade ditt felaktiga påstående att man "fixar Bank-ID själv".

Och du Larsa lille - du kan sluta beklaga dig över att svenska pass bara gäller i 5 år. Gläd dig istället. Svenska pass är - eller åtminstone var för några år sedan - de näst mest "värdefulla" i världen. Genom att sänka giltighetstiden från tidigare 10 år till 5 år för 20 år sedan så minskar man tiden som ett stulet eller "borttappat" pass är giltigt. Du kanske minns att man för ett par år sedan även införde en begränsning för hur många pass man kan hämta ut under en viss period?

Ja idag så får du fixa en digital legitimation själv.
Är det så svårt för dig att förstå (du verkar lika intelligent som "Björne" så jag förstår att du har en björn som bild).

Du verkar ha svårt att fokusera på två saker samtidigt så står det pass så kan du inte ta in efterföljande nationellt id-kort. Måste vara jobbigt att ha en kognitiv funkionsvariation.

I länken till tidigare inlägg (som du säkert inte orkade klicka på) så igen.

Svenska nationella ID-kort har ett kontaktchips som är tänkt för att husera ett eID.
Antar att man nu äntligen tar tag i saken och ser till att Polisen för fixa fram det som inte gjorts av någon annan tidigare. Gör man det så lär ju eID läggs på det nationella ID-kortet samtidigt som man skaffar det.

Är det inte dags att gå i ide?

Jag nämnde pass för att du ska förstå vilka gränser en del har för giltighetstid för dom, som där är samma för nationella id-kort.

Antalet pass man kan skaffa eller tappa bort är för övrigt inte topic utan det är en digital legitimation.
Och om vi hade samma regler som en del andra EU-länder så skulle den, likt den fysiska legitimationen, kunna vara giltig 10 år.

Och som jag påpekat för dig så är det de Nationella ID-korten som är förberedda med ett kontaktchip för att kunna husera en digital legitimation.

Varför du fortsätter att tjafsa om pass är för mig en gåta.
Citera
2024-09-24, 17:17
Bannlyst
Citat:
Jaha?
Du menar Bank-ID och deras digitala legitimation?

Högsta säkerhetsnivå.
Du menar att lägga en digital id handling på det kontaktchip som finns på det nationella ID-kortet?

Vet inte! Kolla EU spec vad den säger.
Citera
2024-09-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Vet inte! Kolla EU spec vad den säger.

Att man måste ha ett kontaktlöst chip på nationella id-kort tror jag inte.
Däremot har vi det i Sverige.
Ett som är förberett för att husera ett eID den dagen ett sådant finns på plats.
Då Polismyndigheten är de som idag utfärdar nationella ID-kort så ser jag det som helt naturligt att de också ska utforma den legitimation som ska finnas på korten de utfärdar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in