2024-09-15, 20:53
Medlem
StoreSvartes avatar
En tanke slog mig häromdagen. Om man trycker in en bit koppar och en bit zink i en potatis så har man ett batteri. Om man sedan använder upp all energi i potatisen så har man en light-potatis, vilket borde vara perfekt för viktnedgång.

Tänker jag rätt nu? Förändrar man smaken på potatisen?
Citera
2024-09-15, 20:59
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
En tanke slog mig häromdagen. Om man trycker in en bit koppar och en bit zink i en potatis så har man ett batteri. Om man sedan använder upp all energi i potatisen så har man en light-potatis, vilket borde vara perfekt för viktnedgång.

Du tänker fel, men det är bra att du tänker.

Energin kommer ifrån att man oxiderar zinken, det är allt.
Ät inte den potatisen.

Vill man gå ner i vikt kan man istället äta rå potatis, den har långsammare kolhydrater vilket gör dig mätt längre.
Citera
2024-09-15, 20:59
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Den lär få en ganska otrevlig metallsmak av anoden och katoden. Förmodligen är potatisen basisk och fungerar därför som elektrolyt, i teorin kan väl de basiska ämnena försvinna av det, men det lär de ju göra när du kokar den också.
Citera
2024-09-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du tänker fel, men det är bra att du tänker.

Energin kommer ifrån att man oxiderar zinken, det är allt.
Ät inte den potatisen.

Vill man gå ner i vikt kan man istället äta rå potatis, den har långsammare kolhydrater vilket gör dig mätt längre.
Ja det är högst underhållande tanke och även dem stora tänkarna har tänkt fel men det har blivit rätt.
Citera
2024-09-15, 21:23
Medlem
Citat:

Om man tar det till sin gräns och jäser potatisen med vatten. Stärkelsen i potatisen omvandlas till sockerarter. Sockerarterna omvandlas sen till alkohol när det får jäsa. Det som finns kvar måste rimligtvis vara en lightprodukt om den en är ätbar.
Citera
2024-09-15, 21:32
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Om man tar det till sin gräns och jäser potatisen med vatten. Stärkelsen i potatisen omvandlas till sockerarter. Sockerarterna omvandlas sen till alkohol när det får jäsa. Det som finns kvar måste rimligtvis vara en lightprodukt om den en är ätbar.
Ja, fibrerna är det ingen energi kvar, för oss alltså, sedan kan man gå vidare och torka och bränna fibrerna till värme!
Citera
2024-09-15, 23:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Nej, du tänker fel, eftersom du uppenbarlogen inte fattat elektrolys, eller galvanisk energi.
Energin flyttas mellan de två metallerna via elektrolyten, i detta fall din potatis. De suger alltså inte ut energi ur potatisen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Voltas_stapel
Högstadiet.
Citera
2024-09-16, 09:57
Medlem
448s avatar
Ska du minska den upptagningbara mängden energi i potatis så kyler du ned den och värmer upp igen(eller äta kall om det vills)

Nu har du bantarpotis
Citera
2024-09-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ska du minska den upptagningbara mängden energi i potatis så kyler du ned den och värmer upp igen(eller äta kall om det vills)

Nu har du bantarpotis

Korrekt svar.
Citera
2024-09-18, 09:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeddofilHunter
Korrekt svar.

Gäller en del käk faktiskt

https://health.osu.edu/wellness/exercise-and-nutrition/cooling-pasta-changes-starch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in