Citat:
Jag är ganska säker på att om ett misstänkt manöveodugligt olje eller LNG-tanker med oklara ägarförhållanden med skrov, roder och propellerskador så hade det låtit likadant. Jag är inte insatt i det omfattande regelverket kring ADR gällande dessa kvantiteter så jag kan ha fel.
Dessutom finns det enl knottekatts utmärkta länk till maritime executive.com frågor om utgångna anställningskontrakt, fartyget kör på fulbränsle (vilket inte är tillåtet i kustnära områden, hela östersjön bortsett från tredje världenländer och Ryssland då). Sedan undras det hur det står till med försäkringsfrågorna
Sammantaget ger det många riskfaktorer som måste beaktas innan fatyget kan beviljas tillträde till hamn för lossning och reparationsvarv.
Kort sagt tror jag att det skulle ställas samma krav på en olje eller en gastanker som aktuellt fartyg i samma situation, inte minst med tanke på miljöskador i östersjön. Hade Ruby varit lastad med grus eller vete och haft en seriös historik hade det kanske varit enklare att lösa denna situation.
Dessutom finns det enl knottekatts utmärkta länk till maritime executive.com frågor om utgångna anställningskontrakt, fartyget kör på fulbränsle (vilket inte är tillåtet i kustnära områden, hela östersjön bortsett från tredje världenländer och Ryssland då). Sedan undras det hur det står till med försäkringsfrågorna
Sammantaget ger det många riskfaktorer som måste beaktas innan fatyget kan beviljas tillträde till hamn för lossning och reparationsvarv.
Kort sagt tror jag att det skulle ställas samma krav på en olje eller en gastanker som aktuellt fartyg i samma situation, inte minst med tanke på miljöskador i östersjön. Hade Ruby varit lastad med grus eller vete och haft en seriös historik hade det kanske varit enklare att lösa denna situation.
"– Alldeles oavsett om det hade varit ammoniumnitrat, virke, eller någon annan last så hade fartyget varit väldigt intressant, säger han [Kustbevakningen]."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fartygets-slutdestinationen-oklar-kan-lotsas-genom-danmark
Men lasten gör ju inte arbetet kring detta mindre omfattande om man säger så.
Och självklart ger det extra bränsle till journalisterna.
Ryska skuggflottan uppträder som ryska skuggflottan gör, vanligvis blir det små notiser som når allmänheten, om något.