Citat:
Ursprungligen postat av
VictoriaWestling
Lägg gärna ut länk om du har!
Detta låg i en uddevallagrupp i går
Det jag nu ska dela med mig av är en fruktansvärt skrämmande och avskyvärd händelse som ägde rum för knappt 24h sedan.
En barndomsvän till mig, men till många andra var han en älskad vän, pappa, bror och son.
Och det allra viktigaste, han var en MÄNNISKA.
När någon väljer att kallblodigt mörda en annan människa berövar de inte bara den personen sitt liv, utan också deras framtid, möjligheter och band till andra människor.
Mord påverkar inte bara offret, utan orsakar också ett enormt lidande för familj, vänner och samhället.
Den sociala och känslomässiga skadan är djupgående och kan aldrig riktigt läkas.
För familj och närstående är sorgen och traumat överväldigande. Förlusten av en älskad person som avlidit under dessa brutala omständigheter skapar ett tomrum som aldrig igen kan fyllas. Och en oro som aldrig lägger sig.
Det som händer i samhället när ett mord sker är en rejäl skakning i samhällets fundament.
Det skapar otrygghet, tilliten som vi behöver för att kunna leva tillsammans i harmoni rubbas.
Konsekvenserna av den här känslan av otrygghet och rädsla leder till att människor isolerar sig, och blir allt mer misstänksamma gentemot varandra.
Följden av detta blir då ett stort tryck på rättssystemet, polisen och sociala resurser, vilket då påverkar möjligheterna att hantera andra viktiga samhällsfrågor.
Jag tänker på hans barn, som aldrig mer kommer få höra hans röst eller få känna värmen i hans kramar, tryggheten är borta. Att växa upp utan sin far i den här grymma värld för att någon annan tagit det beslutet är skamligt.
Till dig som har valt att ta ett liv:
Jag ber dig att tänka på vad du har gjort. Du har inte bara tagit en människa från världen – du har släckt ett hjärta som slog för andra. Du har lämnat ett barn utan en förälder, en älskad utan sin partner, föräldrar utan sitt barn. Du har skapat ett tomrum så djupt att det aldrig kan fyllas, en sorg som ingen tid kan läka.
Föreställ dig deras ansikten, de som nu måste leva utan den person du tog ifrån dem. De kommer aldrig att få höra deras skratt igen, aldrig känna deras närhet. Allt som fanns i deras liv – alla framtidsdrömmar, alla ögonblick av kärlek – är borta för alltid. Och du är orsaken.
Vad du än trodde du skulle uppnå med att ta ett liv, kom ihåg att du inte bara förstörde en människa, du har förstört ett helt nät av liv och hjärtan. Den smärta du har orsakat kommer att leva kvar för alltid. Men det är inte för sent för dig att förstå vikten av vad du gjort. Det är inte för sent att inse att liv är heligt, varje liv – även ditt.
VILA I FRID R.K.