2024-09-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Skumt, då har jag ingen aning. ETFer noterade i Europa ska man ju komma åt som icke professionell. Vissa funkar dock inte i alla kontotyper.
Xact har ju ETFer med hävstång som man kan handla så borde inte vara det som spökar heller?
Jag får samma besked när jag testar den på Avanza, sälj är möjligt men inte köp.
I den länkade Shareville-diskussionen på Nordnet har någon kontaktat Nordnet om det och fått svaret:
Denna ETF har blockerats (från och med 20/03) på grund av att den kategoriseras som en avancerad produkt. På grund av detta får vi inte erbjuda denna produkt till Nordnet-kunder.
Ganska udda då det finns massvis med andra mer avancerade produkter med högre hävstång som för nybörjare bör vara svårare att förstå än denna. Det går ju t.ex. handla Bull-cert på S&P500 med 15x hävstång... Men det är väl något löjligt EU-påfund med särskilda regler som begränsar det för just ETF:er antar jag. Dock som sagt märkligt att XACTs BULL/BEAR ETF:er är tillåtna att handla om det nu gäller just hävstång.
Citera
2024-09-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
I den länkade Shareville-diskussionen på Nordnet har någon kontaktat Nordnet om det och fått svaret:
Denna ETF har blockerats (från och med 20/03) på grund av att den kategoriseras som en avancerad produkt. På grund av detta får vi inte erbjuda denna produkt till Nordnet-kunder.
Ganska udda då det finns massvis med andra mer avancerade produkter med högre hävstång som för nybörjare bör vara svårare att förstå än denna. Det går ju t.ex. handla Bull-cert på S&P500 med 15x hävstång... Men det är väl något löjligt EU-påfund med särskilda regler som begränsar det för just ETF:er antar jag. Dock som sagt märkligt att XACTs BULL/BEAR ETF:er är tillåtna att handla om det nu gäller just hävstång.

Tack, där ser man. Håller med om att det är obegripligt.
Citera
2024-09-24, 17:36
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Ironiskt nog är de enda som gynnas av de här reglerna inhemska europeiska banker.
I Europa är det mycket större med warrant-handel än med terminer & optioner i USA.
Citera
2024-09-25, 21:41
Medlem
WindowsSetups avatar
Tror ni en Professionell kund hade kunnat köpa även den europeiska ETFn ovan?
Citera
2024-09-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Jag tror det, men bara en killgissning.
Citera
2024-09-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup

Som professionell bör du kunna handla allt i utbudet.
Citera
2026-01-26, 16:00
Medlem
Tydligen ska det i år bli enklare att bli professionell kund i en bank och därmed kunna handla t.ex. amerikanska ETF:er. Iaf enligt Montrose podd. Jag har dock inte lyckats googla mig till något som bekräftar det, men enligt den podden skulle nuvarande tre krav (där man måste uppfylla minst två) ändras till fyra krav (där man fortfarande behöver uppfylla minst två). Den nya punkten skulle vara ett genomfört kunskapsprov. Dessutom skulle kapitalkravet sänkas till 2,5 miljoner (antar det egentligen är i Euro så €250000), d.v.s. nuvarande kapitalkrav på €500000 halveras.

https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/montrosepodden-1176189/episodes/94-nastan-allt-du-behover-veta-om-etf-er-och-montrose-exklusiva-samarbete-med-xact-fonder-726215512 (36 min in nämns det om de förändrade kraven på att bli professionell kund).
Citera
2026-01-26, 23:01
Medlem
Citat:
Tydligen ska det i år bli enklare att bli professionell kund i en bank och därmed kunna handla t.ex. amerikanska ETF:er. Iaf enligt Montrose podd. Jag har dock inte lyckats googla mig till något som bekräftar det, men enligt den podden skulle nuvarande tre krav (där man måste uppfylla minst två) ändras till fyra krav (där man fortfarande behöver uppfylla minst två). Den nya punkten skulle vara ett genomfört kunskapsprov. Dessutom skulle kapitalkravet sänkas till 2,5 miljoner (antar det egentligen är i Euro så €250000), d.v.s. nuvarande kapitalkrav på €500000 halveras.

https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/montrosepodden-1176189/episodes/94-nastan-allt-du-behover-veta-om-etf-er-och-montrose-exklusiva-samarbete-med-xact-fonder-726215512 (36 min in nämns det om de förändrade kraven på att bli professionell kund).

Det lät ju intressant för som det ser ut idag så är det ju ytterst få privatpersoner som kvalificerar sig som professionell kund vilket gör att man missar många bra ETFer med mycket låga avgifter.
SCHD tex som man bara kan sälja tyvärr.

Skulle det öppna för CEF och BDC med? Vissa går ju fortfarande att handla på tex Nordnet och det skiljer ju sig även åt mycket mellan olika mäklare.

Ska lyssna på podden såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in