Citat:
Ursprungligen postat av
Enuddafigur
Skumt, då har jag ingen aning. ETFer noterade i Europa ska man ju komma åt som icke professionell. Vissa funkar dock inte i alla kontotyper.
Xact har ju ETFer med hävstång som man kan handla så borde inte vara det som spökar heller?
Jag får samma besked när jag testar den på Avanza, sälj är möjligt men inte köp.
I den länkade Shareville-diskussionen på Nordnet har någon kontaktat Nordnet om det och fått svaret:
Denna ETF har blockerats (från och med 20/03) på grund av att den kategoriseras som en avancerad produkt. På grund av detta får vi inte erbjuda denna produkt till Nordnet-kunder.
Ganska udda då det finns massvis med andra mer avancerade produkter med högre hävstång som för nybörjare bör vara svårare att förstå än denna. Det går ju t.ex. handla Bull-cert på S&P500 med 15x hävstång... Men det är väl något löjligt EU-påfund med särskilda regler som begränsar det för just ETF:er antar jag. Dock som sagt märkligt att XACTs BULL/BEAR ETF:er är tillåtna att handla om det nu gäller just hävstång.