Citat:
Ursprungligen postat av
bigslicer
Väldigt mycket OT här nu. Jag ska reda ut begreppen. I år är övre gränsen för högkostnadsskyddet 2 850 kr, Du betalar hela kostnaden för medicin upp till 1 425 kr. Sedan betalar du 50% av priset själv, och mot slutet bara 10%. När du själv betalat 2 850 kr, motsvarande en faktisk kostnad på 6 993 kr får du frikort för resten av 12-månaders perioden.
Nästa år höjs övre gränsen till 2 900 kr. Det är ju en försumbar ökning. Men om man höjer gränsen för nivån innan man får rabatterat pris till låt oss säga 2 000 kr kommer 'medelförbrukarna' att få betala några hundra kr mer per år. Fortfarande inte så mycket, men kan kännas för den som knappt får ihop ekonomin.
De som förbrukar mycket (och dyra) mediciner kommer bara att märka av höjningen med 50 kr, som jag tror de flesta inte märker.
Sen kan det ju vara så, att blir en hög kostnad i början av perioden för den med många mediciner, men så är det ju nu också.
Bra klargörande! Med tanke på inflationen är det väl rimligt att gränsen för högkostnadsskyddet också höjs. Mediciner lär ju inte ha stått stilla i pris. De som medicinerar långvarigt drabbas inte hårt trots att detta kostar samhället mycket.
Sedan kanske medicin är för billigt så det bidrar till övermedicinering? Äter du blodtrycksmedicin? Kanske bättre (och billigare) att sänka det med viktminskning, riktig kost, motion och kanske stresshantering? Varför har du fått diabetes 2, förr ytterst ovanligt? Kanske en hälsosam vikt skulle minska medicinbehovet drastiskt?
För egen del är det bra så jag verkligen funderar om medicinen är värt priset och om den kommer bota. Med en medicin som du ska äta kroniskt är risken stor att det inte är en medicin som botar dig utan den bara döljer symtom. Du har kvar problemet som kanske kunnat fixas med t ex operation eller livsstilsförändring (= mumma för läkemedelsbolagen, för dem är långvarig medicinering mest lönsamt). Väldigt många åkommor är livsstilsberoende.